כך בלמו, בינתיים, פעילי סביבה את הרחבת היתרו

פורסם: 19 באפר׳ 2010, 7:16 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 19 באפר׳ 2010, 7:18 ]

בדאונינג 10 מודיעים בתדהמה: כך נעצרה הרחבת נמל התעופה היתרו בגלל התחממות כדור הארץ. בגרינפיס הרימו כוס בירה אורגנית לחיי ההישג ההיסטורי

סופ
אביב לביא | 17/4/2010 13:35    
חושבים שרק ישראל סוערת בגלל מיזמים מגלומניים ועוכרי סביבה (ע"ע "הולילנד")? איפה. מה שמתרחש כאן הוא כסף קטן - ביותר ממובן אחד - לעומת מה שקורה בימים אלה בבריטניה. שם, כנראה לראשונה בהיסטוריה, נעצר פרויקט לאומי בגלל התחממות כדור הארץ.

הסיפור הזה מרגש בשבועות האחרונים את התקשורת הבריטית, ובצדק - יש בו שילוב מנצח של עניין, חשיבות ויצירתיות. במרכז הפרשה עומדת התוכנית להרחיב את נמל התעופה היתרו שבלונדון. היתרו הוא צומת התנועה האווירית הסואן בבריטניה ומהעסוקים בעולם. ב-2005 הגישו רשות שדה התעופה הבריטית וחברת בריטיש איירווייס, שמפעילה את הנמל, תוכנית להרחבתו צפונה. בין השאר ביקשו להקים מסלול חדש להמראות ונחיתות וקומפלקס ענק שיישא את השם "טרמינל 6".
צילום: איי-אף-פי
מחאה סמלית של תושב סיפסון נגד התרחבות שדה התעופה צילום: איי-אף-פי

ההרחבה אמורה לאפשר לשדה להגדיל את מספר הטיסות שממריאות ונוחתות בו בכ-25 אחוז (מ-480 אלף בשנה ל-600 אלף). ב-2009 אושרה התוכנית על ידי הממשלה, הבנייה הייתה אמורה לצאת לדרך ב-2012.

אלא שאיש לא לקח בחשבון את התגובה רבת העוצמה של התנועה הסביבתית. הקמפיין - שכפי שיסופר מיד לא התבטא רק בסיסמאות - התבסס על כמה טענות יסוד: טיסה היא צורת התחבורה הכרוכה בפליטה

הגבוהה ביותר של גזי חממה לקילומטר; רבות מהטיסות שיוצאות ונכנסות להיתרו מדי יום מגיעות ליעדים כמו פריז וגלזגו, ועל פי התכנון גם לנמלי תעופה קרובים יותר, שכיום ניתן להגיע אליהם ברכבת בפחות זמן ובהרבה פחות זיהום אוויר; ולבסוף, טענו ארגוני הסביבה, ממשלת בריטניה עצמה קיבלה ב-2008 החלטה לצמצם את פליטת גזי החממה במדינה. אז איך הדברים מתיישבים יחד?

גורדון בראון לא מוותר
אחד המהלכים החשובים בקמפיין הירוק היה דווקא נדל"ני: כדי להרחיב את שדה התעופה, יהיה צורך למחוק מהמפה כפר קטן בן 700 תושבים, סיפסון שמו. ההתנגדויות של תושבי הכפר במוסדות התכנון היו צפויות ליפול על אוזניים ערלות. אלא שארגוני הסביבה התחכמו. חוותו של אחד הכפריים, בגודל דונמים ספורים, נרכשה תמורת כ-15 אלף לירות שטרלינג על ידי ארבעה קונים: השחקנית אמה תומפסון, ולצדה קומיקאי בריטי, מועמד לפרלמנט וארגון גרינפיס. ארבעת השותפים העניקו לשדה החדש שלהם שם בעל כפל משמעות: Airplot. אם תרצו, אפשר לתרגם את זה ל"מזימת אוויר".

לרכישת השדה לא היה רק ערך פרסומי: הארבעה הכריזו שהם מחזיקים בשטח רק כנאמנים, והזמינו את אזרחי בריטניה והעולם כולו להצטרף אליהם כבעלים בקרקע תמורת תשלום של פאונדים בודדים. מבחינת חוקי התכנון בבריטניה, המשמעות היא שלרבבות הבריטים ופעילי הסביבה מכל העולם שנרשמו כבעלים-שותפים, יש עכשיו זכות עמידה במוסדות התכנון נגד התוכנית שעלולה למחוק את השדה שלהם מעל פני האדמה. אם זה לא מספיק, בעלי הקרקע החדשים הכריזו על תחרות אדריכלית לתכנון מבצר שיוקם על החלקה. נראה את ממשלת בריטניה כובשת את היעד הזה.

עוד לפני שהונחה אבן הפינה למבצר (כבר הוגשו כמה מאות תוכניות), נחל הקמפיין הסביבתי הצלחה לא צפויה בבית המשפט: בתחילת החודש, בדיון שנערך בבית המשפט העליון בלונדון, קבע השופט לורד קורנוות' שתוכניות הממשלה להרחבת היתרו אינן מתיישבות עם ההחלטות של הממשלה עצמה בנוגע לשינוי האקלים, ושלח את המתכננים לחשוב עליהן מחדש.

לא בכל יום עוצר בית משפט עליון פרויקט תשתיות של מיליארדים בגלל ההשלכות שלו על התחממות הכדור, החלטה שעשויות להיות לה השלכות על בתי משפט ומוסדות תכנון בכל העולם. פעילי הסביבה הבריטים שתו הרבה בירה אורגנית לרגל האירוע, התקשורת פרצה בשידור חי ונרגש, אבל הדרך עד לסיום הפרשה עוד ארוכה. ראש הממשלה, גורדון בראון, כבר דאג להבהיר שממשלתו נחושה להמשיך בפרויקט, בו היא רואה מנוף ליצירת מקומות עבודה וקידום הכלכלה הבריטית הרעועה. המשך, מן הסתם, יבוא, ובינתיים מי שרוצה להתעדכן, יכול לעשות זאת באמצעות הערך בוויקיפדיה (באנגלית), והבלוג הישראלי של פרופ' דני רבינוביץ' עתיר הקישורים לקטעי עיתונות וטלוויזיה מבריטניה.

כתבות קשורות:
 
Comments