פולמן מבין שבעלי הבית האמיתיים של החברה הם הצרכנים ולא בעלי המניות. עבורם הוא בנה ליוניליוור תוכנית עבודה ירוקה. המטרה: הצרכנים יהפכו לחלק מתנועה המקדמת עולם טוב יותר. על הדרך גם מצילים את כדור הארץ. עסק ירוקרז גודלניק | 23/2/2012 15:48
תגיות: עסק ירוק, יוניליוור, פול פולמן
למרות המספר הרב של המשתתפים, לא היה קשה לזהות משתתף אחד שהתבלט מעל כולם ולמרות שהשתתף רק בדיון אחד, השם שלו שב ועלה כמעט בכל דיון אחר: פול פולמן, מנכ"ל חברת יוניליוור ומנהיג ירוק.
בסוף הוועידה, היה ברור כי לעולם העסקים הירוקים יש סוף סוף מנהיג של ממש שמגיע מחברת ענק, כזה שמפגין עצמאות מחשבתית, לא מפחד להגיד שמשהו מקולקל בעולם העסקים היום ונותן דוגמה לאחרים איך ראוי וצריך לפעול.
פולמן, הולנדי במוצאו, הגיע ליוניליוור לפני פחות מארבע שנים אחרי קריירה ארוכה אצל המתחרה, פרוקטר אנד גמבל, והחל לכהן כמנכ"ל יוניליוור בינואר 2009. המנהיגות הירוקה של פולמן, שכפי שאתם רואים, צמחה בתור זמן קצר יחסית מקבלת ביטוי בשורה ארוכה של נושאים. הנה הבולטים והחשובים שבהם: אינטגרציה של קיימות בחברה
בשנת 2010 השיקה יוניליוור את אחת התוכניות השאפתניות והמעניינות ביותר שנראו בתחום הירוק. בתוכנית שנקראה Unilever Sustainable Living Plan - USLP - הציבה החברה שלוש מטרות על שהיא מבקשת להשיג עד 2020: - להקטין את טביעת הרגל הסביבתית של מוצרי החברה במחצית (ובמקביל להכפיל את מכירות החברה), - לעזור ליותר ממיליארד אנשים לשפר את איכות החיים והבריאות שלהם. - לדאוג לכך שכל התשומות החקלאיות שהחברה עושה בהן שימוש יגיעו ממקורות בני קיימא. יחסים עם בעלי המניות
"אני לא עובד בשביל בעלי המניות", הסביר פולמן בחיוך לבאי הוועידה. אני בטוח שלא מעט מהם מפנטזים על הרגע שהם יוכלו להגיד דבר כזה, אבל בינתיים פולמן הוא היחיד שעושה זאת. אז עבור מי הוא עובד? אני עובד עבור צרכנים ולקוחות החברה הוא הסביר. לא מדובר בחוסר חיבה בסיסי לבעלי המניות או במרדנות לשמה, אלא חלק מתפיסת עולם שמאמינה שמי שעובד בשביל בעלי מניות בעצם עושה להם ולחברה שירות רע כיוון שהוא מתמקד בעל כורחו בטווח הקצר. ![]() פולמן. ''לא עובד בשביל בעלי המניות'' צילום: איי-פי "גיליתי לפני זמן רב שאם אני מתמקד על עשיית הדבר הנכון לטווח הארוך לטובת שיפור החיים של צרכנים ולקוחות החברה בכל העולם, התוצאות של החברה יגיעו גם הן..אני לא מונע ואני לא מניע את המודל העסקי הזה מתוך מיקוד בערך לבעלי המניות. אני מניע את המודל העסקי על ידי מיקוד בצרכן ובלקוח בדרך אחראית, ואני יודע שגם הערך לבעלי המניות יגיע", הסביר פולמן בראיון לפייננשל טיימס.
פולמן גם הבהיר באופן מפורש לבעלי המניות שמי שמחפש השקעה קצרת טווח עדיף שילך להשקיע בחברה אחרת. "אם אתם מעוניינים במודל הזה של יצירת ערך לטווח הארוך, שהוא הגון, שאפשר לחלוק בו ושהוא בר קיימא, בואו ותשקיעו בנו. אם אתם לא מאמינים בזה, אני מכבד אתכם כבני אדם, אבל אל תשקיעו את הכסף שלכם בחברה שלנו", הוא הסביר. המטרה שלו, הוא הסביר לבאי הועידה של KPMG, היא ליצור בסיס איתן של בעלי מניות שהערכים שלהם תואמים את ערכי החברה. פולמן הוסיף שלא רק שהאסטרטגיה הזו לא גורעת ממספר בעלי המניות, אלא שזה רק גדל באופן משמעותי מאז שהוא פרס את המשנה שלו בנושא. חשיבה לטווח הארוך
התפיסה של פולמן הינה כאמור ארוכת טווח, לא רק בהקשר של המיקוד בלקוח ובעלי המניות שהוא רוצה לראות בחברה, אלא גם כאסטרטגיה כוללת. יוניליוור פועלת מעל למאה שנים, הוא הסביר לבעלי מניות בפגישה בשנה שעברה, ואנחנו רוצים להיות כאן לכמה מאות שנים נוספות. הכרה בצרכנים
להבדיל מחברות מסוימות שרואות בצרכן לימון שאפשר וצריך לסחוט אותו כמה שניתן, פולמן רואה בצרכנים את בעלי הבית האמיתיים של החברה, מה שמחייב את החברות לפעול באופן אחראי. מי שלא יפעל באופן אחראי, הוא אמר, ייזרק בסופו של דבר החוצה. ביקורת עצמית
לפולמן אין בעיה להודות שמשהו לא עובד כמו שצריך במודל הכלכלי הקיים. בוועידה הוא אמר במפורש כי העובדה שיש היום מיליארד אנשים שהולכים לישון רעבים היא אינדיקציה לכשלון של המודל הקיים. אינדיקציה נוספת שלו הינה השימוש במשאבים יקרים ומתכלים כמו מים – הוא הסביר כי אם אנחנו רוצים שהמשאב הזה ימשיך לעמוד ברשותנו בעתיד באיכות שאנו זקוקים לה אנחנו חייבים לעשות שינויים בדרך שבה אנחנו פועלים כיום. כתבות קשורות: תוכנית Unilever Sustainable Living Plan - USLP
|