הירוקים ניצחו את המסלול הנוסף שתוכנן בהית'רו

פורסם: 1 באפר׳ 2010, 11:15 על ידי: Sustainability Org
בפסיקה תקדימית קבע בית משפט בריטי כי התוכנית להרחיב את נמל התעופה הית'רו במסלול נוסף (שלישי) ובטרמינל נוסף (שישי במספר) - כדי להגביר את נפח הטיסות - עומדת בניגוד למדיניות הממשלה להפחית פליטות גזי חממה
פרופ' דני רבינוביץ, תאריך פרסום: 1/4/2010

גם בבריטניה חוגגים את חג החירות - אבל שם השיחרור הוא מסוג אחר של עבדות: עבדות לקיבעון מחשבתי ולהרגלים אנטי-סביבתיים. ארגוני הסביבה חוגגים כבר שבוע את הניצחון שלהם בבית המשפט נגד תכניות הממשלה להקים מסלול שלישי וטרמינל שישי בנמל התעופה הית'רו.

 

התוכנית המקורית הייתה להקים מסלול המראה ונחיתה חדש (שלישי במספר), וקומפלקס ענק שייקרא טרמינל 6. המטרה: להגדיל את מספר הטיסות הכולל שעובר דרך הית'רו מ-480 אלף בשנה עד יותר מ-600 אלף. בתחילת 2009 אישר שר התחבורה הבריטית את התכנית ברמה העקרונית, כדי שהבנייה תתחיל ב-2012. 

התנועה הסביבתית הבריטית התגייסה מיד לפעולה נגדית. טיסה היא כידוע צורת התחבורה שפולטת הכי הרבה גזי חממה לקילומטר נסיעה לאדם. הארגונים הדגישו, בין היתר, שמנמל התעופה הית'רו יוצאות כל יום 60 טיסות לפריז ומספר דומה של טיסות לגלזגו – שני יעדים מתוך עשרות שאליהם ניתן כיום להגיע מלונדון ברכבת באותו הזמן.  

הם מחו על השקעת הכספים האדירה בהית'רו ובשדות תעופה באופן כללי, ואמרו שבטיסות כמו בכבישים, ההיצע הוא שגורר ביקוש, ולא להיפך. 

"שדה ירוק"

המחאה הציבורית קיבלה דחיפה משמעותית בגלל עסקת מקרקעין קטנה שנעשתה בתחילת 2009. חוואי מסיפסון, כפר בן 700 תושבים שצפוי היה להימחק מהמפה אם תכנית הממשלה הייתה יוצאת לפועל, מכר שדה של כ-2.5 דונם שהיה בבעלותו תמורת כ-15 אלף לירות שטרלינג. המחיר רגיל לאדמה חקלאית באזור, אך הקונים במקרה הזה לא היו רגילים; הם היו ארבעה: השחקנית אמה תומפסון, הקומיקאי אליסטייר מקגואן, פעיל הסביבה זק גולדסמיט, שהוא מועמד מטעם המפלגה השמרנית לפרלמנט, ונציג בשם ארגון "גרינפיס".  

הדבר הראשון שעשו הבעלים החדשים של הקרקע היה לתת לנכס החדש - שדה חרוש רגיל למדי - שם חדש ופרובוקטיבי: "איירפלוט" (Airplot). זהו כמובן משחק מלים שמתבסס על כפל המשמעות של המלה plot באנגלית - חלקה וגם מזימה. וביחד - מזימת אוויר, או מזימת תעופה. באנגלית זה נשמע טוב יותר - הנה, תראו: 
 

 מיד עם השלמת העסקה מול החוואי הכריזו ארבעת הבעלים החדשים שהם מחזיקים בשטח רק כנאמנים, ושמטרתם האמיתית היא להזמין אזרחים פשוטים מכל רחבי הממלכה והעולם להצטרף אליהם כ"בעלים מוטבים" (beneficiary owner) באנגלית. המצטרפים הוזמנו לעשות זאת תמורת תשלום של כמה לירות שטרלינג, ולקבל זכויות על הקרקע.  

מאז פרסום ההזמנה הצטרפו לרביעיה יותר מ-66 אלף איש מכל העולם, וכולם רשומים עתה אצל ארבעת הבעלים (ארגון גרינפיס הוא שמנהל את הרישום ואת הקמפיין כולו) כבעלים מוטבים - כולם מתנגדים להקמת המסלול החדש בטענה שהוא מנוגד למדיניות שמבקשת הממשלה לקדם בנושא הפחתת פליטות גזי החממה. 

כשהגיע הנושא לפתחו של בית המשפט, קבע השופט כי הממשלה אכן לא לקחה בחשבון באופן מעמיק את סוגיית ההשפעה של הרחבת נמל התעופה על האקלים, וכיצד הדבר עומד בקנה אחד עם המדיניות הסביבתית המוצהרת שלה. היא התבקשה לבחון שוב את הנושא - כך שהמלה האחרונה טרם נאמרה.  

עכשיו תשאלו בשביל מה כל זה טוב? הכוונה המקורית הייתה לאפשר לרבים ככל האפשר להתנגד לצו הפקעת הקרקע לטובת הרחבת נמל התעופה, ולהביא את התנגדותם לבית המשפט. במקרה של "איירפלוט", מאחר שהבעלים הם רבבות אנשים, התהליך הזה נעשה מורכב ומעניין הרבה יותר. הבעלים הרבים יוכלו לטעון שהאינטרס הציבורי של הרחבת נמל התעופה צריך להישקל מול טובתם האלפים שמחזיקים בקרקע ומתנגדים למסלול הנוסף. 

בינתיים כבר התקבלה החלטה משפטית במסלול מקביל. בהחלטה תקדימית קבע בית המשפט שכל תכנית ההתרחבות של נמלי התעופה הבריטיים משנת 2003 - שהיא המסגרת הכללית לתכנית ההרחבה בהית'רו - עומדת בניגוד ל-Climate Act משנת 2008. כלומר - שהתוכנית עומדת בסתירה לחוק שיסודו התמודדות בשינוי אקלים.  

זו פסיקה היסטורית לא רק עבור הפרויקט הספציפי בהית'רו, אלא לגבי תחבורה אוירית בכלל. היא עשויה להשפיע על הכרעות של גורמי תכנון ובתי משפט בכל רחבי העולם. 

ההחלטה הזו משנה גם לחלוטין את המאזן בין תחבורה אוירית לרכבות. אחד הנימוקים המשכנעים ביותר של הקמפיין נגד המסלול החדש בהית'רו היה שמאות טיסות שממריאות ונוחתות שם בכל יום מקשרות את לונדון עם ערים באנגליה ובאירופה שאליהן ניתן להגיע ברכבת – לעתים מהר יותר מבמטוס. זה אומר שתחבורה אווירית קיבלה מכה אנושה על הראש. מעכשיו היא תהיה לגיטימית רק במקרים של היעדר ברירה אחרת. 

לכתבה באתר ynet

Comments