אובדן שליטה - יש לטפל במקרי קיצון ביד קשה

נשלח 15 בספט׳ 2011, 6:14 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 15 בספט׳ 2011, 6:18 ]

מקרה ההתעללות של תלמיד במורה מבהירה את אובדן השליטה בבית הספר. יש לטפל במקרי קיצון אלה ביד קשה

עמוס רולידר | 15/9/2011 5:39    
 
המקרים הקשים כמו זה שאירע בבבית ספר בתל אביב בו הוכה מורה ואויים על ידי תלמיד, נחשפים לציבור הרחב אחת לכמה זמן, אולם הם מבטאים משהו בסיסי יותר וחולה יותר במערכת החינוך. נער שמעז להיות אלים ברמות כל כך קשות כלפי מורים, זה לא דבר שהתחיל אתמול.

זה מתחיל בזה שילדים נכנסים לשיעור מתי שהם רוצים ומתפרצים לדברי המורה, ממשיך כשהם כותבים ומרססים על הקירות ונגמר במקרים כמו זה שקרה השבוע. לתופעות הקיצון יש תשתית של אובדן השליטה בסביבות בית הספר.

הזלזול של הילד במבוגר מתבטא בחוצפה, בהוצאת האייפון באמצע השיעור. ברגע שאתה לא עוצר את זה שם ומגדיר הגדרות ברורות ומדויקות, זה מגיע רחוק מאוד. כמו ג'וליאני בניו יורק, אם אתה רוצה למנוע מקרי רצח, תתחיל במי שמקשקש על השולחנות.
להציב גבולות

רק טיפול תקיף בדברים הקטנים ימנע הידרדרות. מוסדות החינוך היום אינם בטוחים לילדים ולמורים. בית ספר שבו הם אינם מוגנים - אין להסס לסגור אותו. זו לא גישה קשה, זו גישה מפוכחת. הילדים עצמם מצפים מאיתנו שנציב להם גבולות.

התגובות לאירועים האלו - למשל שעת מחנך, שעת פסיכולוג, שיחה עם היועצת - הן כיסוי תחת ובטלות בשישים. בית הספר חייב לדאוג לאכיפה. מצד אחד לשבח את אלו שמתנהגים היטב, ומצד שני לנקוט יד קשה כלפי אלו המפרים את ההוראות. צריך להגביר את נוכחותם של המבוגרים בבית הספר.

גם ההורים עצמם מפחדים מהילדים שלהם בחלק מהמקרים, ונותנים להם גיבוי לאלימות כי הם חושבים שכך יקנו מהם סימפטיה. התלמידים לא מפחדים מספיק מההורים ומהמורים, הם אינם יראי כבוד. התלמיד צריך לחשוש מהתגובה של המורה אם יעבור על התקנון. התגובה צריכה להיות ברורה, קשה, חד-משמעית. אם אתה נוגע באש ונכווה, לא תיגע יותר במחבת לוהטת. כך צריכה להיות גם תגובתו של בית הספר; כזו שהתלמיד יזכור היטב ולא יעז לחזור על המעשה.

הכותב הוא ראש המרכז לחקר ומניעת אלימות, מכללת עמק יזרעאל. הביא לדפוס: עמרי מניב
לכתבה באתר nrg

 
Comments