חזון: רשת רכבות שלמה על אנרגיה מתחדשת

נשלח 29 באוג׳ 2011, 2:33 על ידי Sustainability Org
חברת הרכבות הגרמנית הגדולה דויטשה באן מתכוונת להגדיל את השימוש באנרגיות מתחדשות כמו רוח, מים או שמש, במטרה להפסיק את השימוש באנרגיה גרעינית ולהפוך לחברה נקייה מפחמן עד 2050. הסיבה? "זה מה שהלקוחות רוצים"
סוכנויות הידיעות, 28/8/2011

הפעלת מערכת רכבות שלמה על אנרגיה מתחדשת כמו רוח, מים או שמש, היא לא דבר של מה בכך, אבל זה בדיוק מה שחברת הרכבות הגרמנית דיוטשה באן מתכוונת לעשות. הסיבה פשוטה: זה מה שהלקוחות רוצים."הלקוחות בגרמניה הבהירו לנו שהם רוצים שנתרחק מאנרגיה גרעינית ונפנה יותר לאנרגיה מתחדשת", אמר האנס יורגן וויצקה, מנהל דויטשה באן אנרג'י .כ-20% מרשת הרכבות של דויטשה באן כבר מתבססת כיום על שימוש באנרגיות מתחדשות. בכוונת החברה להגדיל את שיעור השימוש באנרגיות מתחדשות ל-28% עד שנת 2014, ולהפוך לחברה נקייה מפחמן עד שנת 2050.

 

התחזיות של החברה מציבות יעדים גבוהים יותר מהיעדים הממשלתיים השאפתניים. "זה מה שהלקוחות רוצים ואנחנו נגרום לזה לקרות", אמר וויצקה. "הביקוש לחשמל ירוק ממשיך לעלות בכל שנה והמגמה צפויה להמשיך".

 

 

רכבת של דויטשה באן (צילום: רויטרס)
רכבת של דויטשה באן (צילום: רויטרס)

 

הארגונים הירוקים מריעים

רשת הרכבות, הנמצאת בבעלות ממשלתית, הסתמכה עד כה בעיקר על אנרגיה גרעינית. השאיפות החדשות שלה, להפעיל באנרגיה מתחדשת מערכת שמובילה 1.9 מיליארד נוסעים ו-415 מיליון טון של מטען בשנה, זכתה לתשואות מצד ארגונים ירוקים. אלה מעודדים את השותפויות של דיוטשה באן עם ספקיות של חשמל מאנרגיית רוח ומים, ואת המהלכים שלה לייצור חשמל סולארי מפאנלים שיוקמו על 5,700 התחנות שלה.

 

זזים בעצלתיים
הממשלה אישרה תוכנית האנרגיות המתחדשות / יעל דראל
עד סוף שנת 2014 יעמוד ייצור החשמל "הירוק" במשק על 1430 מגה וואט לאנרגיות סולאריות, 830 מגה וואט לאנרגיית רוח ו-210 מגה וואט לכל הפחות לאנרגיה המבוססת על ביו גז, ביומאסה ופסולת
לכתבה המלאה

בעבר טענו הארגונים הסביבתיים, כי החברה זנחה את היוזמות לשימוש באנרגיות מתחדשות, והסתמכה על אנרגיה גרעינית במידה גדולה מידי. החברה הציגה את עצמה בתור חברת תחבורה בעלת פליטה נמוכה של פחמן דו חמצני, מכיוון שהרכבות שלה פלטו קרוב לשליש מהפליטה של רכב ביחס לכמות הנוסעים, ושישית מפליטה משוקללת של מטוס.

 

אולם מאז האירוע בתחנת הכוח הגרעינית בפוקושימה, ממשלת גרמניה לקחה פניית פרסה חדה בכל הנוגע לתחום. עד כה סגרה הממשלה 8 תחנות גוח גרעיניות והממשלה התחייבה לסגור 9 נוספות עד שנת 2022. הפעולות האלו תפסו את דיוטשה באן ואת התעשייה הגרמנית כולה, ללא הכנה מוקדמת.

 

כעת דויטשה באן משנה כיוון, לעבר אנרגיות מתחדשות. לדברי וויצקה, הציבור והתעשייה מכוונים כעת יותר ויותר לכיוון בר קיימא. "ההגנה על הסביבה הפכה לנושא חשוב בשוק ובמיוחד בתחום התחבורה", אמר. "גם אם האנרגיה המתחדשת תעלה קצת יותר, יהיה ניתן להכיל זאת עם תמהיל חכם של סוגי אנרגיה וחלון זמן הגיוני. אנחנו בטוחים שקיצוץ פליטת הפחמן הדו חמצני ייתן לנו יתרון תחרותי".

 

עם זאת, חלק מהאנליסטים מביעים ספקנות, בעיקר בנודע למחיר ולכמות המשאבים המוגבלת וההפכפכה. "זה נשמע קצת כמו שטיפת מוח ירוקה", אמר סטפן קיק, אנליסט בחברת Silvia Quandt Research מפרנקפורט. "אין ספק שעלויות האנרגיה המתחדשת יהיו גבוהים יותר, אך אם הלקוחות יסכימו לשלם, זה עשוי להיות הגיוני".

 

בתושבה לשאלות שתלויות סביב הנושא של אנרגיה מתחדשת ועתודות החשמל למקרים בהם אין רוח, ציין וויצקה כי הוא עוקב מקרוב אחרי שדות הפקת האנרגיה. "זה תהליך למידה, ואנחנו עומדים בפני אותה בעיה כמו כולם: מה עושים כשאין רוח?".

 

חזון נקי מפחמן דו-חמצני

על פי התוכניות הנוכחיות, האנרגיות המתחדשות יספקו שליש מצריכת החשמל של הרכבות עד 2014. חלק מהרשתות המקומיות שמפעילה דיוטשה באן, בהמבורג למשל, פועלות ב-100% על אנרגיה מתחדשת כבר עכשיו.

 

צריכת החשמל של רשת הרכבות כולה מגיע ל-12 טרה-וואט בשנה, שיעור דומה לזה שברלין על 3.2 מיליון התושבים שלה צורכת בשנה. הרכבות צורכות כ-2% מסך צריכת החשמל של גרמניה כולה.

 

גרמניה מובילה מבחינת אנרגיה מתחדשת בעולם, עם 17% מהצריכה שמגיעים ממקורות מתחדשים, לעומת 6% בשנת 2000. על פי היעדים של דיוטשה באן, החברה תרשום צריכה של 35%-40% עד שנת 2020, ו-100% עד אמצע המאה הנוכחית. "החזון הוא להיות נקיים מפחמן עד 2050. זו לא רק הצהרת כוונות. זהו יעד עסקי קונקרטי", אמר וויצקה.

 

על מנת לעמוד ביעד, דויטשה באן מפעילה שני שדות של הפקת חשמל מרוח. בחודש יולי חתמה על הסכם בשווי 1.3 מיליארד אירו עם חברת התשתיות RWE לקבלת 900 מיליון קילו-וואט לשעה מ-14 תחנות כוח הידרו-אלקטריות, שיעבדו במשך 15 שנים ויספקו 8% מתצרוכת החשמל של הרשת.

 

"יש השפעה סמלית גדולה לעובדה שצרכנית החשמל הגדולה במדינה נוקטת בצעד גדול שכזה לכיוון של ארנגיה מתחדשת", אמר וויצקה. "אנחנו גם אחד מצרכני החשמל הגדולים באירופה, אז הצעד לא יעבור בלי תשומת לב מצד כל הגורמים הרלוונטיים".

 
Comments