המהפכה הירוקה השקטה של אירית צח-דוידסון

פורסם: 11 במאי 2010, 7:36 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 11 במאי 2010, 7:37 ]

החיים הובילו אותה לעמדות השפעה בתחומי הסביבה, המעבר לעסקים היה טבעי. היא לא רוצה שיחשבו שזה מטורף לא למחזר. האנשים הירוקים

ערן דקל | 11/5/2010 13:40
אירית צח-דוידסון (40), נשואה פלוס שני ילדים מהוד השרון, סמנכ"ל פיתוח עסקי ב"אקו-בילדינג", חברה העוסקת באחזקת מבנים אקולוגית. "נולדתי וגדלתי לתוך סביבה שבה אהבת הטבע הייתה חלק מההוויה וחלק מהנוף", צח-דוידסון נזכרת. "אמי הייתה חובבת טבע מושבעת ונראֶה שהגנטיקה או ההרגלים עשו את שלהם".
צילום: מוטי דוידסון
צח-דוידסון. ''מעולם לא הדברתי את ביתי'' צילום: מוטי דוידסון

במהלך שירותה הצבאי היא הדריכה בחוגי הטבע של החברה להגנת הטבע, שם היא נחשפה לראשונה באופן מסודר לנושאים סביבתיים. מאז היא מקפידה על התנהלות אקולוגית. "מתוך כבוד ואהבה לטבע ולכל החי והצומח בו", היא מדגישה. בשנת 2000 היא עבדה כדוברת החברה להגנת הטבע והייתה אחראית לריכוז פרוייקט "לטבע נולד" ולנושא התיירות. בהמשך היא מונתה לעורכת משנה ולכתבת במגזין "טבע הדברים" וערכה

את "סימני דרך", המגזין האינטרנטי של רשות הטבע והגנים. "לכן, כשהגעתי לעולם העסקים, השילוב בין עסקים לסביבה נראה כמעט טבעי", היא מסבירה.

היום היא ובעלה, מוטי דוידסון, מנהלים את חברת אקו-בילדינג. "על אף שהחברה מספקת שירותי הדברה אקולוגיים, מעולם לא הדברתי את ביתי", היא מתוודה. "אני תמיד אנסה את הפתרון הטבעי-ההוליסטי לפני שאעשה משהו שעלול לפגוע בסביבה".
הקושי הוא בשינוי ההרגלים

"אצלנו בבית ממחזרים כמעט הכל", צח-דוידסון מספרת. "נייר, קרטונים, דיסקים, סוללות, מוצרי אלקטרוניקה, מוצרי פלסטיק, בקבוקי פלסטיק ובקבוקי זכוכית. כשאני עושה קניות של מספר מועט של מוצרים, אני אף פעם לא לוקחת שקית; יש לי תיק כותנה יפהפה והוא תמיד מקופל בתוך התיק ומוכן לפעולה. ולקניות מרוכזות – שקיות ירוקות. אנחנו משתמשים בחומרי ניקוי אקולוגיים בלבד ומקפידים על חיסכון במים עד כמה שאפשר: מיכל הדחה דו-כמותי וחסכמים.  "אני יכולה לספר שגם לנו זה לא התחיל בבת אחת. צעד ועוד צעד, ותמיד ההרגל האקולוגי משתלב בהרגלים הרגילים, כך שאיננו מרגישים כי יש בכך נטל או מעמסה. והחשיבות ברורה לנו".

לצד קידום החברה, היא מתרכזת בעיקר בעידוד עסקים ירוקים. "אני מאמינה שברגע שאנשים יכירו את מכלול הפתרונות הירוקים, הם יעדיפו אותם על פני פתרונות שפוגעים בסביבה. שאלת המחיר תמיד עולה, והאתגר כבעלי עסקים הוא למצוא את שביל הזהב".

"כשאני באמת רוצה להשיג משהו – אני משיגה אותו", היא אומרת בביטחון. "יש לנו מדיניות שאומרת שאנשים בעצם אוהבים את הסביבה, ולמעשה אין להם שום רצון לפגוע בה; הקושי הוא בשינוי ההרגלים. כשאתה עוזר להם לשנות, אתה לא מבין באיזו קלות אנשים משתפים פעולה.

"למשל, אנחנו מקפידים בחברה על צמצום השימוש בשקיות פלסטיק ומבקשים מעובדי החברות שאנו מספקים להן שירותי ניקיון, להשליך לפח שליד השולחן רק פסולת יבשה ואת הפסולת הרטובה – כוס טייק-אווי, קליפת בננה, תיון וכיוצא באלה – להשליך לפח שבמטבח. אנשים נענים מייד. הם מבינים את חשיבות העניין ושיתוף הפעולה הוא מלא. ואז, כשהפח במטבח מתמלא משליכים את הפסולת מהשקית לשקית מרכזית ומחזירים את השקית הקטנה חזרה לפח. קחו לדוגמה חברה שיש לה 200 עובדים ובכל יום מוציאים את כל השקיות לפח. בממוצע מגיעים לנקות 22 ימים בחודש. זה נותן כ-4,400 שקיות פלסטיק בחודש. אם נקפיד על השימוש החוזר, נוציא לא יותר מ-30-40 שקיות".

את חושבת שניתן לחנך לערכים ירוקים מגיל צעיר?
"אני בטוחה שניתן להנחיל ערכים מגיל צעיר. וככל שהערכים הסביבתיים ניתנים בגיל צעיר יותר, כך הם הופכים למשהו ברור ומובן יותר. מעבר לכך, אני מאמינה כי בילדים טמון כוח השפעה רב הן על הוריהם ועל משפחותיהם והן בסביבתם הקרובה. יש משהו בהתלהבות התמימה של ילד שעושה עבודה משובחת יותר מכולנו גם יחד".

זה באמת נורמלי למחזר

"המסר הירוק שלי הוא להוביל מהפכה שקטה, דרך האנשים ולא באמצעות חוקים ותקנות. אם כל משפחה בישראל תבחר שינוי אחד שהיא עושה השנה – מיחזור בקבוקים, מיכל הדחה כפול לשירותים, חסכמים ויש עוד דרכים רבות – יחד נעשה שינוי גדול מאוד. ולכשהממשלה תבחין בשינוי התנהגותי ובשינוי בצריכה, לכשיבינו שהציבור רוצה ירוק ואומר ירוק – אני מאמינה שהדרך לחקיקה ירוקה תהיה הרבה יותר קלה".

חשבת פעם לרוץ לפוליטיקה?
"לא, לא ולא! שום כוונות פוליטיות".

כדי לחדד את המסר של מהפכה שקטה, חברת אקו-בילדינג העלתה לאתר האינטרנט שלה את "ספר העצות לחיים אקולוגיים בעיר ובכפר". הספר מרכז 100 עצות שנאספו מהציבור. "העלינו פוסט ברשת החברתית דה-מארקר קפה ואנשים פשוט שלחו שם עצות. אנחנו ריכזנו אותם וערכנו אותם לספר והעלינו פוסט נוסף שקורא לחברים לבחור שינוי אחד מתוך המאה, שהם לוקחים על עצמם השנה". הספר מחולק לפי נושאים ובפורמט שמקל על העיון בו. ניתן להוריד אותו בחינם באתר החברה.

"הקניון האקולוגי הוירטואלי של אקו-בילדינג נבדל מאינדקסי אתרים ירוקים אחרים בכך שהוא לחלוטין בחינם וללא כל כוונת רווח. שטח הפרסום זהה לכל המפרסמים ללא העדפה לגודל העסק. הקריטריון מאוד ברור: העסק חייב להיות אקולוגי ויש תנאי סף שבלעדיהם עסק לא יכול להיחשב אקולוגי. על מנת להבטיח שכל העסקים אקולוגיים, הם עוברים אישור של היועץ האקולוגי של החברה, עמית רבין, שכיהן עד לא מזמן כרכז הקואליציה לבריאות הציבור ובעל תואר אגרונום מים וקרקע ומתכנן פרמקלצ'ר. עמית מייעץ לחברת אקו-בילדינג במכלול נושאים ובקרוב תורחב פעילות החברה לתחום הייעוצים וההכשרות, כאשר עמית ילווה את תחום הייעוץ האקולוגי מקרוב ויהווה חלק מצוות העבודה".

מהו החלום הירוק שלך?
"שהפתרונות הידידותיים לסביבה יהיו המיינסטרים ולא איזו נישה צדדית. שלא יחשבו שזה מטורף לא למחזר, אלא שזה לגמרי נורמלי למחזר. לשים את ההתנהלות הירוקה במקום של נורמלי ורגיל. מה, זה לא נורמלי? זה מטורף?"

"הייתי שמחה לנצל את הבמה הזו ולקרוא לצלמים ולטיילים שבינינו להצטרף לתערוכה הוירטואלית 'מיחזור חובק עולם'. כל אחד יכול לצלם מתקני מיחזור מהארץ ומהעולם ולספר בקצרה את סיפור המיחזור של המקום. המטרה היא להציג תערוכה שאולי אף תחצה מסך ומקלדת ותראה כי בכל מקום בעולם אנשים ממחזרים, כי זה באמת נורמלי למחזר!".

לכתבה באתר nrg

Comments