ניהול משאבי טבע – משחק ילדים

פורסם: 1 במאי 2012, 7:19 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 1 במאי 2012, 7:19 ]

האו"ם עושה צעד ראשון בתחום משחקי האסטרטגיה עם משחק חדש באחד הנושאים הרגישים והמורכבים: ניהול משאבי מים משותפים

מאת אסף צחור, 30/4/2012
 
תגיות: או"ם (סביבה), משאבי הטבע, מים,
ג.ק. צ'סטרטון, סופר ופובליציסט פורה, הבחין פעם: מטרת החיים האמיתית של בני אנוש היא לשחק; האדמה, הוא כתב, היא מגרש משחקים. ואמנם, משחקי תפקידים, תרחישים ועולמות דמיוניים ו-וירטואליים מלווים את האנושות מקדמת דנא. אבל המשחק – פופולארי ונצחי – היה ונשאר פעילות חברתית-חינוכית של העלומים; ילדים ונוער. המשחק - כאינטראקציה חברתית – ממודר מממלכת המבוגרים ומנושאים בעלי חשיבות תהומית, שם הוא נתפס כאינפנטילי או פתטי. ייתכן שזה עומד להשתנות.

אחרי האמנות והכנסים (קיוטו, קופנהגן) אחרי המאבק על המודעות הציבורית (יום כדור הארץ, שעת כדור הארץ), אחרי הקרב בזירה הכלכלית (הטלת מיסים פיגוביאניים לתיקון כשלי שוק), ואחרי הניסיון להתערב בהרגלי הצריכה (החלפת מקררים, התקנת "חסכמים"), הגיע שדה המערכה הבאה במאבק הסביבתי: משחקי מחשב.
 
בקרוב תשוחרר לשוק גרסת הבטא של המשחק אקווה ריפבליקה (רפובליקת מים). למרבה הפלא, זו איננה הפקה של בית תוכנה ידוע, דוגמת אלקטרוניק ארטס (EA) או דומיו. היזם, האדריכל והמו"ל של המשחק הוא "המרכז למים וסביבה" – הכלאה בין פירמת הייעוץ הדנית DHI ותכנית הסביבה של האומות המאוחדות (UNEP). אלו ארגונים שעוסקים פחות בגיימינג (gaming) ויותר בניהול קפדני, פדנטי וכמו-חשבונאי של משאבי הפלנטה. מהיום הם גם בתחום משחקי האסטרטגיה.

המשחק (ניתן לצפות בקדימון בווידיאו למעלה) נועד לספק חווית משתמש ראשונה מסוגה בתחום שנחשב לא אחת לטכני, ״אפור״, עתיר מורכבויות: ניהול בר קיימא של מאגרי מים משותפים.
אנו שואלים: מדוע לו, לגוף בינלאומי יוקרתי, השקוע כל כולו בניסיון הנאצל להבטיח את קיימותו של המין האנושי, לשלוח יד במשחקי מחשב? לפי ברוס לנקפורד, מאוניברסיטת מזרח אנגליה, התשובה ברורה. 
המשחק מקרב

מחקרים פסיכולוגיים, אנתרופולוגיים וחינוכיים טוען לנקפורד, הראו שמשחקי תפקידים מספקים מרחב למידה ייחודי. במקרה של ניהול משאבי מים, המשחק מציע הזדמנות להעריך מחדש את טבען של מערכות מורכבות, אינטרסים מתחרים, תלות הדדית, שיתוף פעולה. לכן, לנקפורד מבכה את העובדה שלמרות שמשחקים הם פעילות רווחת כל כך באינטראקציה האנושית הם לא זוכים לתשומת לב מספקת כמכשיר לגישור וליישוב סכסוכים.

ברשות עצמו, לעומת זאת, מיישם לנקפורד את הלקח. והוא מחולל פלאים. לנקפורד המציא את משחק הלוח רב-המשתתפים ״ניהול אגן הניקוז״ (באנגלית זה נשמע יותר טוב), והוא שם אותו לשימוש נרחב באפריקה המשוונית. משחק הלוח של לנקפורד עזר ליישב מחלוקות באגן הניקוז של נהר הזמבזי. זהו שטח של כ-1.4 מיליון קמ"ר בו הזמבזי ויובליו חוצים את מדינות אנגולה, קונגו-קינשאסה, זמביה, זימבבואה ומוזמביק ונשפכים לבסוף לאוקיינוס ההודי. הקצאת המים לצרכים שונים (צמיחה כלכלית, חקלאות בת-קיימא, שימור המגוון הביולוגי, מי שתייה למשקי בית) עוררה בעבר סכסוכים ביחידות גיאוגרפיות מקומיות וכן, ברמת אגן הניקוז כולו.

צילום: איי-אף-פי
זה לא משחק: הבצורת מכה צילום: איי-אף-פי

משתמשי קצה, ספקי שירות, תעשיינים, חקלאים, אנשי ממשל ומדענים שיחקו עם לנקפורד וראו כי טוב. במהלך המשחק הם התחרו על השליטה, הניהול וניצול המים לצרכיהם. המשחק סייע לשחקנים להתגבר על מרחקים גיאוגרפים גדולים, שוֹנוּת במשטרי הגשמים ומחסור במידע מדויק. משחק הלוח גם מאפשר לשחקנים להיכשל במשא ומתן ולהפסיד מבלי לשלם מחיר דמים, מחיר פוליטי, או לאבד נכסים ממשיים. המשחק מקרב אותם, מעודד ידידות ומציף קשיים ומורכבות.

אבל משחק לוח תחום בזמן ובמקום. הצלחתו לפיכך, מוגבלת. עכשיו, בסיוע הטכנולוגיה, ארגון האומות המאוחדות מתכוון להפיץ את הבשורה ברשת, להפוך את המתודה והפרקטיקה למקובלות וטרנדיות ועל הדרך, לבקש להעניק לתחום ניהול משאבי הטבע קצת הייפ.

האם כל זה אנקדוטלי וארעי או האם זו תחילתה של מגמה? מוקדם לדעת. ייתכן ויעבור זמן מה עד שילדי ישראל יתנסו בניהול וירטואלי של נהר הירדן, משא ומתן עם הפלסטינים על שאיבת מי תהום מאקוויפר ההר או ייישוב המחלוקות הבינלאומיות אודות שדות הגז בים התיכון על גבי האייפד שלהם. בינתיים כבר ברור, הקיימות – כתופעה, כתנועה, כתפיסת עולם – מגייסת את הטכנולוגיה וזולגת לכל עולמות התוכן של החוויה האנושית; ילדים ומבוגרים כאחד.

״החיים הם משחק, ילדי״, כתב ג׳.ד. סלינג'ר, מחבר התפסן בשדה השיפון. האומות המאוחדות מיישרות קו. לישראלים – כותבי תוכנה וחובבי גיימינג – נותר אפוא להצטרף למשחק.

Comments