איך מתנהלים הליכי התכנון והבניה במקומות אחרים בעולם? מי הם מקבלי ההחלטות במדינות ה-OECD? ועד כמה הציבור שותף להחלטות? פרופ' רחל אלתרמן, מתכננת ערים ומשפטנית, ואיריס האן, נציגת ארגוני הסביבה במועצה הארצית לתכנון ובניה, מסבירות
יעל פטר | 14/7/2010
10:18
אם יזם רוצה לבנות למשל מגדל דירות במרכז העיר, וצריך להגיש לשם כך בקשה להרוס מבנה קיים על מנת להקים במקום זה בנין מגורים גדול ויוקרתי, אז "ברוב מדינות ה-OECD לא צריך אישור של השלטון המרכזי. צריך כמובן לעמוד בתקנים השונים, אך היתרי הבניה, ותוספת אחוזי הבניה ניתנים על ידי השלטון המקומי, או המחוזי, אשר מוסמכים לכך", מסבירה פרופ' רחל אלתרמן, שנחשבת מומחית מובילה בעולם במחקר השוואתי על דיני תיכנון ומשמשת כיועצת ל- OECD בנושאים אלו. ![]() “במדינות רבות בעולם, ישנה
תפיסה של פיתוח בר קיימא - תפיסה זו עדיין אינה מושרשת בישראל" צילום: SXC ישנן מדינות שעושות הבחנה בין נושאים שנשארים ברמה המקומית למשל מגורים, מבני ציבור ומבני מסחר, לבין מספר קטן של נושאים שמועברים לשלטון המרכזי, בדרך כלל תשתיות לאומיות, חופים וכבישים. בישראל נכון להיום, מרבית הכוח מרוכז בידי השלטון המרכזי. ישנן ארצות, כמו צפון אמריקה ומקסיקו, שבהן גם תכנית המתאר לעיר מאושרת על ידי הרשות המקומית, אם כי זה לא כך בכל ארצות ה-OECD, כמו למשל ביוון. "מבחינת שיתוף הציבור בקבלת ההחלטות, ישראל דווקא דומה למדינות ה-OECD, בהן יש אפשרות להגיש התנגדויות. אך בהרבה מדינות ההתנגדויות מוגשות לדרג המקומי ולא לשלטון המרכזי", אומרת פרופ' אלתרמן. יש מדינות שיותר משתפות את הציבור ויש שפחות. למשל מדינות דרום אירופה ויוון יותר שמרניות מהבחינה הזו, ובמרכז וצפון אירופה לציבור יש את האפשרות להשתתף בהליכים קודמים בנוסף לאפשרות להתנגד. ומהצד השני, אומרת איריס האן, אשת החברה להגנת הטבע ונציגת ארגוני הסביבה במועצה הארצית לתכנון ובניה, כי "ההתנגדות - ההשפעה היחידה של הציבור הישראלי, - מציב אותו מראש בעמדה של מתנגד ולא שותף. בנוסף, זהו שלב מאוחר יחסית, בו התכנית כבר יחסית 'אפויה' וקשה לשנותה". ישראל לא כזו
מושחתת?
ברוב מדינות ה-OECD, ישנן הנחיות מחייבות הקשורות לאחוזי בניה, רעש,
קרינה, השתקפות של זכוכית וכו'. גם בתחום הזה מי ששוקל את הנושאים הן
הוועדות המקומיות ולא הדרג הבכיר. ומה עם הסיכונים שבביזור סמכויות? לדבריה
של פרופ' אלתרמן, אין שום סיכון כזה. ביזור הסמכויות אינו מהווה פתח
לשחיתויות. אם היתה שחיתות מלכתחילה, תמשיך להיות שחיתות גם אחרי.
המדינות שנחשבות לקדושות מבחינת טוהר הממשל בהקשר של תכנון ובנייה הן איסלנד, פינלנד, לוקסמבורג ודנמרק. מדינות צפון ומרכז אירופה נחשבות לנאורות יותר מאשר מדינות הדרום. ישראל היא איפשהו באמצע. מותרות
אבל לא חייבים להיות מושחתים כדי לקבל החלטות תכנון שגויות. "במדינות
רבות בעולם, ישנה תפיסה של פיתוח בר קיימא וצורך להתחשב בשיקולים סביבתיים
מתוך הבנה כי האדם הוא חלק מהסביבה המקיפה אותו, וללא קיומו של המגוון
הביולוגי והמערכות האקולוגיות- אין קיום גם לאדם. תפיסה זו עדיין אינה
מושרשת בישראל", טוענת האן. לדבריה, אצלנו נתפס הנושא הסביבתי פעמים רבות
כמותרות, ומתקבל הרושם של מצב בו האדם עומד מול הסביבה כנלחם על אותם
משאבים.
|