רשות החשמל התייאשה מהגז המצרי, והתעריף יזנק ב־30%

נשלח 15 בנוב׳ 2011, 6:06 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 15 בנוב׳ 2011, 6:07 ]
הפיצוצים החוזרים והנשנים בצינור הגז המצרי הובילו את רשות החשמל למסקנה: אספקתו כבר לא תחזור ב־2012, לפחות לא באופן סדיר. התוצאה: חברת החשמל תיאלץ להשתמש בדלקים יקרים יותר - והתעריף צפוי להתייקר כבר בפברואר
ליאור גוטמן 15.11.11, 06:49

תעריף החשמל לצרכנים ביתיים ותעשייתיים צפוי לזנק בתחילת שנה הבאה בכ־30%, כך נודע ל"כלכליסט". המידע הוצג שלשום (א') בישיבה שנערכה בנושא, בה נכחו נציגי משרדי האוצר והתשתיות ורשות החשמל. מבדיקת "כלכליסט" עולה, שהזינוק החד - בהמשך לעלייה של יותר מ־15% מאז אוגוסט - מיוחס בעיקר להיעדרו של הגז המצרי, שמהשבוע שעבר שוב אינו זורם.

 

חישובי רשות החשמל שהוצגו בישיבה מתבססים על ההנחה שהגז המצרי ייעדר או שאספקתו לא תהיה סדירה במהלך כל 2012. הדבר מותיר את ישראל עם ספק גז בודד - מאגר ים תטיס. מאחר שמאגר זה הולך ואוזל, משרד התשתיות הגביל בחודש שעבר את יכולת הרכישה ממנו, ובעקבות זאת תיאלץ חברת החשמל להפעיל ב־2012 את תחנות הכוח שלה בסולר ובמזוט, היקרים יותר. לפי הרשות, הדבר יתרום כשני שלישים מהעלייה הצפויה בתעריף בשנה הבאה.

 

הסולר עולה יותר

 

ברשות מציינים ש־5.5% נוספים מתוך העלייה הצפויה מיוחסים להפרשי רכש הדלקים של חברת החשמל ב־2011. השנה כאמור הופסקה זרימת הגז המצרי כמה פעמים ואילצה אותה להפעיל את תחנות הכוח באמצעים יקרים יותר, דבר שיבוא לידי ביטוי רטרואקטיבית בהעלאת התעריף ב־2012. לפי דו"חות החברה ל־2010, ייצור קוט"ש חשמל באמצעות גז טבעי עלה לה 13.4 אגורות, בעוד שייצור אותה כמות באמצעות סולר עלה 1.43 שקלים.

 

נוסף על כך, ברשות מעריכים ש־3%–4% יתווספו לתעריף בשל עדכונים שוטפים וחישוב עלויות החשמל הסולארי. חברת החשמל מחויבת לרכוש ב־20 השנה הקרובות כל חשמל סולארי שמיוצר בישראל, ומאחר שעלויות ייצורו גבוהות פי שלושה ויותר מהתעריף שמשלם צרכן פרטי לחברת החשמל, כל הגדלה של מכסות ייצור מסובסדת באמצעות תעריף החשמל הכללי.

 

יש פתרונות

 

הדיון בנושא העלאת התעריף אמור היה להתקיים באפריל הקרוב, אולם על רקע ההערכות העגומות מהישיבה שלשום, הנטייה היא לקיימו כבר בפברואר.

 

ברשות החשמל הסבירו שניתן לצמצם את העלאת התעריף באמצעות כמה צעדים: הראשון הוא התרת הצו הרוחבי של המשרד להגנת הסביבה שיאפשר שימוש חופשי במזוט. מדובר בדלק זול משמעותית מסולר, שעלות ייצור החשמל באמצעותו ב־2010 עמדה על 47.9 אגורות לקוט"ש. הצעד השני הוא הארכת הצו להורדת המיסוי על הסולר ל־69%, שנחתם בקיץ בעקבות הודעתה של חברת החשמל על מצבה הכספי הגרוע. תוקפו יפוג בסוף השנה, וכעת נשמעים קולות באוצר ומצד כמה חברי כנסת להאריכו ל־2012 כולה. הצעד השלישי הוא לדרוש מהמצרים לחזור לספק את הגז. ברשות טוענים שחזרת הגז המצרי בהיקף מינימלי של 30% מהחוזה המקורי תקטין את ההתייקרות ל־15%–20% בלבד.

בתוך כך, ל"כלכליסט" נודע שברבעון השלישי נרשמה ירדה בצריכת החשמל. אמנם, הצריכה ביולי 2011 היתה גבוהה ב־2.7% מאשר ביולי 2010, אך באוגוסט היא צנחה ב־6.9% לעומת אשתקד. לפיכך, חברת החשמל צפויה לרשום ירידה בהכנסות ממכירת חשמל ברבעון השלישי.  

לכתבה בכלכליסט


כתבות קשורות:

המכונית החשמלית של בטר פלייס יוצאת לדרך בישראל – היבטים כספיים וסביבתיים חלק א'

איזו מכונית גורמת לפליטת יותר גזי חממה: מכונית עם מנוע בנזין או מכונית חשמלית?

המכונית החשמלית: יותר או פחות CO2 לקילומטר נסיעה? 

 
Comments