"מעדיף חשמל ירוק - ומאמין שנקבל חשמל ירוק"

פורסם: 2 ביולי 2010, 8:13 על ידי: Sustainability Org

בעקבות הפרסום כי חברת החשמל תמליץ להמיר את התחנה באשקלון מפחם לגז, אומר שר התשתיות: "צריך כמה שיותר ירוק"

רונית מורגנשטרן | 1/7/2010 8:03    
"אני מעדיף חשמל ירוק, ואני מאמין שנקבל חשמל ירוק"- כך אמר למעריב עסקים שר התשתיות, עוזי לנדאו, בעקבות הפרסום אתמול (ד') לפיו חברת החשמל תמליץ להמיר את התחנה הפחמית בתחנה המבוססת על גז. לדבריו, היה לו רוב בממשלה להקמת תחנה פחמית, אך הוא מתעקש שחברת החשמל תבדוק את האופציה של הגז הטבעי לאחר תגליות הגז.

לנדאו הבהיר כי "בעקבות התגליות האחרונות בתחום הגז, סיכמתי עם חברת החשמל על ביצוע בדיקה דחופה של האפשרות להפוך את תחנת הכוח D העתידה לקום באשקלון לתחנה דו-לקית, שתופעל באמצעות גז טבעי בגיבוי פחם". לדבריו, "אני שמח על פרסום מסקנות הבדיקה, אך יש לזכור שמדובר בטיוטה בלבד שהונחה על שולחנו של מנכ“ל חברת החשמל".
 
לנדאו.
לנדאו. "שמדובר בטיוטה בלבד" צילום: פלאש 90


זול יותר לא לייצר

לנדאו הוסיף: "מאז כניסתי לתפקיד אמרתי שעומדת לנגד עיניי המטרה שלא יהיה מחסור בחשמל. בראש סדר העדיפויות נמצאת אבטחת אספקת חשמל אמינה, סדירה ונקייה למשק. כמה שיותר ירוק, איפה שרק אפשר".  לדבריו, "אם מסקנות המסמך הסופי יהיו חיוביות, מתחזקת הסבירות שאפשר שיהיה ירוק יותר. לנוכח המצב החמור שבו נמצא משק החשמל, בכוונתי להביא לאישרור הממשלה את הקמתה של התחנה החדשה. אם ברצוננו להימנע מ‘בצורת חשמל‘ כבר בשנים ‭,2013-2012‬ חובתנו לעשות זאת במהירות האפשרית".

 גם המשנה למנכ"ל חברת החשמל וסמנכ"ל ייצור והולכה, משה בכר, התייחס לבדיקות החברה בנושא הפיכת תחנת הכוח באשקלון למבוססת גז. "בעקבות מציאת שדות הגז הטבעי, ועם ההתפתחות שחלה בעולם בתחום ההתייעלות האנרגטית, חברת החשמל בוחנת מחדש את ההחלטות שלה בכל התחומים‭,"‬ אמר בכר בתערוכת קלינטק בגני התערוכה בתל-אביב.  הוא הוסיף כי "ברור לנו שהאנרגיה הכי זולה היא זו שלא מייצרים, ואנו מצפים מהמדינה ומרשות

החשמל שיאפשרו לחברת החשמל, כזרוע המבצעת של המדינה, לקיים את ההחלטות שלה להקטנת פליטות גזי החממה, ולהיכנס לתחומים החדשים".

סמנכ"ל לקוחות של חברת החשמל, אשר דהן, חיזק את הדברים ואמר שהחברה פועלת להקמת רשת, שהיא יסוד הפעילות של התייעלות אנרגטית, ומשקיעה בכך כסף רב. לדבריו, "בקליפורניה היה משבר כי הרשויות לא איפשרו להקים תחנות כוח". לדבריו, "המשבר אילץ את הציבור לשתף פעולה עם חברות החשמל בהורדת הצריכה - וזה לא היה קורה ללא שיתוף פעולה של הרגולטור. כדי ליישם התייעלות אנרגטית, חברות החשמל בקליפורניה מקבלות מהרשויות 8 סנט על כל קילו-ואט לשעה שהן לא מייצרות, ללא פגיעה בציבור".

עוד הוסיף דהן כי בחברת החשמל מתנהלת עבודת מטה עם הרשות לשירותים ציבוריים-חשמל ועם משרד התשתיות, שבמסגרתה נבחנת האפשרות להקים רשת חכמה, כך שניתן יהיה לנהל דו-שיח עם הלקוחות. "בתיאום עם הלקוחות, במקום לייצר עוד חשמל נוכל ליישר את עקומת הביקוש ולהוריד את הצריכה מבלי שהלקוח ייפגע".
גרינפיס: "זה גם משתלם כלכלית"
גם בארגון גרינפיס ישראל מביעים שביעות רצון. "אנחנו מברכים על שינוי התפיסה שחל בחברת החשמל‭,“‬ אומרים  בארגון. "גם מבחינה כלכלית משתלם יותר להפעיל את התחנה באשקלון בגז".

בגרינפיס ישראל אומרים כי "הארגון בדק באופן יסודי את העלות האמיתית המשוכללת של מחיר הפחם, בהשוואה לגז ולאנרגיה מתחדשת, עבור הציבור. כך עולה שבאופן ברור, בתוך 50 שנה עלות הפחם תהיה היקרה ביותר. בהמשך למאבק שלנו למען זכות הציבור לאוויר נקי, גם העלות הכלכלית והכוללת באה בחשבון".

ארגון גרינפיס ישראל שכר בחודש מאי האחרון את שירותיה של חברת המחקר ‭,GREENEYE‬ שבחנה את הכדאיות הכלכלית של תחנת הפחם מול החלופות שהוצגו לה, באמצעות החוקרים נגה לבציון-נדן וג‘ו גלפי. החוקרים השוו את עלויות ההקמה, את הוצאות התפעול והתחזוקה ואת ההוצאות על חומרי הגלם של תחנת פחם, של תחנת גז במחזור משולב, של תחנה תרמו-סולארית בגיבוי גז ושל תחנה פוטו-וולטאית מרוכזת.

על-פי המחקר, שיפורסם בימים הקרובים באופן מפורט, עלות תחנה פחמית גבוהה מהאלטרנטיבות המוצגות בחישוב ל‭50-‬ שנה. העלות האמיתית של תחנת פחם גדולה בכ‭146%-‬ מעלות תחנה המופעלת בגז טבעי, ובכ‭195%-170%-‬ בהשוואה לחלופות הסולאריות. זאת מעבר לנזקים הסביבתיים והבריאותיים שבשימוש בפחם כדלק לתחנת כוח.

בתוך כך, השבוע הגיעה לנמל חיפה ספינה של ארגון גרינפיס העולמי, תחת השם "ריינבואו ווריירס" (לוחמי הקשת בענן‭,(‬ שבאה לתמוך במאבק גרינפיס ישראל נגד הקמת התחנה הפחמית הנוספת באשקלון.
 
Comments