דוח של ארגוני סביבה סינים חושף את מה שסטיב ג'ובס מבקש להסתיר. כימיקלים בפסי הייצור, פגיעה בעובדים וזלזול בסביבה. האם אפל מקדשת את הרווחים שלה בכל מחיר? עסק ירוק
רז גודלניק | 27/1/2011 15:20
תגיות:
סין (סביבה), אפל, ניצול עובדים, כימיקלים
"מאחורי התדמית האופנתית שלהם, יש למוצרים שאפל מייצרת צד שרבים אינם יודעים עליו – זיהום ורעל. הצד הזה מוחבא עמוק בתוך שרשרת האספקה הסודית של החברה". הציטוט הזה שייך לקבוצה של ארגונים סיניים שפרסמה בשבוע שעבר דוח שהאשים את אפל באחריות לליקויים סביבתיים ובטיחותיים במפעלים שמייצרים את מוצרי החברה בסין. שלא במקרה נקרא הדוח "הצד האחר של אפל". הצד האפל של אפל
בעיתוי לא מפתיע, הדוח יצא לאור במקביל לפרסום התוצאות הרבעוניות של אפל, בהן דיווחה החברה על מכירות שיא רבעוניות בסך 26.74 מיליארד דולר ורווחי שיא לרבעון בסך כ-6 מיליארד דולר. מאחורי המספרים הללו עומדות מכירות שיא של מיליוני מחשבי מקינטוש, אייפונים, אייפודים ואייפדים. האם זהו רק סיפור הצלחה טכנולוגי, אסטרטגי ושיווקי, או שהמספרים הללו מספרים גם סיפור של חברה שעל פי הדוח "דואגת רק למחיר ולאיכות של מוצריה ולא לנושאים סביבתיים וחברתיים ובמקרים מסוימים דוחפת את הספקים שלה לעגל פינות בכדי לזכות בחוזים"? ולא פחות חשוב מכך – האם אפל מספרת לנו את כל מה שידוע לה כפי שהחברה טוענת או מפזרת מסך עשן ולא משתפת אותנו במידע שחושף אותה באור שלילי כפי שטוען הדוח? ![]()
''העובדים הללו עובדים כנראה תחת לחץ גדול יותר מכל אחד אחר בסין''. מפעל פוקסון
צילום: איי-אף-פי
אחריות ספקים
ראשית צריך להבהיר כי הדוח, אשר הוכן על ידי קואליציה של ארגונים סיניים
והיה תוצר של תשעה חודשי מחקר, לא דן רק באפל. למעשה נבדקו בו 29 חברות
טכנולוגיה גלובליות ששרשרת האספקה שלהן נמצאת בסין. החברות דורגו על פי
פרמטרים של שקיפות והענות לאספקטים שונים בתחומי הסביבה ובריאות במפעלים
שהן עובדות איתן בסין. אפל דורגה אחרונה מבין כל החברות שנבדקו בדוח.
דוברת של אפל ענתה לרויטרס בתגובה לפרסום הדוח כי "אפל עושה ביקורת מקיפה לספקים שלה החל משנת 2006 ויש מידע רב שמפורסם באתר שלה". מה שנכון, נכון – באתר של אפל ישנו חלק הקרוי 'אחריות ספקים' ובו אפשר למצוא את קוד ההתנהגות לספקים של אפל ולינקים לדוחות שנתיים שכוללים עדכונים על ההתקדמות של אפל באכיפת הקוד אצל הספקים שלה. הרווחים תחילה
בפתיח לדוח של 2010 מסבירה אפל כי "אפל מחויבת להבטחת הסטנדרטים הגבוהים
ביותר של אחריות חברתית בכל מערך האספקה שלנו. החברות שאנחנו עושים איתם
עסקים חייבות לספק סביבת עבודה בטוחה, להתייחס לעובדים בכבוד ולעשות שימוש
בתהליכים אחראיים מבחינה סביבתית כשמדובר בייצור מוצרים עבור אפל". בדוח
עצמו אפשר למצוא כי בשנת 2009 ביצעה אפל ביקורת ב-102 מפעלים ו-133 אלף
עובדים ומנהלים קיבלו הדרכות מתאימות. לא מצוין עם זאת, באיזה אחוז מסך
המפעלים שהחברה עובדת איתם ומסך העובדים שפועלים עבורה מדובר.
מתיימרת לשמור על סטנדרטים גבוהים
במקרה אחר, שמפורסם בדוח, כ-50 עובדים במפעל בשם Wintek Electronics
המייצר עבור אפל מסכי מגע למוצרים כמו אייפון ואייפוד, אושפזו ב-2009 אחרי
שנחשפו לכימיקלים רעילים שנעשה בהם שימוש בניקוי המסכים. החברה כנראה עברה
להשתמש בהם במקום מוצרים מבוססי אלכוהול שאינם מזיקים כי הכימיקלים הללו
יעילים ומהירים יותר. אחרי המקרה הזה Wintek הפסיקה להשתמש בכימיקלים
הרעילים וחזרה להשתמש באלכוהול ואצטון, אבל אפל לא רק שלא טרחה להתייחס
למקרה, אלא מסרבת להגיד אם החברה בכלל עובדת עבורה.
אפל צריכה להחליט
בסך הכל אפל משחקת לידי המקטרגים של החברה בכך שהיא אינה פתוחה לביקורת,
לא מוכנה לשתף פעולה עם ארגונים שונים ומפזרת מסך עשן לגבי שרשרת האספקה
שלה. כשחברות אחרות, בסדר הגודל של אפל, פועלות אחרת כפי שמראה הדוח, זה רק
מדגיש חוסר הקוהרנטיות במדיניות של אפל ומגביר את החשדנות שיש לחברה מה
להסתיר.
יש מי שייחס את ההתנהגות הזו של אפל לעובדה שהחברה יודעת שהצרכנים חושבים שהחברה ירוקה ולכן היא לא דואגת מלחץ או חרם צרכני. לי, לעומת זאת, יש חשד קל שמדובר בתבנית התנהגותית שנובעת מהיבריס ומחוסר מוכנות להקשיב לביקורת של אחרים כי אפל יודעת הכי טוב מה טוב בשבילה. עם זאת, צריך לומר לזכותה של אפל שהיא כבר הדגימה בעבר את היכולת שלה להודות בסופו של דבר בטעויות ולשפר את דרכיה. המקרה הבולט ביותר היה קמפיין של גרינפיס ב-2007 שקרא לאפל להפוך לירוקה יותר יותר וזכה בהתחלה להתעלמות גורפת מצד החברה, אבל בסופו של דבר גרם לסטיב ג'ובס להתחייב להפוך אפל לידידותית יותר לסביבה ולפרסום דוחות על ההשפעות הסביבתיות של מוצרי אפל השונים. מדיניות הד"ר ג'קיל ומיסטר הייד של אפל, שמשלבת פרסום מידע רב כביכול ופתיחות ביחד עם שושואיזם וחוסר הענות לביקורת חיצונית, לא תוכל עוד להימשך זמן רב. בסופו של דבר אפל תצטרך להחליט מה היא – חברה שמקדשת את הרווחים שלה בכל מחיר או חברה שמוצאת את האיזון בין ההצלחה הכלכלית ודאגה לרווחת העובדים והסביבה. אני מקווה שאפל תבין בסופו של יום שתפוח ירוק הוא תפוח מנצח. לכתבה באתר nrg |