6 סיבות טובות לדווח על אחריות תאגידית

פורסם: 12 בינו׳ 2012, 12:42 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 12 בינו׳ 2012, 12:42 ]
מאת איריס רקוביצקי, ביונד ביזנס, 9/1/2012
 
בעשור האחרון דיווחי אחריות תאגידית תפסו מקום של כבוד בזירה העסקית. במדינות רבות בעולם דוחות אחריות תאגידית או קיימות כבר לא נתפסים כחוברת של סיפורים נעימים ומחממי לב על החברה, שביניהם שזורות תמונות של ילדים שמחים... התקדמנו משם...

היום כל חברה גדולה שמכבדת את עצמה מפרסמת דוח אחריות תאגידית - כשהחברות הגדולות בעולם (כמו למשל Microsoft, GE, Wall Mart) מבינות שבדיוק כמו דוח פיננסי, דוח אחריות תאגידית הוא MUST.

אז למה זה MUST?
כשמדובר בעסק, ושבמרכז עומדים שיקולים כמו ROI, אחריות לעובדים, לבעלי מניות וללקוחות לא מספיק לומר – "מיקרוסופט מדווחת אז גם אנחנו צריכים"... חשוב לבצע תהליך פנימי, לשאול שאלות, ולהבין למה החברה שלנו צריכה לדווח.

אז לטובת אלו מאתנו שמחפשים מידע, מתלבטים, או מנסים לשכנע את הבוס, ריכזתי כאן כמה סיבות טובות לדיווח:

  1. בוא נתחיל מכך שאפשר לומר שחברה שלא מדווחת על יוזמות, תהליכים והישגים בתחום האחריות התאגידית, כנראה שאין לה מה לספר... זה לפחות המסר שהיא מעבירה למשקיעים ולמחזיקי העניין שלה. לכן, חברה שכן מדווחת מעבירה מסר שיש הישגים בתחום. גם אם ההישגים לא בשמיים, לפחות מחזיקי העניין יודעים שעובדים על זה.
  2. כאמור, דיווח=שקיפות. שקיפות לגבי תהליכי ניהול הסיכונים של החברה, פיננסיים ואחרים, תורמת לבניית ושיקום האמון עם מחזיקי העניין שלה – בעיקר לקוחות, עובדים ומשקיעים. סיבה זו לדיווח מקבלת חשיבות מיוחדת באקלים הפיננסי של השנתיים האחרונות (ובישראל – באקלים החברתי של השנה האחרונה), בו חברות מסקטורים שונים עמדו בפני משבר אמון קשה עם מחזיקי העניין שלהן.
  3. ואם כבר דיברנו על אקלים לא מפרגן, סיבה חשובה נוספת (שחברות אף פעם לא יודו בה בקול רם, אז אני אומר אותה) היא יחסי ציבור. קראו לזה שיווק או בניית מוניטין... בסופו של דבר דוח אחריות תאגידית שמספר לכולם כמה טוב עשתה החברה לאחרונה, בהחלט יכול לתת לחברה כמה נקודות זכות בקרב קהל מחזיקי העניין.
  4. כתיבת דוח אחריות תאגידית הוא תהליך מורכב וארוך, בו מבצעת החברה הערכה לא רק של היוזמות החברתיות-סביבתיות שלה, אלא גם של תהליכים עסקיים, משפטיים וניהוליים. תהליך זה הוא ערך מוסף של דוח אחריות תאגידית, שכן אם הוא נעשה בצורה נכונה ומעמיקה, הוא יכול להביא לשינויים חיוביים בארגון כמו למשל התייעלות בתחומים שונים, עליית מדרגה בנושא האתיקה, הידוק הקשר עם העובדים, ועוד ועוד...
  5. בשנים האחרונות ישנה מגמה בעולם של אחריות מתגלגלת. מה זה אומר? אם הכריש הגדול ביותר (להלן, התאגיד) פועל באחריות תאגידית, אבל הדגים שמהם הוא ניזון (להלן, הספקים) מעסיקים את הדגיגים שלהם בעבודת פרך ומזהמים את האקווריום, אז לכל מה שהכריש האחראי עושה אין שום משמעות. ולכן, בשנים האחרונות תאגידים אחראיים דורשים מהספקים שלהם להתנהל באחריות ולעתים אף דורשים מהם לדווח על הפעילות שלהם בתחומי חברה וסביבה. דרישה זו באה לאחר נסיון רע של תאגידים מהשנים האחרונות שעמדו תחת ממטרי השמצות מהתקשורת וארגונים שונים על התקשרותם עם ספקים מנצלים או מזהמים (אחת הדוגמאות הראשונות לכך היא כמובן נייקי וה- sweatshops). כלומר, התקשרות עם ספק כזה יכול לעלות לחברה בלקוחות ובמוניטין שלה – וזה שווה הרבה מאוד כסף. דבר נוסף לגבי ספקים אחראיים הוא שהיום כבר ידוע שיש קשר ישיר בין איכות המוצר של הספק לבין התנהלותו (בגלל חומרי גלם, תהליכי עבודה ועיבוד וכו').
  6. סיבה אחרונה, שניצנים שלה אפשר כבר לראות, היא רגולציה. במספר ארצות בעולם ישנה רגולציה לדיווח על אחריות תאגידית – בחלקן זו רגולציה של הבורסה ובאחרות זו רגולציה ממשלתית. למדינות אלה מצטרפות לאט לאט עוד מדינות ונראה שנושא הרגולציה קורם עור וגידים, כך שאמנם כיום דיווח אחריות תאגידית הוא לרוב וולונטרי, אבל נראה שתוך כמה שנים כל חברה מעל לגודל מסוים תהיה חייבת לדווח

לפוסט של איריס רקוביצקי בבלוג של ביונד ביזנס

Comments