רייטינג ירוק: איכות הסביבה מגיעה לאח הגדול

נשלח 29 בינו׳ 2011, 20:44 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 29 בינו׳ 2011, 20:47 ]
המאבק על הסביבה מגיע לפריים טיים של הערוצים המסחריים, אפילו שהם לא ממש מוזכרים באותה נשימה עם חיים סביבתיים. האם זה מה שיעורר את אזרחי ישראל?
עדי וולפסון, 27/1/2011

המאבק על איכות הסביבה מגיע לפריים-טיים. לא רק עצומות והפגנות של קומץ "משוגעים לדבר" במלחמות נגד תעשיינים, בעלי ממון, או רשויות המדינה. לא רק ניירות עמדה, כנסים ופרסומים של ארגוני סביבה, ואפילו לא דיונים בכנסת ובממשלה או כתבות במדורים הפנימיים של העיתונים. עכשיו איכות הסביבה היא הדבר האמיתי, בלב מדורת השבט של המדינה, והמאבק הגדול הוא על תשומת הלב שלנו, האזרחים.

 

כמו בכל מאבק על רייטינג, גם הפעם כל השחקנים הגדולים בתחום נמצאים על המגרש. זה התחיל עוד בקיץ האחרון בקמפיין צנוע של המשרד להגנת הסביבה במסגרת "כוכב נולד" ופרץ שוב בימים אלו בקמפיין תקשורתי ענק של המשרד בניצוחו של השחקן טל פרידמן, שומר סביבה מוכר.

 

פרידמן, כהרגלו, משחק את המשוגע הירוק, ומבקש לשכנע אותנו שגם אם אנחנו לא מחבקי עצים ושוחרי טבע, שמירה על איכות הסביבה תוכל לחסוך לנו לא מעט כסף.

 

אפשר היה לומר ששוב אנשי הסביבה מוצגים כטרחנים ומשוגעים, אבל במקרה של פרידמן זה הרי הפוך על הפוך, ודווקא מי שבנה את הקריירה שלו על טירוף, נראה השפוי היחידי כמעט במדינה, כשמדובר על שמירה על איכות החיים והסביבה.

 

גם הטענות שבמקום לפנות ללב פונים לכיס ייעלמו אם מישהו מאיתנו יעשה שינוי בהרגלים ויתחיל לחשוב ירוק וגם ירוויח כמה שקלים על הדרך.

 

להוריד את הדיון אל העם

אבל לא רק המדינה החליטה להשתמש בנשק יום הדין ולחבור לערוצים המסחריים, שלרוב לא מוזכרים באותה נשימה עם חיים סביבתיים ותרבות של סביבה. בחודשים האחרונים הובילה חברת שיכון ובינוי מקבוצת אריסון מהלך שיווקי נרחב שכולל פרסום ושיתוף פעולה עם התוכנית "רוקדים עם כוכבים" לקידום חזון הקיימות של החברה.

 

ואמש, בתוכנית בה הוצגו הדיירים החדשים של ה"אח הגדול", התבשרנו שיושב ראש מפלגת הירוקים בנתניה, רם פרייס סיטון, נכנס למשחק וינסה, מן הסתם, לנצל את הבימה המרכזית שניתנה לו להעביר את האג'נדה שלו לעם. נדמה שגם פרייס סיטון, שנאבק מול הבולדוזרים שמאיימים על שמורת האירוסים בפולג ובתוכניות להקמת מרינה לחוף הים של נתניה, הבין שהמציאות האמיתית של ימינו היא בריאליטי.

 

אפשר להתווכח אם החשיפה במרכז הפריים-טיים היא באמת החשיפה לה זקוקה איכות הסביבה, אולם בתרבות בה גיבורי ריאליטי הופכים לגיבורים לאומיים אי אפשר להתווכח עם החשיפה עצמה. רק צריך לקחת בחשבון שמנת יתר יכולה לספק לפעמים תוצאה הפוכה, ושחשוב לדאוג שהבאז התקשורתי והמודעות הגוברת לא ילכו וייעלמו כשהמשחק יגמר.

 

המאבק על תשומת הלב של הציבור הרחב בשעות צפיית השיא בטלוויזיה לא יוכל מן הסתם להחליף את המאבק האידיאולוגי התרבותי-הסביבתי שיימשך בחדרי חדרים, בשטחים הפתוחים, בכנסת ומול נבחרי ציבור, יזמים ובעלי הון.

 

מדינת ישראל מפגרת אחרי העולם המפותח בפעילות הסביבתית של האזרחים, המשק והמדינה עצמה, ואפילו נושאים סביבתיים בוערים כמו משבר המים, קידוחי הגז, מחירי הדלק וענייני קרקעות, שיש להם גם השלכות כלכליות רבות, מופקרים על ידי הציבור הרחב ועומדים כקלפי מיקוח במאבקי אינטרסים של הון ושלטון.

 

משום כך, אולי דווקא ריאליטי מתוסרט ומבוים של הפריים-טיים יכריח את המפלגות השונות להציג מדיניות סביבתית ברורה ואקטיבית אבל לא פחות חשוב - יוריד את הדיון אל העם.

 

פרופ' עדי וולפסון הוא מרצה במרכז לתהליכים ירוקים במכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון

 

לכתבה באתר ynet


כתבות קשורות:
גז גז גז, קמפיין מתחילים לחשוב ירוק
טל פרידמן ישכנע אותנו שמשתלם לחיות "ירוק"


Comments