המהפך של משפחת גוד: יש אלטרנטיבה לחומרי הניקוי

פורסם: 20 במרץ 2010, 9:07 על ידי: Sustainability Org

פרגנו לכם הפסקונת מהניקיונות לפסח והכירו את משפחת גוד, ש"נודבה" להשתתף בניסוי. ההורים ושלושת ילדיהם נפטרו מכל חומרי הניקוי ומוצרי הטיפוח הסטנדרטיים, ועברו לתחליפים ידידותיים יותר. לא תאמינו איזו מהפכה הם עברו. אנדרו ניסקר, שעשה עליהם סרט, מספר על כך לרז גודלניק. עסק ירוק

רז גודלניק | 18/3/2010 15:46 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
חג הפסח שבא עלינו לטובה הוא גם שם קוד לניקיונות יסודיים בבתים רבים. הניקיונות הללו נעשים בדרך כלל בעזרת מוצרים רבים שמכילים כימיקלים שמזיקים לא רק לסביבה, אלא גם לבריאות שלנו. איכשהו עם השנים השתעבדנו למוצרים הללו שאנחנו משוכנעים שמישהו בדק אותם והם בסדר, אבל האמת הרבה פעמים רחוקה מכך.

בסרטו החדש של אנדרו ניסקר, Chemerical, משפחה אחת יוצאת מעבדות לחירות ומגלה איך נראים החיים אחרי שמעיפים מהבית את כל חומרי הניקוי וגם את תכשירי הקוסמטיקה המזיקים, ועוברים לחלופות ירוקות.
Garbageman Productions Inc
Chemerical Garbageman Productions Inc
נכונות שואפת לאפס

ניסקר, יוצר קולנוע קנדי מוכשר, הוא כבר מומחה ליצירת משימות משפחתיות ירוקות שנראות כה קשות לביצוע, אבל שכרן בצידן. בסרטו הקודם, Garbage!  (או - 'אשפה – המהפכה מתחילה בבית'), הוא הציג את משפחת מקדונלד, שהתנדבה להשתתף בניסוי של שלושה חודשים במהלכם בני המשפחה לא זורקים את האשפה, אלא שומרים אותה בבית (מלבד אשפה אורגנית) ולומדים על הקשר שבין אורח החיים שלהם והאשפה שהם מייצרים.

הפעם הניסוי עלה כיתה עם משפחת גוד, שהתנדבה (או יותר נכון נודבה) להיפטר מכל חומרי הניקוי ותכשירי הקוסמטיקה והטיפוח שלהם, שיש בהם כימיקלים מזיקים, ולחפש אלטרנטיבות ידידותיות יותר להם ולסביבה.

צריך להבין שמשפחת גוד (אבא, אמא, שלושה ילדים מתבגרים וכלב) היא לא משפחה ירוקה במיוחד, אלא מה שקרוי משפחה ממוצעת. הידע שלהם על מה שהמוצרים הללו מכילים ועל ההשפעות שלהם הוא ממוצע והנכונות שלהם עד הניסוי ללמוד ולהבין יותר טוב את הדברים הללו הייתה גם היא ממוצעת, כלומר שואפת לאפס. זה בדיוק

מה שהופך את הסרט למעניין – זהו לא רק שיעור בכמה המוצרים הללו שאנחנו מנקים איתם את הרצפה, שוטפים כלים ושמים על הפנים למנוע יובש הם לא בדיוק מה שחשבנו, אלא עד כמה השינוי הוא אפשרי, אפילו במקום שנראה הכי פחות מוכן ומעוניין בו.

אחרי שצפיתי בסרט והלכתי לבדוק מה מצב הקרמים שלי ואם אני צריך לשקול להחליף אותם (התשובה המצערת: כן), החלטתי לשאול את ניסקר כמה שאלות ולהבין קצת יותר למה הוא מציק לנו לגבי מוצרי הניקוי ותכשירי הקוסמטיקה שלנו.
Garbageman Productions Inc.
הבמאי אנדרו ניסקר, Chemerical Garbageman Productions Inc.
ראיתם את הסרט? דווחו ליוצרים

שלום אנדרו. מה גרם לך להתמקד הפעם בכימיקלים שנמצאים אצלנו בבית?
"ההשראה לסרט באה ממחקר שערכתי במהלך ההפקה של הסרט הקודם (Garbage!) לגבי ההשפעה של חומרי ניקוי על המים והסביבה שלנו. חשבתי שהנושא הזה לבדו ראוי לבדיקה נוספת ואז באתי עם הרעיון לקחת משפחה שתיפטר מכל חומרי הניקוי ותכשירי הקוסמטיקה הרעילים בבית ותנסה לגלות איך אפשר להתקיים בלעדיהם או איך מכינים לבד חלופות ידידותיות לסביבה".

איזו השפעה היית מקווה שתהיה לסרט על קהל הצופים? מה ייחשב כהצלחה מבחינתך?
"אני רוצה שכולנו נתחיל להטיל ספק במוצרים שאנחנו משתמשים, שנתחיל לקרוא את התוויות על המוצרים ונהיה יותר מיודעים לגבי הדברים שבהם אנחנו 'בוטחים' רק בגלל שאנחנו מכירים את המותג שלהם. באתר שלנו אנחנו מעודדים את כל מי שראה את הסרט לעדכן אותנו כמה מוצרים רעילים הם זרקו מהבית. זה יהיה נפלא אם המספר הזה יגדל למיליונים של מוצרים וכך גם נוכל לחשב את ההשפעה של הסרט".

אם כימיקלים הם כל כך רעים לנו ואם האלטרנטיבות הן לא פחות טובות ואפילו זולות יותר לפעמים, מדוע אנחנו לא רואים עוד משפחות נפטרות מחומרי הניקוי ומתכשירי הקוסמטיקה והטיפוח הרעילים?
"בגלל שהם עדיין לא ראו את הסרט", הוא מחייך. "וברצינות, זה יהיה קרב קשה עד שהמשווקים של מוצרים לא רעילים יתחילו לשווק את המוצרים שלהם באותה דרך שבה משווקים מוצרים רעילים. הידע כבר נמצא שם ואנשים רק צריכים להתחיל לשאול את השאלות. מה גורם למישהו אפילו להתחיל להטיל ספק בשמפו שלהם, שהם משתמשים בו כבר עשרים שנים? אני לא עשיתי זאת ורק כשעשיתי את Garbage! התחלתי לשאול שאלות לגבי סגנון החיים שלי וההשפעה שלו על הבריאות שלי והסביבה. מקום מומלץ להתחיל בו הוא אתר האינטרנט cosmeticsdatabase.

בסרט שלך משפחת גוד מתמקדת בעיקר בהכנת מוצרי הניקיון במו ידיהם והם אפילו מכינים מוצרי קוסמטיקה לבד. האם אתה חושב שהאופציה הזו ריאלית יותר למשפחות בהשוואה לאופציה של רכישת מוצרי ניקיון וקוסמטיקה ירוקים?
"זה תלוי עד כמה זמן ומאמץ המשפחות רוצות להשקיע בנושאים הללו. אני חושב שהדבר הכי קשה למרבית המשפחות יהיה למצוא תחליף למוצרי הטיפוח האישיים שלהם. לא בגלל שהם קשים לאיתור, אלא בגלל שהם מרגישים אחרת. כך או אחרת, לעבור להיות חופשי מרעלים במוצרי הטיפוח האישי משמעותו יצירת אפשרויות רבות עבורך, וברגע שאתה לומד להכיר את האופציות אתה לעולם לא תחזור אחורה להשתמש במוצרים רעילים".

Garbageman Productions Inc.
Chemerical Garbageman Productions Inc.
הכל התחיל מאופרות סבון
מה דעתך על חברות גדולות כמו Clorox שמתחילות לשווק מוצרי ניקוי וטיפוח ירוקים (סדרת GreenWorks במקרה של Clorox)?
"אני מצדיע להם. Clorox הייתה החברה הגדולה הראשונה שהעזה לצעוד קדימה ולומר 'הי, אנחנו צריכים להתחיל לשנות את הדרך שבה אנשים מתנקים'. בשנה שעברה, באמצע המיתון, תחום מוצרי הניקוי הירוקים גדל ב-35%. זו מגמה שלא הולכת להיעלם וחברות שקופצות על העגלה, ואשר שיש להן הרבה מקום על מדפי החנויות, מובילות את הדרך שבה אנחנו מחנכים צרכנים לגבי האפשרויות שיש להם הרבה יותר ממה שאני יוכל אי פעם לעשות. גם אם המוצרים הללו אינם מושלמים, לפחות הם מעלים את המודעות ומהווים נקודת כניסה טובה עבור אנשים שרוצים לעבור לניקוי ירוק של הבית".

האם אתה חושב שפעולה על בסיס אישי היא מספיקה כשמדובר בכימיקלים או שדרושה חקיקה נמרצת יותר לעשות שינוי של ממש?
"חקיקה היא חשובה ביותר אבל מדוע לחכות? תעשה משהו לגבי זה עכשיו ותצביע עם פנקס הצ'קים שלך. המהפכה מתחילה בבית".

מה למדת במהלך העבודה על הסרט שהפתיע אותך במיוחד?
"1. כמה קל למצוא תחליפים לא רעילים למוצרים רעילים. 2. היעדר חקיקה שתגן על צרכנים. 3. הכח של הפרסומות. כמה משווקים לנו 'פתרונות' שלמעשה יוצרים עוד בעיות. אחרי הכל, הדרך שבה אנחנו מנקים ולומדים כיצד לנקות עוצבה בידי כלים שיווקים שהחלו עוד בשנות ה-40 של המאה שעברה. היצירה של אופרות סבון בטלוויזיה בזמנו הביאה לסחף של מודעות למוצרי ניקוי היישר לתוך הבתים, תוך שהם מתמקדים בעקרות הבית".

אלו לקחים מהסרט אתה מיישם באופן אישי?
"הכל. דבר ראשון, אני נמנע משימוש במוצרים שלא מצוינת עליהם רשימת המרכיבים המלאה. אני תמיד בוחר חלופות לא רעילות כשמדובר במוצרי טיפוח אישי, חומרי ניקוי לבית ומוצרי קוסמטיקה שמשפחתי משתמשת בהם. הכי חשוב, אני משתף אחרים במה שלמדתי", הוא שוב מחייך.

מה הולך להיות הפרויקט הבא שלך (יש לי תחושה שזה יהיה קשור למזון)?
"כן, אתה צודק. Garbage! ו-Chemerical התמקדו בעיקר באיך התנהגות יומיומית משפיעה על הסביבה שלנו בתוך ומחוץ לבית. עכשיו הזמן להתמקד במה שאנחנו מכניסים לגוף שלנו. נעשו בשנים האחרונות הרבה סרטים בנושא, אבל אני עדיין לא ראיתי משהו כמו שאני רוצה לעשות. כל מה שאני יכול לומר בינתיים זה שאם אהבתם את Garbage! ואת Chemerical, אתם תאהבו גם את הסרט הבא".

תודה אנדרו. מי שרוצה לצפות בסרט יכול להזמין אותו באתר האינטרנט שלו. מי שמחפש מקורות נוספים מוזמן לשוטט באתרים מהימנים שמספקים מידע רלוונטי.

המסע המרתק של משפחת גוד יכול להיות המסע של כל משפחה. הם מראים איך אפשר ללכת עד הסוף ואפילו להגיע למחוזות שלרבים מאיתנו נראים ביזאריים כמו להכין לבד חומר ניקוי לרצפה, ג'ל לשיער, משחת שיניים ואפילו שפתון, מבלי לחזור למערות או להפוך לבתיה עוזיאל הדור הבא.

מה שניסקר אומר לנו בין השורות זה שאם משפחת גוד יכולה - כולנו יכולים. זו רק שאלה של מודעות ורצון. ואם כבר מדברים על שינוי, הרי שאין תזמון טוב יותר מחג הפסח לעבור מעבדות לחירות אמיתית ונטולת כימיקלים מזיקים.
Comments