ידיעות/עדכונים תקשוב
URBAN TRANSPORTATION HACKATHON TLV 2014
30-31 October 2014 THE CHALLENGEDevelop the next promising urban transportation apps using Tel-Aviv Municipality database! It can be any app whether aimed at drivers, pedestrians, or public transportation users. You can also use any other database or information resources. During final demos/pitches on Friday (end of the Hackathon), the top 5 apps will be selected. The winners will be receive prizes and proceed to the finals on December 4th, part of the Fuel Initiative Summit, with 40,000 NIS to be awarded. TLV TRANSPORTATIONTel-Aviv has 835 km of roads, with 420 traffic-lighted intersections, 92 pedestrian and car bridges and over 120 km of bicycle paths. Each day 500,000 cars and 1 million people enter the city. During the morning rush hour, 82,000 cars enter the city. More than 390,000 people work in Tel Aviv- Yafo. Tel Aviv-Yafo is a major transportation hub served by an extensive bus network, with many of the major intercity transportation lines running through the city. Served by a train line with four stations located along Ayalon Highway, it is estimated that over a million people travel by train to Tel Aviv-Yafo every month with 35% of all train trips in Israel to and from Tel Aviv-Yafo. Today, non-motorized transport (walking and cycling), is 25% of all city traffic. The goal of the Tel Aviv-Jafo Municipality is to reach 33% of non-motorized transportation by 2025. TOPICSThe competition takes place within the framework of the Civitas 2Move2 Conference focusing on topics that include alternative fuels and clean energy for transportation; urban logistics and distribution; telematic solutions (especially public transport developments based on real-time data), "Life without a car" (non-motorized mobility improvement), and public transport, especially in multi-modal or combining different modes of transport. Primary objectives of TLV in the field of transport include reducing traffic congestion and damage related effects (less traffic, saving time, and associated benefits); minimizing casualties and damage due to road accidents; reducing air and noise pollution. The Tel Aviv-Jafo Municipality is seeking solutions that will reduce the use of private vehicles in the city, especially during weekday peak hours (07: 00-09:30 and 15:30-19:30) and more specifically to reduce single person per vehicle travel. THE PRIZES 1st Place*: 20,000 NIS 2nd Place*: 10,000 NIS 3rd Place*: 5,000 NIS (To be selected December 4th) The first 5 Places (selected at the Hackathon) will receive: - Free parking (blue-white) - by Pango! - 500 NIS in rides - by UBER - Space in the EcoMotion exhibition, December 2014 IBM prize: iPhone6 for all the team members! Open to teams that develop using SoftLayer, an IBM company, or IBM Bluemix Source: app2go.co.il |
אפליקציה: כמה מזוהם האוויר ברחוב שלכם
רגע
לפני שאתם יוצאים מהבית בבוקר, חשוב שתדעו מה הסכנות שמחכות לכם בחוץ -
למשל, זיהום אוויר ההורג מיליונים ברחבי העולם בכל שנה. שלושה בוגרי טכניון
פיתחו את ה"בריזומיטר" - אפליקציה השואבת נתונים מ-300 תחנות ניטור אוויר
ברחבי הארץ ומנגישה אותם און ליין בחינם לכתבה בכלכליסטאלפי שאולי , 16/6/2014 כמה מעלות יש עכשיו בשפלה? כמה אחוזי לחות על החוף? את המידע הזה לא ממש קשה להשיג, אך מה בנוגע לכמות החומרים הכימיים והביולוגיים (כלומר: זיהום אוויר) שמקשטים את הרכבו הטבעי של האוויר שאנחנו נושמים?
אפליקציה חינמית חדשה בשם BreezoMeter הושקה בימים האחרונים ומספקת לציבור הרחב מידע על מידת זיהום האוויר בכל נקודה ברחבי הארץ.
![]() כי היא נראית: אפליקציית בריזומיטר
זיהום אוויר נחשב כ"אויב שקט" - לעתים בלתי נראה ובלתי מורגש, אולם לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי הוא אחראי ל-7 מיליון מקרי מוות כל שנה. בישראל, לפי נתוני ה-oecd, נהרגים כל שנה 2,500 איש כתוצאה מפגעי זיהום האוויר. אפליקציית בריזומיטר שואבת נתונים בזמן אמת מכ-300 תחנות ניטור אוויר של המשרד להגנת הסביבה הפזורות ברחבי הארץ ויוצרת מפה של איכות האוויר במדינה. את המידע על יתר הרחובות על המפה היא משלימה באמצעות אלגוריתם ייחודי. האפליקציה אף יודעת לשלוח התראות על זיהום אוויר או איכות אוויר נמוכה בזמן אמת לגבי מיקומים המוגדרים מראש.
גם האתר של המשרד להגנת הסביבה מספק מידע אודות המדידות של תחנות הניטור, אלא ששם מחולקת המפה למספר קטן יחסית של מחוזות ואין אפשרות לרדת לרזולוציית זיהום האוויר ברחוב בו אתם נמצאים.
הקיץ - הכי מזוהםשלושת מייסדי החברה שפיתחה את האפליקציה הם בוגרי טכניון: רן קורבר וזיו לאוטמן, מהנדסי סביבה, ואמיל פישר, מהנדס תוכנה. עד כה גייסו שלושתם 200 אלף דולר ממשקיעים.
"המטרה שלנו היא שאנשים יבדקו את איכות האוויר כמו שהם בודקים את מזג האוויר", אמר ל-ynet לאוטמן, סמנכ"ל החברה וממייסדיה. "המטרה שלנו היא להנגיש את המידע ועשינו את זה הכי פשוט שבעולם כדי שאנשים יצמצמו את חשיפתם לזיהום אוויר".
![]() (צילום: מוטי קמחי) ובאילו אזורים צריכים להסתובב עם מסיכת נשימה זמינה ובאילו זמנים רצוי להסתגר מאחורי חלונות? לדבריו לאוטמן, שעבד עד לאחרונה במשרד להגנת הסביבה, העונה המזוהמת ביותר היא הקיץ. "מבחינת האזורים המועדים לזיהום, עוטף ירושלים 'קולטים' את הזיהום ש'נוסע' עם הרוח ממישור החוף ועד להר", הוא אומר. "גוש עציון, לדוגמא, שעל פניו לא חושבים שמדובר באזור עם ריכוזי זיהום גבוהים - נחשב לאזור עם זיהומי אוויר גבוהים יחסית". לעת עתה זמינה האפליקציה למשתמשי אנדרואיד בלבד |
מסע נדיר אל המקום שבו כורים את הביטקוין
הצצה נדירה אל מתקן מאובטח ומרוחק באיסלנד שבו מחשבים רבי עוצמה וזוללי אנרגיה כורים יחידות של המטבע הווירטואלי ביטקוין ■"מה שיש לנו כאן הן מכונות להדפסת כסף. אנחנו לא יכולים להרשות שזרים יגיעו אליהן"מאת ניו יורק טיימס, נתנאל פופרכדי להגיע למקום עליך לעבור דרך שער מבוצר, ואז להיכנס לבניין צהוב וחסר ייחוד. לאחר בחינה על ידי שומר הניצב מאחורי זכוכית משוריינת, אתה עובר עוד ארבע נקודות בדיקה, כולל מה שמכונה "מלכודת אנושית" - המאפשרת מעבר הלאה רק לאחר שהדלת מאחוריך נסגרת. או אז אתה מגיע לחדר המבצעים, המואר באור ניאון, שבו יותר מ–100 מחשבים מזמזמים, שכל אחד מהם נעול בתוך ארון ומקורר באמצעות אוויר ארקטי שחודר מבעד לפתחים ברצפה. המחשבים האלה הם הפועלים של המכרות הווירטואליים שבהם מתבצעת הכרייה של יחידות הביטקוין. במקום להשתמש באתי חפירה, המכונות האלה, המבוססות על תוכנות קוד פתוח, מחשבות אלגוריתמים מורכבים במשך 24 שעות ביממה. אם הן מצליחות לפענח את התשובות לפני מתחרותיהן ברחבי העולם, הן גורפות חופן של 25 ביטקוינים חדשים מהרשת המבוזרת של המטבע הווירטואלי. הרשת הזאת מתוכנתת ליצירה של 21 מיליון מטבעות לכל היותר. עד כה נכרו קצת יותר ממחצית מהמספר הזה, אך מכיוון שהמערכת תתחיל לשחרר ביטקוינים בקצב אטי יותר ויותר, כרייתם של הנותרים עלולה לארוך יותר מ-100 שנה. המחסור הזה והטירוף הספקולטיבי שמתעורר סביב המטבע דיגיטלי הזניקו בשבועות האחרונים את השווי של כל מטבע כזה עד לכ-1,100 דולר. ביטקוין הוא מטבע בלתי נראה, שאינו נתמך על
ידי אף ממשלה. הוא שימושי רק כהשקעה ספקולטיבית או כמטבע באינטרנט, אך
כרייתו מחייבת תשתית פיסית מסיבית במידה מפתיעה. "מה שיש לנו כאן הן מכונות
להדפסת כסף", אומר עמנואל אביודון, 31, מייסד החברה שבנתה את המתקן
באיסלנד, שנאלץ לצעוק בגלל רעש המחשבים ברקע. "אנחנו לא להרשות לעצמנו
שזרים יגיעו אליהן". אביודון הוא אחד מכמה יזמים שהסתערו - באופן שמזכיר בהלה לזהב - על עסקי כריית הביטקוין בחודשים האחרונים. היזמים האלה נוטלים הימור אדיר על כך שהביטקוין לא יתרסק, כפי שהוא איים לעשות כבר כמה פעמים. אם המטבע אכן יקרוס, המחשבים החדשים יהיו חסרי תועלת, מכיוון שהם מיועדים במיוחד לכריית ביטקוין. אלא שהכורים הם בין המאמינים הגדולים במטבע, וטוענים שהוא יהפוך לדרך חדשה וזולה להעברת כסף ברחבי העולם, ויחדל להיות השקעה ספקולטיבית בלבד. הוצאות אנרגיה גבוהות עיקר הפעילות שצצה סביב כריית המטבע שמורה בסודיות קפדנית, אבל אביודון הסכים לחשוף למעננו את המתקן בפעם הראשונה. הוא בריטי צעיר ורציני, עם טעם באופנת קז'ואל של הייטקיסטים מביני עניין, שהיה מתכנת ב-HSBC בלונדון כשהחליט להשקיע במחשבים מיוחדים שיבצעו את כריית הביטקוין. המחשבים האלה צורכים כל כך הרבה אנרגיה, כך לחשבון החשמל עשויה להיות השפעה משמעותית על שיעור הרווח. ישנם מתקנים לכריית ביטקוין בכמה מקומות בעולם - למשל בהונג קונג ובמדינת וושינגטון בארה"ב - אבל אביודון בחר באיסלנד, שבה אנרגיה גיאותרמית והידרואלקטרית מצויה בשפע ובזול, וקירור המחשבים אינו כרוך בהוצאה בגלל האקלים הקר. ![]() מכרה הביטקוין של קלאוד האשינג באיסלנד. המדינה נבחרה בשל האנרגיה הזמינה, ובשל העובדה שקירור המחשבים אינו כרוך בהוצאה בשל האקלים. צילום: ניו יורק טיימס
פעולת הכרייה יכולה לבלבל אפילו את מי שאמונים על הטיפול בה. הלגי הלגאסון, גבר איסלנדי חסון וקירח, המפקח על מרכז המידע שמאכלס את מחשבי הביטקוין, אומר כי כששמע לראשונה על פעולת הכרייה של הביטקוין הוא ציפה למשהו שונה לגמרי. "חשבתי שנכניס פנימה את המכונות, ואז נניח מאחוריהן שקים שיקלטו את המטבעות שיגיחו מהן", הוא צוחק. הידע שרכש מאז בנוגע לביטקוין הרחיב את אופקיו, אבל רק עד גבול מסוים. "זה עסק מוזר. אני לא יכול לומר שאני מבין אותו", הוא אומר. עד לפני כמה חודשים, רוב כריית הביטקוין נעשתה במחשבים ביתיים של משוגעים לדבר. ואולם ככל ששוויו של המטבע המריא, התחרות על כריית מטבעות חדשים הולידה מירוץ שבמהרה הפך את הכרייה לתעשייה של ממש. "אפילו אם היתה ברשותך חומרה מתאימה מוקדם יותר השנה, היא כבר מיושנת", אומר גרג שביי, מייסד שותף של ג'נסיס בלוק, חברת מחקר למטבע הווירטואלי. "אנחנו מדברים על זינוקים בסדרי גודל". ![]() העבודה שהמחשבים עושים דומה לניחוש של מספר בהגרלת לוטו. ככל שהמחשבים פועלים מהר יותר, כך גדל הסיכוי לנחש מהו המספר הנכון ולזכות במטבעות יקרים. לכן, יזמי כרייה רוכשים שבבים ומחשבים שתוכננו במיוחד רק עבור העבודה הזאת. כל אחת מהמכונות במתקן באיסלנד שווה כ–20 אלף דולר. האנרגיה הדרושה כדי להפעיל את המחשבים האלה גררה ביקורת על כך שכריית הביטקוין היא בזבזנית, שלא לדבר על חסרת תועלת מבחינה חברתית, אך אביודון גאה בשימוש שנעשה באנרגיה מתחדשת לשם כך, לפחות באיסלנד. מרוץ חימוש דיגיטלי כשאביודון שמע לראשונה על כריית ביטקוין ב-2010, הוא חשב שזו תרמית. דעתו על הביטקוין השתנתה בינואר 2013, כשהוא ראה את מחירו מטפס. הוא התקין אפליקציה חינמית במחשב בביתו, שקישרה אותו לרשת של ביטקוין. זו העניקה לו הגדרה שמאפשרת כרייה, ורתמה את כוחו של הכרטיס הגרפי הסטנדרטי שלו לביצוע עבודת קידוד. אביודון עבד ב-HSBC במשך היום והקדיש את הלילות למערכת הביטקוין, אך במהרה הבין שאם הוא רוצה להרוויח כסף, המחשב שלו חייב לעבוד בכרייה מסביב לשעון. כשהחל להרוויח כסף, חבריו שאלו אותו אם הם יכולים להשקיע במפעל הכרייה. בפברואר הוא השתמש בכסף כדי לקנות מחשבים מסטארט־אפ שנרתם לייצור מחשבים מותאמים לכרייה. הביקוש עבור המחשבים האלה כל כך גדול, שהוא חייב היה לשלם מראש ולחכות למשלוח. כשהעיכובים נמשכו זמן רב מדי, הוא נאלץ לרכוש באי־ביי שני מחשבים רבי עוצמה ב-130 אלף דולר, שאותם התקין במרכז מידע בקנזס סיטי שבארה"ב. זו היתה תחילתה של החברה שלו, קלאוד האשינג, שמשכירה כוח מחשוב עבור אנשים שרוצים לכרות ביטקוין מבלי לרכוש מחשבים בעצמם. ![]() מטבעות ביטקוין
צילום: Bloomberg
לפי חישובים שעשה מייקל טיילור, פרופסור באוניברסיטת קליפורניה, סן דייגו, לכל המחשבים שמוקדשים לכריית ביטקוין יש כיום כוח מחשוב הגדול פי 4,500 מזה של מחשב העל החזק ביותר של הממשל האמריקאי, סקויה של IBM. קיבולת המחשב של רשת ביטקוין גדלה ב–30,000% אלף מתחילת 2013. אפילו לפני שהמכונות בקנזס סיטי החלו לעבוד, היה ברור לאביודון שהן לא יספיקו. אז הוא הזמין 100 מכונות מסטארט־אפ בשוודיה, ובאוקטובר העביר אותן למתקן באיסלנד. תוך כמה חודשים בלבד, המתקן כבר ייצר ביטקוין בשווי של יותר מ-4 מיליון דולר, לפי ערכם הנוכחי ולפי חשבון החברה ברשת הביטקוין הפתוחה. אביודון אמר כי עד פברואר הוא מקווה להחזיק ב-15% מכוח המיחשוב הכולל ברשת הביטקוין, הרבה יותר מכל מפעיל אחר. בעודו פוזל לעבר פאר היצירה שלו, במבט שבין גאווה לחרדה, אביודון מדבר על מעלותיו של המתקן האיסלנדי, שבו זרם החשמל לא נפסק אפילו פעם אחת. "אסור שתהיה לנו נפילת רשת. אף פעם", הוא אומר. "בטח שלא עם כמה ששילמנו. לא עם ביטקוין". |
הבועה התפוצצה: "תהיה פה תקופה קשה לסטארט אפים"
אפליקציה: מחשבון עלויות צריכת חשמל - Electricity Calculator
4/5/2013 האפליקציה Electricity Calculator מציגה את עלות הפעלת מכשירי החשמל אצלכם בבית. האפליקציה לא נבחנה על ידי עורכי האתר, והתיאור המובא כאן הינו באחריות היוצר שלה: האפליקציה מאפשרת לכם לדעת:
בינתיים לאנדרואיד בלבד. האפליקציה חינמית. |
מפתחים ללא הפסקה ויכולים לזכות בפרסים
Tel Aviv App2U התחרות הציבורית הראשונה בישראל למפתחי אפליקציות, מציגה את הזוכים בתחרות:
פרסים בסך 85,000 שקלים, הוענקו לזוכים בתחרות הנערכת ביוזמת השר לשעבר מיכאל איתן וראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי
הוכרזו הזוכים בתחרות Tel Aviv App2U - התחרות הציבורית הראשונה
בישראל למפתחי אפליקציות, שנערכה ביוזמת עיריית תל-אביב-יפו וממשל זמין
בתקשוב הממשלתי. מפתחים, מתכנתים, מעצבים וחברות היי-טק הוזמנו לפתח
אפליקציות לשירות הציבור.
72 אפליקציות הוגשו לתחרות, מתוכן עלו לשלב הגמר 32 האפליקציות המושקעות, הטובות והיעילות ביותר. כל האפליקציות מופיעות באתר telavivapp2u.co.il רון העיריה, רון חולדאי והשר לשעבר מיכאל איתן, העניקו פרסים בסך 85,000 שקלים לזוכים בתחרות: פרס ראש העירייה - 20,000 שקלים
"Once App on a Time היה היה בתל-אביב" - אפליקציית אנדרויד לה ממשק
ייחודי המאפשר לכל אחד ליצור תמונות פוטומונטז' מקצועיות, המשלבות את
תל-אביב של פעם עם תל-אביב של היום, ישירות מהטלפון הסלולרי.
http://www.telavivapp2u.co.il/apps/once-app-on-a-time פיתחו: דוב דנון, ד"ר טל הסנר, פרופ' ליאור וולף, עומר פינס, סרגיי שביאקוב - סטודנטים ומנחים במכללה האקדמית תל-אביב-יפו, באוניברסיטת תל-אביב ובאוניברסיטה הפתוחה. פרס השר לשיפור השירות לציבור - 20,000 שקלים
"המלחמה הבאה" - בהישמע אזעקה, האפליקציה נותנת את המסלול למקלט הקרוב
ביותר בהתאם למיקום בו אתם נמצאים, בכל מקום בארץ. ניתן למצוא גם: פנס
מובנה, קישור לגל"צ, הנחיות עזרה ראשונה והנחיות התגוננות בשעת חירום.
http://www.telavivapp2u.co.il/apps/המלחמה-הבאה פיתח: אסף בנדור, מפתח אפליקציות כתחביב יישומון התחבורה הטוב ביותר - 15,000 שקלים - הוכרזו 2 זוכים
"Moovit" - אפליקציה סלולרית חינמית לניווט חברתי בתחבורה ציבורית.
משתמשי האפליקציה נהנים מבחירת המסלול המהיר והנוח ביותר בתחבורה ציבורית
ליעדם ומליווי צמוד הכולל הוראות ברורות על גבי מפה לאורך המסלול (לרבות
מקטעי הליכה).
http://www.telavivapp2u.co.il/apps/moovit
פיתחו: רועי ביק, ירון עברון, ניר ארז. "BuzzJourney" - אפליקציה לתחבורה חברתית המספקת מידע מלא על מגוון אמצעי תחבורה כגון אוטובוסים, רכבות, מוניות ואפילו תל-אופן.
http://www.telavivapp2u.co.il/apps/buzzjourney פיתח: ליאור חרסט, מהנדס תוכנה.
היישומון הירוק ביותר - 15,000 שקלים
"מיחזרתי" - האפליקציה מציגה למשתמש את הפחים הקרובים ביותר אליו,
האלמנט הייחודי באפליקציה הוא עידוד למחזור בעזרת שני "תגמולים" - מתנה
וירטואלית והשארת הודעה לממחזר הבא.
http://www.telavivapp2u.co.il/apps/מיחזרתי/
פיתחה: ענבל גפן - בת 28, גרה בתל-אביב-יפו, יזמית ומתכנתת אפליקציות אייפון, מדריכה בתחום פיתוח אפליקציות מובייל. יישומון השקיפות הממשלתית והעירונית - 15,000 שקלים
"מחשבון מכס" - אפליקציית מחשבון מכס היא אפליקציה ידידותית ושימושית
שבאה לתת לכל אזרח במדינה את האפשרות לדעת האם משתלם לו לרכוש מוצר בחו"ל.
http://www.telavivapp2u.co.il/apps/מחשבון-מכס פיתחו: טל קרלינר, לב ליבר, רותם גיטלין, בן אור דנציגר - צוות הפיתוח של חברת אווריביט. 11/4/2013 72 אפליקציות פותחו עבורכם במסגרת תחרות מפתחי האפליקציות שעיריית תל אביב יצרה בשיתוף ממשל זמין. האפליקציות מחכות לכם, בחינם, באתר, ומסווגות על פי מערכת הפעלה וקטגוריה: http://www.telavivapp2u.co.il/ אתם מוזמנים לגלוש לאתר, לחקור ולספר לנו, איזו אפליקציה הכי אהבתם? כל האפליקציות פותחו ע"י מפתחים עצמאיים על בסיס מאגרי המידע הפתוח של העירייה ושל ממשלת ישראל. חמש אפליקציות יזכו בפרסים של עד 20,000 שקלים. 72 אפליקציות הוגשו לתחרות האפליקציות, מהן 32 עלו לשלב הגמר שיתקיים ב24.4.13 בספרייה במגדל שלום. 1. "מיחזוריישן"- האפליקציה מוצאת את פח המחזור הכי קרוב למיקומכם בעיר תל אביב ועוזרת לכם להגיע אליו. פיתחו: רותם דורון מחברת מובלרס. חברה אשר מפתחת אפליקציות לסלולר, ומתמחה בפיתוח תוכנה למחשוב נייד ומכשירים סלולריים. 2. "רחובות תל אביב"- מדריך אינטראקטיבי לרחובות תל-אביב המסביר על שם מי ומה נקראו הרחובות בתל-אביב. פיתח: יונתן ברגמן, ראש צוות פיתוח במרכז פיתוח של Ebay. 3. "מלך התיאוריה"- פתרון נייד עבור לומדי התיאוריה, כאפליקציית משחק קטן וחברתי, שמאפשרת ללמוד למבחן התיאוריה בצורה אחרת. פיתח: יוסי דהן. 4. " מיחזרתי"- האפליקציה מציגה למשתמש את הפחים הקרובים ביותר אליו, האלמנט הייחודי באפליקציה הוא עידוד למחזור בעזרת שני "תגמולים"- מתנה וירטואלית והשארת הודעה לממחזר הבא. פיתחה: ענבל גפן- בת 28, גרה בתל-אביב, יזמית ומתכנתת אפליקציות אייפון, מדריכה בתחום פיתוח אפליקציות מובייל. 5. "חיפוש כספומט"- אפליקציה לחיפוש מכשירי כספומט על-פי מיקום. פיתח: גיא לוינגר. 6. "המלחמה הבאה"- בהישמע אזעקה, האפליקציה נותנת המסלול למקלט הקרוב ביותר בהתאם למיקום בו אתם נמצאים, בכל מקום בארץ. ניתן למצוא גם: פנס מובנה, קישור לגל"צ, הנחיות עזרה ראשונה והנחיות התגוננות בשעת חירום. פיתח: אסף בנדור, מפתח אפליקציות כתחביב. 7. " -"BikeMe האפליקציה המושלמת לניווט בתל אביב בעזרת שירות האופניים העירוני, תל-אופן. פיתחו: עובדי מרכז חברת קלרנה בע"מ בישראל. 8. " "TelOFast- אפליקציה העוזרת למצוא תחנות אופניים של תל אופן בתל אביב, קבלת רשימה של התחנות הקרובות, ואיך להגיע אליהן. פיתחו: רן מירום ואורן נעים- שני מהנדסים בגוגל. 9. " –"CoffeeCall באמצעות האפליקציה תוכלו להזמין את הקפה (ומאפה) האהוב עליכם ישירות מהדרך, ולשלם, כשתגיעו לבית הקפה, הקפה יוגש אליכם, לרכב או לדלפק, בתזמון מושלם. פיתחו: יוני מנדל, נחום מנדל, חדווה נקש, אוהד משולם. 10. " cityzone תל אביב"- האפליקציה מביאה את המידע הנוגע לסביבת המגורים שלכם אל כף ידכם ביעילות ופשטות. בעזרת ממשק משתמש נוח ואינטואיטיבי תוכלו להקליד את כתובתכם ולקבל מידע בצורת רשימת מקומות קרובים, תצוגת מפה וכן מידע אינפורמטיבי נוסף. פיתחו: אלעד יצחק, יניב יעל. 11. " –"CallAppContact Caller ID אפליקציה המאפשרות לראות את המידע הנכון בזמן הנכון, חיפוש ישירות מתוך חייגן הטלפון – המידע כיום הוא על כמעט כל עסק בתל-אביב וגם בתי מרקחת, תחנות לבריאות המשפחה, רשימת חניונים ציבוריים, רשימת מרכזים קהילתיים, ספריות ציבוריות, קופות חולים, מוסדות חינוך ועוד. פיתחו: עודד וולוביץ' ועמית און. 12. "תלספורט"- אפליקציית ווב המעודדת שמירה על כושר בדרכים מגוונות ברחבי תל אביב. בעזרת האפליקציה תוכלו לבדוק איפה תחנת התל-אופן הקרובה לביתכם, להבין כיצד משתמשים תחנות הכושר הציבוריות הפזורות בעיר, לבחור ממסלולי הריצה המומלצים ועוד. פיתחו: נט.יו- חברה צעירה המתמחה בהקמת אתרים רספונסיביים המותאמים גם לסמארטפונים ועיצוב ופיתוח של מוצרים נוספים בתחום הרשת ודפוס. 13. "תל חניון"- האפליקציה נותנת מענה פשוט ונוח למציאת חניון ועמדת תל אופן קרובה בשטחי תל-אביב-יפו. פיתחו: ערן טוינה, מארק גורדין ויואב בט. 14. " AroundTLV מסביב בתל-אביב"- אפליקציה מגניבה ושימושית לצפייה בנקודות עניין באזור תל-אביב ע"י שימוש במציאות רבודה על גבי תצוגת המצלמה, מוצגות נקודות שימושיות (כמו חניונים, בתי מרקחת, גינות ועוד) עליהן ניתן ללחוץ ולקבל פרטים נוספים. פיתחו: סהר חדד, פביו מנטלמשר- מהנדסי תוכנה בעלי רקע רחב בפיתוח תוכנה בכלל ופיתוח אפליקציות לאנדרואיד ולאייפון בפרט. 15. " מיחזורית"- בעזרת אפליקציית "מיחזורית" תוכלו לדעת היכן נמצאים כל פחי המיחזור בעיר, על פי סוגי הפריטים שאתם רוצים למחזר. האפליקציה תדע להציג לך את מיקום פח המיחזור הקרוב ביותר אלייך ותספק הוראות הגעה מדויקות עד לנקודה. פיתחו: יובל טיסונה, חברת Zebrapps, חברה צעירה ודינמית, המתמחה בפיתוח אפליקציות למכשיר האייפון והאייפד ומספקת ללקוחות פיתרון כולל, החל משלב הרעיון, ניתוח הצרכים ואפיון ופיתוח האפליקציה. 16. " מחשבון מכס"- אפליקציית מחשבון מכס היא אפליקציה ידידותית ושימושית שבאה לתת לכל אזרח במדינה את האפשרות לדעת האם משתלם לו לרכוש מוצר בחו"ל. פיתחו: טל קרלינר, לב ליבר, רותם גיטלין, בן אור דנציגר- צוות הפיתוח של חברת אווריביט. 17. " דרייבר, לימודי תאוריה"- אפליקציה לאנדרואיד ללמידה ותרגול למבחן התאוריה. השאלות ממאגר השאלות של משרד הרישוי. פיתחו: נדב כהן ולירן צויקל. 18. " אוטובוס קרוב"- האפליקציה מאתרת תחנות אוטובוס בקרבתך ומציגה את שעת ההגעה המדויקת של קווי האוטובוס העוצרים בתחנות אלו. אוטובוס-קרוב פיתח: נדב מוסקוביץ, 30, גר בתל-אביב. 19. " "TLV connect- באמצעות הטלפון הנייד שברשותכם והאפליקציה תוכלו לדווח בזמן אמת על כל מפגע או סכנה ברחבי העיר והשירות בעצם יעביר את הפנייה שלכם לעירייה/ לגורם המטפל הרלוונטי. פיתח: אבי דורני בוגר יחידת ממר"ם בצה"ל ובעל ידע וניסיון עשיר בתעשיית ההיי-טק. מייסד ומנכ"ל חברת סיטיקונט בע"מ. 20. "- "TelAviv2Go האפליקציה מאפשרת למשתמשים למצוא נקודות עניין ברחבי העיר, במספר רב של קטגוריות ביניהם משרדי ממשלה ועירייה, תחנות דלק, חניונים, תחנות אוטובוס, עמדות מחזור, מרכזי כושר ציבוריים, תחנות תל-אופן וגינות כלבים. פיתח: גור זאבי- יזם צעיר, המתגורר בתל אביב ומתמחה בפיתוח אפליקציות למובייל ולאינטרנט. 21. "-"SensoParkYour 6th Sense In Parking האפליקציה נותנת לנהג את כל פתרונות החניה סביב היעד שלו, מציגה כיום יותר מ- 1000 חניונים בישראל הניתנים לעדכון. פיתחו: עופר מרק, יובל כלב. 22. " –"Moovit אפליקציה סלולרית חינמית לניווט חברתי בתחבורה ציבורית. משתמשי האפליקציה נהנים מבחירת המסלול המהיר והנוח ביותר בתחבורה ציבורית ליעדם ומליווי צמוד הכולל הוראות ברורות על גבי מפה לאורך המסלול (לרבות מקטעי הליכה). פיתחו: רועי ביק, ירון עברון, ניר ארז. 23. "-" DogSquare בעזרת האפליקציה תוכלו למצוא את גינות הכלבים הקרובות לביתכם, ניתן להגיב ולצ'וטט עם אחרים בכל גינה, ולדווח בזמן אמת כמה כלבים יש כרגע בגינה. פיתחו: מחלקת המובייל של "סרגטה"- מפתחת אפליקציות מתקדמות עבור חברות בינלאומיות מובילות, סטארטאפים ויזמים. 24. "-" dogs-online היא רשת חברתית מבוססת מיקום המיועדת לבעלי כלבים. האפליקציה מציגה בזמן אמת על גבי מפה אינטראקטיבית את מיקומו הגיאוגרפי של בעל הכלב, ובמקביל מציגה עבורו את מיקומם של שאר המשתמשים. פיתח: עומר סיני, בן 38, יליד תל אביב בעל תואר ראשון בהנדסה מהמכללה האקדמית להנדסה בתל-אביב- אפקה, עובד כמפתח תוכנה. 25. " –"BikeO:TLV אפליקציה המבוססת על שירות תל-אופן של עיריית תל אביב. ניתן לאתר תחנות קרובות, לבחור תחנות כמועדפות, לדווח על תקלות ישירות מתוך האפליקציה וכן לקבל הנחיות הגעה לתחנות השונות. http://www.telavivapp2u.co.il/apps/bikeotlv/ פיתחה: אתי פריש, סטודנטית המסיימת בימים אלו קורס לפיתוח אפליקציות לסמארטפונים. 26. " –"AtlasCity Tel Aviv האפליקציה מספקת לתושב העיר וגם למבקר בה גישה קלה למידע על מה שנמצא בסביבתו ומה שקורה בעיר. ממיקומי קופות חולים, דרך מתקני ספורט ועד תחנות תל-אופן ועומסי תנועה בעיר. פיתחו: חברת אטלס סי-טי- מתמחה במתן שירותים מבוססי מיקום לאתרי אינטרנט ולטלפונים סלולריים. 27. "-" telobike אפליקציית אייפון חינמית המאפשרת לאתר תחנות "תל-אופן" עם אופניים זמינים או מקומות חניה פנויים ברחבי תל-אביב. פיתחו: ניר שדה ואלעד בן-ישראל. 28. " –"Tel Aviv 2U האפליקציה פותחה במטרה לספק מאגרי מידע חשובים על העיר תל אביב כגון: תחנות תל-אופן, חניונים, מרכזים קהילתיים, מקלטים ציבוריים, בתי מרקחת, קופות חולים, פינות לשחרור כלבים, מכלי מיחזור, מתקני כושר בגינות ציבוריות, מקומות בילוי ושירותים נוספים. פיתח: דניאל צירולניקוב, סטודנט להנדסת תוכנה ומפתח אפליקציות לאייפון. 29. " Once App on a Time היה היה בתל-אביב"- אפליקציית אנדרואיד לה ממשק ייחודי המאפשר לכל אחד ליצור תמונות פוטומונטז' מקצועיות, המשלבות את תל-אביב של פעם עם תל-אביב של היום, ישירות מהטלפון הסלולרי. פיתחו: דוב דנון, ד"ר טל הסנר, פרו"פ ליאור וולף, עומר פינס, סרגיי שביאקוב- סטודנטים ומנחים במכללה האקדמית ת"א-יפו, באונ' ת"א ובאונ' הפתוחה. 30. "-" LiveBus האפליקציה תעדכן, בזמן אמת, על ידי התראה לטלפון הנייד (באמצעות הודעה לאפליקציה, מסרונים, ומיילים) כאשר האוטובוס מתקרב לתחנה. פיתח: אלון עזר, בן 19 מרעננה. 31. " –"iTelAviv האפליקציה מציגה את כל המידע שסופק ע"י עיריית תל אביב בצורה נוחה וידידותית. במטרה להפוך את העיר לירוקה יותר, מציעה האפליקציה שירותי ניווט הליכה(או באופניים)/נסיעה. פיתחו: ליהוא גלם, רותם לוי, עידו צור. 32. " –"BuzzJourney אפליקציה לתחבורה חברתית המספקת מידע מלא על מגוון אמצעי תחבורה כגון אוטובוסים, רכבות, מוניות ואפילו תל אופן. פיתח: ליאור חרסט, מהנדס תוכנה. לכתבה באתר telavivapp2u.co.il |
לשימוש במחשבים מחיר סביבתי
לעבודה
מהבית, לקניות באינטרנט ולהתמכרות הכוללת של כולנו לעולם הווירטואלי, יש
מחיר סביבתי: קרינה, פסולת וצריכת אנרגיה מוגברת. כל אחד מאיתנו יכול לעשות
מספר צעדים קטנים בכדי לייעל את השימוש לטובת עולם ירוק יותר פרופ' עדי וולפסון, 30/3/2013 בזמן שקראתם את הכותרת של הטור הזה השתחררו לאטמוספירה כ-60 מיליגרם של גזי חממה כתוצאה מצריכת חשמל, כמות הזהה לגזי החממה שנפלטים בנסיעה של 30 ס"מ ברכב משפחתי ממוצע. עד שתגיעו לסוף הטור תספיקו לנסוע, באופן וירטואלי כמובן, כ-25 מטר ולפלוט כ-5 גרם גזי חממה. זוהי "טביעת הרגל הפחמנית" - תג המחיר הסביבתי לכל פעולה כמעט שמתבצעת תחת אורח החיים המודרני. טביעת הרגל הפחמנית היא למעשה מדד סביבתי המכמת את סך פליטות גזי החממה בייצור, שינוע והתכלות של מוצר או באספקת שירות, המאפשר להשוות בין ההשפעה הסביבתית של מוצרים ותהליכים שונים. הטביעה הפחמנית של עיתון יומי ממוצע, לשם ההשוואה, היא כ-1,100 גרם, ובמידה והוא ממוחזר - כ-500 גרם. כלומר, שוות ערך לקריאת בכ-100 כתבות ממוצעות בעיתון דיגיטלי. עכשיו ניקח בחשבון שכל אחד מ-2 ביליון האנשים בעולם שמחוברים לאינטרנט, נכון לסוף שנת 2012, יקראו כ-10 כתבות ביום. הפליטות של גזי החממה לאטמוספירה יהיו שוות ערך לפליטות מכ-13 אלף מכוניות המקיפות את כדור הארץ, כלומר 100 מיליון טון גזי חממה ביום. אבל קריאה בטור או בכתבה אינה הפעולה היחידה ברשת שיש לה השפעה סביבתית. בכל יום, מהבוקר עד הלילה אנחנו גולשים ומשתמשים במנועי חיפוש, שולחים אי-מיילים ומשתפים ברשתות חברתיות, ולכל אלו יש מחיר סביבתי לא מבוטל. הטבלה המצורפת מטה מסכמת את פליטות גזי החממה כתוצאה מפעולות שגרתיות
ברשת ובהשוואה לפעולות יומיומיות אחרות. אם לוקחים בחשבון את מספר המשתמשים
ברשת, שהולך וגדל משנה לשנה, המחיר גבוה. דוגמא מצוינת היא 62 טריליון
אי-מיילים מסוג ספאם, שנשלחו בשנת 2012 בעולם, ובנוסף לכך שהם מטרידים את
מקבליהם, הם פלטו גזי חממה בכמות שנפלטת בכל מדינת ישראל במשך שלושה
חודשים. כלומר מפגע סביבתי של ממש.
עם זאת, בעוד שמספר המשתמשים באינטרנט בין השנים 2000 ל-2006 גדל ב-32,000,000% (כן, זה המספר) הגידול בצריכת האנרגיה של צרכני האינטרנט עלה רק ב-200%. בעצם מדובר בהתייעלות משמעותית בצריכת האנרגיה למשתמש ובהפחתה של 160,000%. הכיצד זה ייתכן? מקור ההתייעלות הוא בשימוש בשרתים יעילים יותר ובאנרגיה נקייה יותר בחוות השרתים של חברות כמו גוגל ופייסבוק שמשתמשות בכ-30% אנרגיות מתחדשות של רוח ושמש. בכדי להבין את המשמעות של התייעלות זו, נעשה שוב השוואה לשוק הרכב. במידה ששוק הרכב היה מתייעל אנרגטית כמו הרשת, רכב חדש שנוסע בממוצע 20 ק"מ לליטר היה נוסע כיום 320,000,000 ק"מ לליטר. אולם לשימוש ברשת יש גם לא מעט היבטים של התייעלות אנרגטית והוא יכול להוביל להפחתה בפליטות ובמפגעים הסביבתיים. לדוגמא, צפייה בסרט ברשת, במקום רכישה או השכרה של סרט בחנות, מפחיתה את הפליטות הנוצרות כתוצאה מייצור הדיסק והעטיפה לצד הנסיעה אל ומהחנות בכ-16,000%. הרשת מאפשרת גם לעבוד מהבית. לאחרונה הנושא עלה לסדר היום כשמנכ"לית יאהו הודיעה כי החברה לא תאפשר יותר לעבוד מהבית, מה שגרר ויכוח ציבורי נרחב. אולם מבלי להתייחס לתפוקת העבודה וליתרונות הכלכליים והחברתיים בהפחתת העומס בכבישים, ביטול שעות נסיעה והגמישות לעבוד מכל מקום ובכל זמן, עבודה מהבית מפחיתה גם את פליטות הפחמן הדו-חמצני. חישוב שנערך בארצות הברית מצא כי מעבר ליום עבודה אחד בשבוע מהבית יפחית בממוצע 1 טון גזי חממה לאדם. כמובן שלשימוש ברשת יש השפעות סביבתיות ובריאותיות נוספות, החל ב"ענני" הקרינה שמקיפים את המחשבים, הבית, בית הקפה והרחוב, דרך ייצור מוגבר של פסולת אלקטרונית ובעיקר פלסטיק ומתכות רעילות בעלות פוטנציאל לזיהום קרקע ומקורות מים, לצד פגיעה בגב ובעיניים והשמנה כתוצאה משעות ישיבה ממושכות מול המסך. מעבר למודעות להשפעה הסביבתית של הגלישה ברשת, כל אחד מאיתנו יכול לעשות מספר צעדים קטנים בכדי לייעל את השימוש ברשת, החל בחיפוש ממוקד ובסגירה של חלונות ואתרים שלא בשימוש ועד להפחתת השימוש במקור. שר התקשורת היוצא משה כחלון, קידם גלישה מהירה וזולה לכל, משרד החינוך קידם בשנים האחרונות גלישה בטוחה ברשת, ואילו בפני שר התקשורת הנכנס, ח"כ גלעד ארדן, שהוא גם השר להגנת הסביבה היוצא, עומד אתגר גדול יותר - להפוך את הגלישה ברשת לידידותית יותר לסביבה. הכותב הוא מהמרכז לתהליכים ירוקים, המכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון כתבות נוספות: מידע מלוכלך: המחיר האקולוגי שגובים מרכזי השרתים של ענקיות הרשת הקרב על החווה: גרינפיס נגד פייסבוק פייסבוק חושפת לראשונה כמה זיהום היא יוצרת עוצמה, זיהום ואינטרנט גרינפיס נגד מיקרוסופט ואפל: הכי מזהמות ברשת השבדית החדשה (והירוקה) של מארק צוקרברג 10 הפרקטיקות העסקיות המובילות של מיקרוסופט לניהול מרכזי מחשבים "ברי קיימא" The Top 10 Energy-Saving Tips for a Greener Data Center יבמ חסכה ב-2011 אנרגיה בסכום של 43 מיליון דולרים לייק ירוק: פייסבוק וגרינפיס ישתפו פעולה
|
עוצמה, זיהום ואינטרנט
אפליקציה ישראלית תאפשר לכם לדווח על עברייני תנועה
מאת אביחי אפוטה, 22/7/2012
לא מעט פעמים יוצא לנו בזמן נהיגה או סתם הליכה ברחוב להבחין בעבירות תנועה שונות, חלקן חמורות ומקוממות במיוחד, ולהתבאס שאין איזו שיטה פשוטה לתעד את המעשה, ולדאוג שהוא יטופל על ידי גורמי אכיפת החוק. מיזם ישראלי חדש מנסה לתקן בדיוק את זה. תכירו את 'נרשם' (Nirsham), סטארט-אפ ישראלי חדש שהוקם על ידי האחים שלמה ואלעזר גולדמן, המפתח פלטפורמה ייעודית לתיעוד ודיווח על עבירות תנועה באמצעות אפליקציית סמארטפון ואתר אינטרנט מיוחד: [וידאו] http://www.youtube.com/embed/JA-dP4IBd9o?wmode=Opaque איך זה עובד? באמצעות האפליקציה יכולים משתמשים לתעד עבירות תנועה שונות של הנהגים מסביבם, כאשר באמצעות לחיצה ארוכה על לחצן המצלמה יצולמו מספר תמונות סטילס במהירות גבוהה שיתעדו את המתרחש באופן עקבי. תוך כדי הצילום באפליקציה, יש להגיד בקול את מספר לוחית הרישוי של הרכב שמבצע עבירה ובסיום הצילום יועבר כל התיעוד באופן אוטומטי לשרתים של החברה. החומרים שיתקבלו בחברה יעברו סריקה ראשונית, ולאחר מכן יועלו על ידי החברה לאתר האינטרנט של השירות בכתובת Nirsham.co.il. הגולשים באתר יוכלו לצפות בתיעודים השונים ולהצביע האם מדובר לדעתם בעבירת תנועה ברורה (Clear Violation) או שלא נראית עבירה בתמונות (No Violation). כל תיעוד שכזה יהיה זמין להצבעת הגולשים באתר למשך תקופה של שבוע, ובמידה והגולשים החליטו שאכן מדובר בעבירה - תגיש החברה תלונה למשטרה במטרה למצות את הדין עם העבריין. אם מדובר ברכב השייך לצי של חברה מסוימת, חברת "נרשם" תפנה אליה בתלונה עם תיעוד העבירה. "למשטרת ישראל מגיעות כ-5,000 תלונות על עבירות תנועה של אזרחים על ידי אזרחים אחרים שפשוט ראו אותן ורשמו לעצמם את מספר לוחית הזיהוי של הרכב שלהם", אמר שלמה גולדמן בשיחה עם Feeder. "למשטרה יש בעיה עם טיפול בתלונות מהסוג הזה כי זו מילה כנגד מילה. באמצעות תיעוד ברור ככל הניתן והגשת תלונה רשמית מצידנו למשטרה יהיה הרבה יותר קל לפעול כנגד אותם עבריינים". בעת תיעוד עבירת תנועה באפליקציה יכול המשתמש לשייך את מה שתיעד לאחת מ-4 קטגוריות: עבירות תנועה, בריונות כביש, תאונות דרכים ומפגעים בדרך. עד כה פעל המיזם מתחת לראדר ומרבית העבירות המתועדות שנמצאות בו צולמו על ידי כ-100 משתמשים בסך הכל, בהם גם האחים היזמים עצמם: "אנחנו יושבים שנינו בבית קפה הצופה אל אחד הרחובות בירושלים, ובתוך חצי שעה מצליחים לתעד בין 5 ל-6 עבירות של רכבים העוברים ברמזור אדום", אמר שלמה. "הרעיון המרכזי שלנו במיזם הוא שאם מספיק אנשים ישתמשו באפליקציה, זה יהפוך לגורם ההפתעה וההרתעה הטוב ביותר לשאר הנהגים על הכביש". "ברגע שהנהגים בכביש יתחילו לשאול את עצמם מה בדיוק עושה הבחור ההוא עם האייפון בבית הקפה, האם הוא סתם שולח הודעה או שאולי הוא מתעד אותי - אז נוכל להשפיע על קבלת ההחלטות המוטעית של הנהגים", הוסיפו ואמרו היזמים. "רק כך ניתן יהיה להשפיע ולהפחית את תאונות הדרכים בישראל". נכון להיום אפליקציית Nirsham זמינה להורדה בחינם עבור מכשירי האנדרואיד (כאן), גרסה 2.2 ולמעלה, ואפליקציית האייפון תהיה זמינה להורדה בעוד כשבועיים (גם כן בחינם). |
המידע הסלולרי משמש גם לדיווח על מפגעים תעבורתיים
מאת עודד ירון, 4/5/2012
המחקר שביצעו החוקרים באוניברסיטת קרנגי מלון הוא חלק ממגמה רחבה של שימוש במידע הסלולרי לצורך יצירת אפליקציות שימושיות, כמו דיווח על מפגעים, לצד הפקת מידע מחקרי. כך, למשל, מאפשרים האתר הישראלי mifgaim.co.il והאפליקציות השייכות לו לשתף במפגעים תעבורתיים. האדריכל ומתכנן הערים, ד"ר יודן רופא, אומר כי "זה בהחלט משהו שבחזית, פשוט כי כל הדברים האלה חדשים. הסלולרי הוא בן 15 שנה, בהיקפים משמעותיים, גוגל מפות קיים בערך 10 שנה, וכך גם תוכנות שמאפשרות ניתוח של בסיסי נתונים ענקיים כאלה". "לא מדובר רק בעניין של אופנה", מדגיש רופא, "אני חושב שיש פה פוטנציאל ענק". הוא סיפר כי הפוטנציאל הוא בכך שכלים כאלה יאפשרו הגברת מעורבות של אזרחים בניהול העיר. "היום יש בארצות הברית כמה ערים שמנסות לעשות את זה גם ברמת התקציב העירוני". הן מציגות לתושבים את התקציבים, העלויות והצרכים ומבקשות מהם להציע במה לשים דגש. בעולם קיימות יוזמות רבות של יצירת אפליקציות באמצעות פתיחת מאגרי מידע ממשלתיים. המגמה הזאת קיימת בעולם כבר כמה שנים, כשבישראל מקדם השר מיכאל איתן יוזמה לתמיכה במפתחי אפליקציות שיסייעו להנגשת מידע ממשלתי.
כתבות קשורות: לאתר mifgaim.co.il |