עסקי המים: מכבסת תדמית בחסות האו"ם

פורסם: 17 באוק׳ 2009, 7:28 על ידי: Sustainability Org
מועד פרסום: 15/10/2009
 
>> המסר עבר: חברות בישראל ובעולם הפנימו שהמשקיעים והצרכנים רוצים שהן יהיו יותר ידידותיות לסביבה, לחברה ולכדור הארץ. עם זאת, חברות רבות מחפשות את הדרך להגיע למיצוב התדמיתי הנכון בהשקעה מינימלית, הרי מה שהכי חשוב לבעלים היא שורת הרווח התחתונה.
יש חברות שפועלות מיוזמתן, אחרות מצטרפות דרך ארגונים מוכרים, שמעניקים את "תו התקן" שמציג את החברה ידידותית לסביבה. הארגון הבולט בתחום בישראל הוא מעלה, המקדם אחריות תאגידית באמצעות ציון, שמוענק לחברות על עמידתן בקריטריונים. אלא, שמעלה מבססת את הציונים שלה בעיקר על דיווחי החברות, ואלה לא תמיד נבדקים לעומקם.

ארגון הגלובל קומפקט של האו"ם לאחריות תאגידית השיק לפני כשנתיים את תוכנית מנדט המים של האו"ם, שנועדה לגרום לחברות עסקיות לשמור על מקורות המים בעולם, לאחר שבזבזו אותם בחוסר התחשבות במפעליהן בעולם השלישי. חברות שמצטרפות למנדט המים מדווחות על יעדיהן בתחום ועל הביצועים.

חברות יכולות לקבל "תו תקן" שמקשר אותן לארגון מעלה או לארגוני האו"ם הרלוונטים, גם אם הן לא עומדות במלוא הקריטריונים. חברות ישראליות יכולות להפוך ל"ידידי מעלה" באמצעות תרומה כספית, מבלי לעבור את מסננת הקריטריונים שמחייב דירוג מעלה. הרי מי מהמשקיעים או מהציבור יבחין שהן רק ידידות מעלה ולא בעלות דירוג מעלה, שהוא המעיד על היותן שוחרות סביבה?

גם ההצטרפות למנדט המים של האו"ם פשוטה. כדי להיות חבר בה אין צורך לעמוד במדד כמותי כלשהו, אין התחייבויות מינימליות ואין בדיקת דיווחים, אלא על ידי גורמים חיצוניים מזדמנים, כמו עמותות.

על אף שחברות שמצהירות על מחויבותן עושות את המינימום הן נהנות מדימוי חיובי, שמטופח באמצעות מכונת יחסי הציבור משומנת. הן יכולות לתרום יותר לשמירה על כדור הארץ, אך אין להן תמריץ לשם כך.
 
כל חברה יצרנית פוגעת בסביבה בשלבי הייצור או השינוע של המוצר. ברגע שחברה משיגה דימוי של שוחרת סביבה, היא נוטה להסתפק בכך ולהמשיך לעשות את המעט לשינוי אמיתי. קביעת יעדים על ידן לטווח ארוך של 10-20 שנה רק מסייעת להלבין את פעילותה. מוסדות האו"ם הנוגעים בדבר מלאים כוונות טובות, אך בהיעדר מדדי ביצוע ואפשרות ביקורת, הם הופכים למכבסה עולמית של הפגיעה בסביבה.
ואולם השינוי אפשרי. תמריצים וענישה, מדדים כמותיים למעקב אחר שיפור בפעילות החברות יכולים לדחוף את החברות לשמירה על הסביבה. על פי אמנת קיוטו, למשל, מדינות נדרשות להפחית את פליטת גזי החממה בשיעור מינימלי בכל שנה. אפשר לצרף לכך תוכנית ענישה שלפיה חברה שלא תראה שיפור בפליטת גזי החממה שהיא יוצרת במשך שנתיים תודח מהרשימה של שוחרי הסביבה. אלה רק דוגמאות לצעדים, שאמורים לתמרץ חברות לפעולה יותר ממשית, ולא להסתפק בקוסמטיקה תדמיתית.
 
לכתבה בדהמרקר
Comments