כדי שפקיד אוצר יהיה מסוגל לקבל החלטות נחוצות בנושאי סביבה, צריך שיהיה לו אכפת. וכדאי להתחיל עם ילדינו - דור המחליטים הבא
רן לוי-יממורי | 5/12/2010 16:12
תגיות:
שריפה בכרמל, חינוך סביבתי
יער במזרח התיכון אינו טריוויאלי. הוא תולדה של מאמץ אדיר של אלפי שנים שבו צומח מנסה לשרוד ולהתאים את עצמו לסביבה. בעידן המודרני, ללא ממשק נאות, אין ליער סיכוי לשרוד. הקידמה, הפיתוח, הזנחה של צרכי היער ושל האמצעים לניהולו התקין (כולל התכוננות לשריפה) יאפילו על יכולתו של יער לשרוד בכל מקום בעולם. משמעות הדבר באיזור יובשני עם שנות בצורת רצופות וממושכות כשלנו, היא שבמוקדם או במאוחר היער ייכחד. הכרמל הוא נכס אקולוגי רב חשיבות המעשיר את מגוון המינים הן הבוטניים והן הזואלוגיים וגם ריאה ירוקה חשובה במיוחד לאור ריכוז התעשייה המזהמת בקרבת העיר חיפה. ניהול של משאב שכזה דורש לא רק ניהול מקצועי, אלא גם הקצבת משאבים של המדינה כדי שאפשר יהיה לתחזק אותו באופן נאות. האם באמת מסוגל פוליטיקאי או "נער אוצר" שאמון על ניהול תקין של המדינה כולל אוצרותיה, ולא רק הכספיים, להבין מה המשמעות של קיום יער או של ניהול תקין של משאבי סביבה? האם הדבר נמצא במקום ריאלי ברשימת סדרי העדיפויות שלהם?. ![]()
זן נדיר. ילדים מציירים שושן צחור בכרמל
צילום: רן לוי-יממורי
לייצר איכפתיות כאשר יכובו הגחלים הלוחשות, יתחיל מחול שדים למציאת האשמים. השאלות כבר
נשמעות: מי אשם? מה מקור ההזנחה? מדוע חיל אוויר אדיר לא מסוגל לתרום את
חלקו? מדוע לא נמצא מענה הולם לפתרון פינוי הזבל ולסילוק המזבלה הפיראטית?
ומדוע אין מספיק כבאים? מדוע אין מנגנון תגובה לשריפות במיוחד במזג אוויר
שכזה? ולא צריך להיות גאון גדול כדי להבין שברור ששריפה תתחולל יום אחד.
הלא זו איננה השריפה הראשונה בכרמל ולמרבה העצב זו גם איננה האחרונה. תמיד
יהיה מצית בשוגג או בזדון. בתוספת רוח בעוצמה ובכיוון הנכונים, יובש ובצורת - והרי לך שריפה "ראויה". כדי שאותו פקיד אוצר ושאותו פוליטיקאי יהיו מסוגלים לקבל החלטות ראויות ונחוצות בנושאי סביבה (ולא רק), צריך שיהיה לו איכפת. לא יהיה לו איכפת אם הוא לא גדל עם טבע, למד אודותיו, טייל והכיר אותו ויצר את אותה קירבה מיוחדת שתיצור בו את האיכפתיות. ![]()
איור: יוליה אייכלקראוט
מתרחקים מהטבע כמי שנמצא בתחום החינוך הסביבתי שנים לא מעטות, אני צופה כיצד משנה לשנה
הולכים הילדים ומתרחקים מהטבע. הם "תקועים" במסכים למיניהם: טלוויזיה,
מחשב, משחקים, DVD. אפילו התקשורת בין הילדים כיום הופכת יותר ויותר
לוירטואלית. נפגשים פחות במציאות, גם אם גרים באותו רחוב, סביר שהקשר בין
חברים יהיה דרך מסנג'רים ופייסבוקים למיניהם או במיסרונים. פחות ופחות
ילדים יוצאים אל הטבע. גם טיולי בתי הספר לא תמיד מתנהלים היום באופן שתורם
את מלוא הפוטנציאל שלהם לחינוך לאהבת הארץ.
![]()
איור: סימון אפינגר
משמעות החיים לא פעם, בהשתלמויות לאנשי הוראה, אני נתקל בתופעה של ניכור ובורות בכל
הקשור לטבע. ואני מדבר על דברים טריוויאליים: פרחי בר, ציפורים ובעלי חיים.
אלא טבע עירוני עשיר ומלא, אצלנו, ממש מעבר לחלון (!) לא על טבע בג'ונגלים
של דרום מזרח אסיה.
אבל עד שמשהו יזוז במערכת, כל אחד יכול לעשות משהו כדי שילדיו יגדלו
אחרת, יהיו מחוברים יותר למדינתם ולאוצרות הטבע שבה. חינוך מתחיל בבית. צאו
לטבע עם ילדיכם, ושהטבע יהפוך לחלק מעולמם האמיתי, לא הוירטואלי. עודדו
אותם להשתתף בחוגי סיירות וצפרות, כך תדבק בם אהבת ארץ ואדם.
![]()
איור: קרן קינלה
התלבטתי באלו צילומים לצרף לכתבה זו. באופן טבעי נטיית הלב הייתה לצרף צילומי שריפה, עיי חורבות והרס. אבל למרות זאת החלטתי לצרף צילומים וציורים של ילדים בני 12-16, אשר יצאו לצייר את השושן הצחור במרומי מצוקי נחל כלח שבכרמל במסגרת מיזם "ילדים מציירים פרחי בר" באביב לפני כשלוש שנים. לכתבה באתר nrg כתבות קשורות: השריפה הגדולה בתולדות ישראל |