מרזים וטסים: החברות שמעודדות עובדים לבריאות

נשלח 14 במאי 2011, 20:45 על ידי Sustainability Org
היום העובדים בישראל צריכים לא רק להיות מסורים, אלא גם בכושר. מי שרוכב על אופניים לעבודה בחברת הפרסום מקאן מקבל קפה חינם, מי שמרזה בסופרפארם זוכה בטיול לחו"ל ולא מעט חברות שולחות את העובדים לגמילה מעישון ולמכון הכושר - מה יוצא להן מזה?
עדנה אברמסון, 13/5/2011

עד שהגיעו הילדים, התמידה אושרת סופר בת ה-32 לעסוק בפעילות גופנית. אך עם הצורך לתמרן בין הבית לעבודה היא גילתה פתאום שהלו"ז הצפוף אינו מאפשר לה עוד לעסוק במה שאהבה כל כך. העזרה הגיעה ממקום לא צפוי - חברת התרופות פריגו שבה היא עובדת, אשר פתחה בתוכנית שנתית לעידוד אורח חיים בריא בקרב אלף עובדי החברה.  

"בחוץ יש המון תירוצים"

במהלך יום העבודה שמעה סופר שמעה לצד עמיתיה הרצאה תחת הכותרת "כושר זה לא מילה גסה" ולאחר מכן הוענק לה מד-צעדים. במשך שבועיים נערכה בחברה תחרות בין כמה קבוצות על המרחק שגמאו העובדים ברגל. המנצחים עברו בהרבה את 10,000 הצעדים שמומלץ לעשות ביום, וחלקם אף הגיעו ל-30,000 צעדים.  

"התוכנית בעבודה הייתה בשבילי נקודת פתיחה טובה למשהו שרציתי לעשות כבר הרבה זמן", אמרה סופר ל-ynet, "פתאום בתפקיד שבו יושבים כל היום עם ניירת אתה מכריח את עצמך לקום מדי פעם וללכת. אנחנו קבוצה של עובדים שאוכלים יחד צהריים ומביאים אוכל בריא מהבית, וכל אחד המריץ את השני. אני עכשיו אני הולכת ברגל לאן שאפשר, מאריכה את הטיולים עם הכלב ויוצאת להליכות עם חברה, ומה שגרם לי להכניס את זה ללו"ז שלי זה התוכנית בעבודה". 

פריגו אינה החברה היחידה שמקדמת נושאים הקשורים לאורח חיים בריא בקרב העובדים. יותר ויותר ארגונים רבים במשק מאמינים שעובדים בריאים הם עובדים מרוצים - אנשים חיוניים שגם הופכים אפקטיביים יותר לחברה. הם מפעילים קבוצות ספורט מאורגנות, מסבסדים סדנאות הרזיה ואפילו גמילה מעישון על חשבון העבודה - הכל כדי לחזק את הקשר שבין העובד למעביד ולחזק את התחושה שמדובר בכלל במשפחה. 

"כחברה שבריאות היא בלב העשייה שלה", מספרת טלי דרורי, מנהלת הרווחה בפריגו, "החליטה ההנהלה לא רק לשווק תרופות אלא למנוע מחלות בקרב העובדים. ערכנו שאלון על הרגלי הבריאות והנתון שבלט באופן דרמטי הוא ש-90% מהעובדים היו מעוניינים בשינוי. אנחנו לא מצפים שיקרה שינוי במאה אחוז, אבל זאת רק תחילת הדרך ואצל כולם זה יקרה בשינויים קטנים. בחוץ יש המון תירוצים, ואין נוח יותר ממסגרת של מקום העבודה". 
 
 הפעילות בפריגו נעשית על חשבון שעות העבודה, מה שאפשר לרבים מהעובדים להצטרף לתוכנית. "אף אחד לא אמר שזה בזבוז זמן", אומרת דרורי. "מבחינתנו עובדים בריאים זה דבר טוב לכולם. זה הופך אותם לחיוניים הרבה יותר כאן ובבית. ברבעונים הבאים נתמקד בתזונה נכונה, בארגונומיה ועוד, והיום הכוונה שלנו היא להפוך את הפעילות לחלק מהדי-אן-איי של החברה".  

ספורט באמצע היום

גם במשרד הפרסום מקאן להיכנס לחדר הכושר באמצע היום הוא עניין מקובל מאוד. "אנחנו עובדים עם אנשים צעירים", מספרת חנה ראדו, סמנכ"לית כספים במחלקת משאבי אנוש במקאן, "וחדר הכושר שאנחנו מפעילים הוא צ'ופר לא נורמלי. בעיניי זה המקום הכי כיפי בבניין, ואי אפשר יותר להגיד שאין זמן לעשות ספורט. אין תירוצים.  

"במשרד פרסום עובדים שעות ארוכות מאוד, אז זה בסדר לקחת שעה אחת באמצע היום והמנהלים מעודדים את זה, אם כי העובדים החדשים עדיין חוששים קצת לצאת. אנחנו רוצים עובדים בריאים, יפים וספורטיביים, וחדר הכושר הוא מקום שבו אפשר לשכוח מהמתח היומיומי שיש במשרד. למקום לחוץ כל כך זה מתנה".  

כדי לתמרץ עוד את העובדים לבצע פעילות גופנית, התחילו במקאן להציע תגמול על הגעה באופניים למשרד. "כל מי שמגיע באופניים לעבודה", מספרת ראדו, "יכול להיכנס לחדר הכושר שבבניין ולהתקלח. יש שם סבונים ומגבות והוא גם מקבל תלוש לקפה ומאפה חינם. סידרנו חניון מיוחד לאופניים והתקנו מצלמה כדי שאף אחד לא ייגע בהם". 
 
גם כאן המסר התחיל לחלחל מרמת ההנהלה אל העובדים הצעירים. "חלק מהמנהלים התחילו לרכוב לעבודה על אופניים, וחשבנו איך נוכל לשכנע עוד אנשים להצטרף. המנהלים מאמינים בזה מאוד ומשמשים לכולם דוגמה אישית".


העובדים המריצו אחד את השני. יום המדדים בפריגו (צילום: טלי דרורי) 

מרזים וטסים לטורקיה

תמריצים מוחשיים מעודדים את העובדים לשפר את מצב בריאותם, כך מסכימים גם מנהלי סופרפארם. בחברה ערכו לפני כשלוש שנים תחרות פנימית במטה ובסניפים בסגנון "לרדת בגדול". התחרות נמשכה כשלושה חודשים בליווי רופא, ייעוץ תזונתי ומדריך כושר, ולזוכים במקומות הראשונים הוענקו חופשה באירופה, אופני הרים מקצועיים ומנוי שנתי לחדר כושר. העובדים בסניף שבו נרשמה הירידה הכללית הגדולה ביותר במשקל (כ-11%) זכו בטיול ג'יפים בטורקיה.  

עם 170 עובדי מטה ו-6,000 עובדים בסניפים, החברה השילה מעל עצמה במהלך התחרות אלפי קילוגרמים, וכיום מתכוונים שם לפתוח בתחרות נוספת דומה. "אנחנו מעודדים את העובדים לעבור לאורח חיים בריא כתפיסת עולם שלנו, והתחרות אז הייתה רק יריית הפתיחה", אומר ניצן לביא, משנה למנכ"ל סופרפארם. "בחדר האוכל במטה החברה מקפידים על תפריט בריא, אנו מפעילים קבוצות ירידה במשקל במשך כל השנה בשיתוף 'שומרי משקל' ויש חדר כושר קבוע במטה - אבל הדבר החשוב ביותר הוא הדוגמה האישית, ויש כאן חברי הנהלה ספורטיביים מאוד. המסר והדבקות שלנו במטרה מושכים יותר ויותר אנשים".  
ומה הרווח להנהלת החברה? "כשאנשים בריאים ומרגישים טוב עם הגוף שלהם, הם מאושרים יותר", גורס לביא. "כשמקום העבודה תומך בהם הוא יכול גם לקבל את זה בחזרה, גם בהנאה שלהם בעבודה וגם ברמת המוטיבציה. אלה אמנם אמירות 'גדולות' וכוללניות, אבל אין לי ספק שאדם שמרגיש טוב עם הגוף שלו ועם אורח החיים שלו הוא גם נותן שירות טוב יותר".  
הבריאות לא נגמרת מבחינת לביא במספרים שמופיעים על המשקל. את חדר העישון מיקמו במטה רחוק למדי, כדי להפוך את הרצון לסיגריות לקצת פחות אטרקטיבי. "כמות המעשנים מלכתחילה לא גדולה", אומר לביא, "אבל חדר העישון נמצא במקום מספיק לא-נוח כדי שאנשים לא ייגשו אליו יותר פעמים ביום".  

"לעובד מרוצה יש מוטיבציה"

בעיית העישון הפכה בחברות אחרות לנושא המרכזי בקידום אורח חיים בריא. בקבוצת כל-מוביל מקיימים שיתוף פעולה עם מכון אברהמסון ומציעים גמילה מעישון לעובדים במחיר אטרקטיבי.  

"המוטו הוא לדאוג לבריאות העובד", מספרת מאיה לוין, אחראית רווחה ותקשורת פנים-ארגונית בכל-מוביל. "העובד הוא חלק מיחידה משפחתית, והדאגה לרווחתו לא מסתכמת רק בפן המקצועי, ברמת השכר ובהטבות, אלא במתן תחושת ביטחון כחלק מהמחויבות שלנו אליו. כשעובד מרוצה ושבע רצון זה יבוא לידי ביטוי בסופו של דבר גם במוטיבציה שלו בעבודה".  
במשרדים הראשיים של כל-מוביל ישנו מכון כושר שבו מקפידים המנהלים הבכירים להתאמן. בחברה מקשרים לשירות פסיכולוגי במקרה הצורך עבור העובד ובני משפחתו ומקיימים יום בריאות אחת לשנה שבו נבדקים המדדים הרפואיים של כל עובד.  
מלבד כל-מוביל מקיים המכון שיתופי פעולה נוספים עם חברות במשק, בהן בזק, משטרת ישראל, חוגלה קימברלי, אגרסקו ומרחב דרום של חברת החשמל.

דרורי: "מקום לשכוח בו מהמתח היומיומי שבמשרד" (צילום: shutterstock) 

כשהמנהל רוקד זומבה

גבי נקיבלי, סמנכ"ל כלל בריאות, מציין גם הוא את הקשר בין העובד למעסיק ואת המחויבות ההדדית בין השניים, בעקבות מיזם פנים-ארגוני גדול שהנהיגו בחברה לשינוי מתמשך באורח החיים: "מבחינת ההנהלה", הוא אומר, "הרווח ברור בתחושת הסיפוק של העובדים, בהבנה שהארגון שבו הם עובדים מגלה מחויבות ואכפתיות כלפיהם כאנשים".  

בכלל בריאות יצרו קשר עם הולמס פלייס טו-גו, וכינסו את 250 עובדי החברה ליום שבו בחנו את מדדי הבריאות שלהם, הפגישו אותם עם מאמני כושר ועם תזונאית וערכו תחרויות ופעילויות כמו שיעורי זומבה אחת לשבוע. הזוכים בתחרויות נהנו מימי כיף ומסדנאות בישול בריא. אף על פי שההשתתפות בתוכנית לא הייתה חובה עבור העובדים, כ-80% מהם בחרו להצטרף לתוכנית.  
"הייתה רתימה של האנשים אחד לשני לתוך הרוח של הדבר הזה", אומר נקיבלי, "השיח השתנה והתחלנו לראות שינוי משמעותי, החל באוכל שאנשים מביאים לצהריים, דרך השוואה של כמה צעדים כל אחד הלך וכלה באנשים שעשו שינוי עמוק כמו גמילה מעישון, ביצוע פעילות גופנית סדירה וגם הרזיה משמעותית של עשרות קילוגרמים".  

למרות ההשקעה הכלכלית המתחייבת, נקיבלי מרוצה מאוד מהיוזמה: "האווירה הארגונית היא של פעלתנות הרבה יותר גדולה. אנשים יודעים להעריך את הפעילות הזאת, שלא באה רק כדי לייצר תפוקה גדולה יותר, אלא כקשר רגשי והשקעה של הארגון למענם ולמען בני משפחתם".

לכתבה באתר ynet

Comments