קופסת הפלאים: בלו אנרג'י הולכת להציל את העולם?

נשלח 28 בדצמ׳ 2011, 6:49 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 28 בדצמ׳ 2011, 6:50 ]

ג'אן אסנר, מומחה שיווק ספרדי, וברל הירש, חרדי מבלגיה, מחדירים ברחבי העולם פטנט עולמי להורדה משמעותית של הוצאות החשמל; המודל שפיתחו פשוט להפליא: הם מתחלקים עם החברות בכסף שחסכו, שמגיע לא פעם למיליוני דולרים; ברקע יש ממציא איטלקי, מנכ“ל הולנדי ותרומה משמעותית לאיכות הסביבה; הירש: "תציל את העולם, וכך גם תציל את הכיס שלך“

שירית טרוינר | 28/12/2011 15:30
תגיות: יזמות
זה נשמע כמו התחלה של בדיחה. ארבעה שותפים: הנשיא והבעלים החרדי מאנטוורפן בבלגיה, ברל הירש; המנכ“ל ההולנדי, לשעבר סמנכ“ל השיווק של פיליפס העולמית, יאפ ואן ויזנדוק; סמנכ“ל השיווק הספרדי, ג‘אן אסנר; והאיטלקי סטפנו דה-ג'יורג‘יס, שהוא בעלי החברה שהמציאה את המכשיר.
ארבעת האנשים האלו חברו יחד לשיווק אחת ההמצאות המרתקות הקיימות כאן בשנים האחרונות בנושא החיסכון באנרגיה - מכשיר שחוסך 35-10 אחוזים, ולעתים אף יותר, מצריכת החשמל במפעלים ובתאורת רחוב, מבלי לפגוע באיכות אספקת החשמל. בחברת החשמל השוויצרית שבה נבחן המכשיר הזה ביסודיות המקומית האופיינית כבר הגדירו אותו כ“המצאת העשור“. הארבעה עושים זאת באמצעות חברת "בלו אנרג‘י“ המוערכת היום בכמה מאות מיליוני דולרים.
מצב החיסכון "און-ליין"

אז איך זה פועל בדיוק? מדובר בשני סוגים של מכשירים שמתחברים בכניסה למפעל או לתאורת רחובות או לכל דבר שרוצים בו חיסכון בחשמל. הקופסאות הן בגודל של חצי מטר רוחב ומטר עד שניים גובה. החשמל שמגיע אליהם יוצא הרבה יותר נקי, עם פחות תנודתיות, והכי חשוב - עם חיסכון ניכר. המכשיר הזה גם זכה לתקן   ירוק של האיחוד האירופי, כך שכל חברה המשתמשת בו זכאית להטבות ממשלתיות המעודדות אנרגיה ירוקה. מובן שהנוסחה המלאה, כיצד נעשית פעולת החיסכון בחשמל, היא סוד מסחרי רשום.

לקופסאות האלו קוראים "אי-פאוור“ (למקומות שבהם צריכת החשמל גבוהה) ו“אי-בוקס“ (תאורת רחוב ומפעלים קטנים). הטכנולוגיה הירוקה אף מפחיתה משמעותית את פליטת הפחמן הדו-חמצני ב-20 אחוז ומשפרת את אורך חייו של המכשיר החשמלי. בנוסף, המכשירים האלו גם מגינים על המפעלים שבהם הם פועלים מפני הפסקות חשמל או שינויים פתאומיים בזרימת החשמל.

הנתונים שמציגים בעלי החברה הם מרשימים. האיפאוור מותקנת בחלקים גדולים בשדה התעופה בלוטון, אנגליה, ושם מדווחים על חיסכון בחשמל של כ-30 אחוזים. באחד הנמלים הגדולים בארץ מדובר בחיסכון של 26 אחוז, במפעל "קליקס" בבלגיה, המתחרה ב"לגו", נרשם חיסכון של יותר מ-10 אחוז, כולל ייצוב המערכות החשמליות במפעל הענק העובד 24 שעות ביממה. רשת בתי הכלבו "ג‘מבו“ בשוויץ, שבחלק מסניפיה מותקנים המכשירים, מדווחת על חיסכון של 15 אחוז. ב"מקדונלד'ס" באיטליה מדווחים כי בלמעלה מעשרת הסניפים שבהם מותקנים המכשירים, יש חיסכון של כ-20% אחוז בצריכת החשמל, ובידיהם של הירש ואנשיו יש עוד ועוד דיווחים מהסוג הזה. בעל בית דפוס בשוויץ שבו מותקן המכשיר, סיפר לנו שהחיסכון אכן מורגש ומשמעותי.

תמונת המצב כרגע היא שהאיטלקי סטפנו דה-ג‘יורג‘יס העביר את זכויות השיווק להירש וחבורתו, והם אלו שמשווקים אותו ברחבי העולם. הוא, מצדו, בעיקר מעוניין ששמו ייכנס להיסטוריה כאיש שפיתח את המכשיר שהטיב את איכות הסביבה העולמית. הירש, כאמור יהודי חרדי מפולפל עם אנרגיה של אנרג‘ייזר, החליט מהר מאוד שחברת "בלו אנרג‘י" לא תמכור יותר את ה"איפאוור" וה"אי-בוקס", אלא תלך על מודל של שיתופי פעולה לפי תקופת החתימה. המודל הזה מציע חלוקת רווחים מהחיסכון. לדוגמה, לתקופה של שנתיים תקבל "בלו אנרג‘י" 65 אחוז מהרווח של החיסכון בהוצאות חשמל והמפעל רק 35 אחוז, אך ככל שעולה מספר השנים להן נחתם החוזה - כך גדל החלק של המפעל בחיסכון. חוזה לעשר שנים משמעותו חלוקה של .50-50 "המודל הזה לא עולה להם כלום", מבהיר הירש. "אנחנו בסך הכל מתחלקים ברווחים מהחיסכון בחשמל".

וכאן מגיעים לשאלת השאלות: איך מוודאים שיש אכן חיסכון בחשמל? ובכן, שני המכשירים מחוברים במערכת מחשבים למרכז באיטליה, שם ניתן לראות בכל רגע נתון מהי כמות החיסכון. במכשירים מותקן "ביי פס“ שניתן ללחוץ עליו ולראות מהי צריכת החשמל ללא ה“איפאוור“ וה"אי-בוקס", ואיך היא יורדת כשהם מופעלים. המכשירים דוגמים את החיסכון מספר פעמים ביום, ומפעילים את המערכות ללא המכשירים.

צילום: יוסי אלוני.
גאן אסנר - סמנכל השיווק של בלו אנרג'י. צילום: יוסי אלוני.
 
צעדים ראשונים בארה"ב

בשבוע שעבר שהו כאן בארץ ברל הירש וג'אן אסנר במסגרת המגעים להחדיר את המוצר שלהם לישראל. החדשות האחרונות על העלייה הצפויה של מחירי החשמל בארץ בכ-30 אחוז, בוודאי שיעזרו להם להכניס את המכשירים לארץ זוללת חשמל כמו שלנו. כרגע, לדבריהם, הם מנהלים מו"מ עם שתי חברות גדולות. לאחרונה הם סגרו על שיווק בקנדה ובימים אלו הם עושים צעדים ראשונים גם בארצות הברית. אסנר, בחור חביב עם מבטא ספרדי בולט, מרבה לדבר בשבח המכשירים. הירש מצדו מעדיף שלא להצטלם ("זו הוראה מהרב שלי“).

כל הסיפור על המוצר המהפכני הזה כמעט שירד לטמיון בגלל פשיטת רגל. סטפנו דה-ג'יורג'יס האיטלקי היה מי ששם ידו ב-2006 על החברה השוקעת "אנרגיה אירופה“ שנוסדה ב-1999 והצליחה לייצר את הקופסה המפחיתה את צריכת החשמל באחוזים ניכרים. כיום "אנרגיה אירופה“ היא חברה שותפה של "בלו אנרג‘י השקעות“ ומחזיקה בעשרה אחוזים ממניותיה.

הירש מגדיר את ההרפתקה שנכנסו אליה במילים "מצילה את העולם,“ לא פחות: "היה לי חבר שותף בחברה של אנרגיה סולארית שהיה צריך טובה וביקש שאפעל בשבילו בספרד“.

ג‘אן: "אני מאוד מקושר בספרד, בגלל זה הוא בא אליי".

הירש: "אני מכיר את ג'אן כבר 12 שנים. כל משפחת אזנר מאוד מקושרת. הוא אמר לי 'יש לי פרויקט טוב מאוד בשבילך', והכיר לי את 'אנרגיה אירופה'".

דה-ג‘יורג‘יס, כאמור, היה מי שזיהה את הפוטנציאל. "אחרי סיום לימודי הכלכלה באוניברסיטת מילאנו התמחיתי בייעוץ לחברות איטלקיות שניסו לחדור לשוק הבינלאומי,“ הוא מסביר. "כך התוודעתי ל‘אנרגיה אירופה.‘ ראיתי את צוות המהנדסים הצעיר, את התשוקה שלהם, והחלטתי לקנות את החברה. תמיד אהבתי לעבוד עם יזמים ותהיתי איך יהיה להיות בצד השני, להיות היזם בעצמי. חוץ מזה, חיסכון באנרגיה הוא הדבר שכדאי להשקיע בו בעתיד“.

העסקתם אנשים שישפרו את המוצר, כשביצעתם את הרכישה הראשונית של החברה?
ג‘אן: "היצרנים שלנו באיטליה הם צוות דינמי. הם לא יושבים סתם, אלא חושבים קדימה. הם מתכנתים צעירים. ה‘מוח‘ זה צוות הפיתוח המחקרי באיטליה - להם יש את הכלים לבדוק, לשפר, למצוא טכנולוגיות חדשות".

אסנר בכלל הגיע מתחום הבנקאות והייעוץ הפיננסי. "הכרתי את הבעלים של 'אנרגיה אירופה' בנסיעת עסקים", הוא נזכר. "אחרי שלוש וחצי שנים בדרום אפריקה חזרתי לאירופה, שמעתי על הקופסאות לחיסכון באנרגיה ומיד רציתי להיכנס לעסק".

זה לא נראה צעד בטוח במיוחד גם אם מדובר בחיסכון באנרגיה, בעיקר למי שהגיע ממשרות בכירות בבנקים הכי גדולים בעולם.
"יש אנשים שלא אוהבים את זה, אבל אני אוהב את כל העניין של היזמות. להקים סטארט אפ, חברות חדשות, קריאייטיב. זה אתגר, אתגר מבטיח שאני אוהב".

ואתה, הירש, למדת מינהל עסקים או משהו שקשור לתחום לפני שהחלטת לקפוץ למים?
הירש: "התלמוד הוא בית הספר הכי טוב".

ומה לגבי ההימור הכלכלי?
הירש: "אם יש לך מוצר טוב שאתה מאמין בו, אז יהיה לך מימון. אם אתה מאמין, לא צריך לפחד".

צילום: יוסי אלוני.
דה גיורגיס, מהבעלים של החברה. צילום: יוסי אלוני.
 
רק באנרגיה אפשר לקצץ

אז איך מצליחים ב"בלו אנרג‘י" לשווק את המכשירים החדשניים שלהם, בעיקר מול הספקנות וחוסר האמון הבסיסיים? "העניין הוא שלחברות היום יש ארבע הוצאות שקשה לקצץ בהן", מסביר אסנר. "יש את דמי השכירות של הבניין, שהדרך להוריד אותם היא פשוט לעבור למקום קטן יותר, שזה לא אופטימלי. כוח האדם שאפשר לקצץ בו אם מפטרים, וגם את זה אף אחד לא רוצה לעשות. יש את הוצאות המסים, ולרוב המסים רק עולים. ויש הוצאה על אנרגיה - וזו הוצאה שהולכת וגדלה בגלל מחירי הנפט, המצב הפוליטי במדינות מסוימות והסובסידיות על אנרגיה סולארית שמקרינות על מחירי החשמל. היום אני יכול לומר שיש לנו פתרון אמיתי שיכול להוריד את ההוצאה על חשמל".

בזמן שהחברה מנסה להתמודד עם האתגר שבשיווק טכנולוגיה מתפתחת בשוק חשדני, הצליחה "בלו אנרג‘י" לזכות במכרז של "פדסקו", חברה ציבורית בלגית לחיסכון באנרגיה. משמעות הדבר הייתה, בראש ובראשונה, פרסום מסיבי של הטכנולוגיה שלהם.

ג'אן: "המטרה של 'פדסקו', בראש ובראשונה, היא חיסכון של 20 אחוז בהוצאות על אנרגיה עד שנת.2020 היום הם משלמים על אנרגיה כ-150 מיליון יורו בשנה. הם בדקו כל מיני שיטות לחיסכון באנרגיה - אנרגיה סולארית, ציפוי על חלונות וגם מכשיר שמקטין את צריכת החשמל. כשדיברתי איתם הם בדקו מכשיר אחר שמבוסס על טכנולוגיה שונה משלנו. הם התחילו להטמיע אותו בשלוש קומות בבניין של משרד המשפטים הבלגי ואחרי שבוע קיבלתי מהמנהל הכללי בבלסקו קריאה להגיע לשם מיד. הם קיבלו בערך 200 תלונות ביום כי הקופסה שהותקנה לא ייצבה את התאורה ומסכי המחשב ריצדו, וזה גרם לעובדים לבעיות ריכוז. הם היו חייבים פתרון מיידי, וזו הייתה ההזדמנות שלנו - פינינו את הקופסאות שהותקנו ובמקומן הבאנו את הטכנולוגיה שלנו. הגענו שם לחיסכון של 28 אחוז בצריכת החשמל. כך 'פדסקו' שוכנעה, זכינו במכרז והתחלנו לעבוד איתם“.

המנכ“ל, יאפ ואן ויזנדוק, בשיחה מבלגיה: "טכנולוגיה כזו של חיסכון באנרגיה כנראה קיימת במקומות מסוימים בעולם. מה שמיוחד במוצר שלנו זה שהוא משלב את כל הטכנולוגיות השונות במוצר אחד. חוץ מזה, אין איכות כזו בשום מוצר אחר".

הירש: "יש לנו שני מוצרים. לאחד מהם קוראים 'איבוקס' והוא לתאורה. אפילו חברות גדולות, לדוגמה קוקה קולה באיטליה, משתמשות בו. המוצר השני, ה'אי-פאוור', יכול להתמודד עם כל צריכת החשמל בבניין - תאורה, מיזוג אוויר, מערכת מחשוב. כל מה שצורך חשמל. ה'איפאוור' הוא היחיד בעולם שיכול לשאת צריכת חשמל במכשיר אחד של כל כך הרבה מכשירים".

"תנו את זה בחינם"

בזמן שאסנר, כאמור, עמל על ניסיונות לשווק את הטכנולוגיה הירוקה, ניסה הירש למצוא שיטת שיווק משלו. את הקונספט הפשוט אך הגאוני לא לקח לו הרבה זמן למצוא. "ג‘אן אמר לי אחרי המכרז, ’בוא אלינו"', הוא מספר. "ראיתי שהם כבר עובדים עם קוקה קולה, נמלי תעופה ועוד. הסתכלתי על הנתונים ושאלתי 'איך יכול להיות שיש לכם כזה מוצר טוב ביד ואין אותו לכולם?', וההסבר היה שלקח שנה וחצי עד הזכייה במכרז.   ובכלל, לוקח כל כך הרבה זמן לעשות כל דבר. לדוגמה, עד שמשכנעים אותם שזה חוסך בצריכת חשמל. הם צריכים להוציא כסף ואף אחד לא רוצה להוציא כסף על תמורה שהוא יקבל רק בעתיד. אז הסתכלתי - איקאה, מקדונלד'ס, כולם בפנים ויש הוכחה שזה עובד".

אז איך יוצאים מהמלכוד הזה?
"אמרתי להם, 'אתם טועים. אתם צריכים לשנות את החוקים של החברה. תנו את זה בחינם - ככה תעזרו לכולם, אף אחד לא צריך להוציא כסף, ותחלקו את הכסף שהחברה חסכה. לכו למיקומים הכי גדולים - עיריות באנגליה, בבלגיה, באוסטריה, בלוקסמבורג. תראו להם שזה עובד, תתקינו את זה, תתחלקו בחיסכון וכולם יהיו מרוצים'. אם כבר אנחנו מדברים על תאורת רחוב, לדוגמה, זה אומר 25 אחוזי חיסכון, וזה אומר חיסכון של מיליון שקל לקופת העיר. זו מכירה קלה, זה ווין-ווין".

הטכנולוגיה של הקופסאות לחיסכון באנרגיה מבוססת על אופטימיזציה של צריכת החשמל. פטנטים נוספים רשומים על אופן הפעלת הקופסאות. "אצלנו הקופסאות מחוברות גם לאינטרנט", מסביר אסנר. "כך אפשר לשלוט בהן.

מנדל קליין, שותף וחבר מועצת המנהלים של "בלו אנרג‘י:" "אנחנו מקבלים דיווח על החיסכון באנרגיה דרך האינטרנט. חוץ מזה, אם יש בעיה קטנה אפשר לתקן אותה מרחוק, ואפשר גם לעדכן את התוכנה שבה מרחוק".

אסנר: "הייחודיות של הטכנולוגיה שלנו זה המעקף שרשום כפטנט. זה אומר שאם משהו קורה לקופסה, אם יש תקלה, בזכות המעקף צריכת החשמל של הלקוח לא נפגעת. אין לנו תחרות בעניין הזה".

מה עם הצרכנים הפרטיים?
הירש: "אנחנו עכשיו עובדים על מוצר שייצא תוך זמן קצר, 'אי-פאוור' מוקטן, שכרגע אנחנו בוחנים אותו. אבל יש הבדל בין שיווק מסחרי לבין שיווק פרטי. אלה גישות שונות, למרות שמדובר באותו מוצר, רק קטן יותר".

ההוצאות כאן לא יהיו גדולות יותר מחיסכון של משפחה ממוצעת שאמור להחזיר את ההשקעה?
הירש: "קשה לבדוק מה הצריכה המדויקת של כל משפחה, כי מדובר בהוצאה משתנה. אבל זה בכל מקרה רווחי - אנחנו גם חוסכים באנרגיה וגם תורמים לעולם נקי יותר".

אז החזון זה להיות ירוקים ולשמור על הסביבה?
הירש: "כן, חד משמעית. אני תמיד אומר - תציל את העולם וכך גם תציל את הכיס שלך".

אתם עדיין פונים לחברות ולממשלות?
הירש: "אנחנו מחפשים בכל מקום בעולם חברות גדולות על מנת לסגור איתן על איזושהי שותפות, כי הן מכירות את השוק. זה עובד מאוד בקלות ומאוד מהר. כל עובד אוהב להגיד למועצת המנהלים שלו - 'חסכתי לכם,' בלי שום סיכון. האמת שאפילו קיבלנו כמה הצעות לקניית החברה, הצעות של מאות מיליוני דולרים, אבל אנחנו לא בעמדה של מכירה".
  
אבל בעתיד?
הירש: "להכל יש מחיר, אבל כרגע לא. אני נהנה מזה. אנחנו באמת מצילים את העולם". 

לכתבה באתר nrg

 
 
Comments