חשש: מרינה חדשה בנתניה תפגע בטבע ובציבור

נשלח 2 בדצמ׳ 2010, 3:06 על ידי Sustainability Org
העירייה מקדמת בניית מרינה גדולה ליאכטות, באורך 600 מטר ובמרחק של 400 מטר לתוך הים. הבעיה: היא צפויה לפגוע קשות בשמורות טבע ובצבי ים ועשויה לגרום להרס נוסף של מצוקי הכורכר המתמוטטים. ארגוני סביבה: "הציבור ייפגע לטובת אינטרסים צרים של בעלי כלי שיט"
יעל דראל, 2/12/2010

תוכנית חדשה להקמת מרינה בנתניה, שתכיל כ-550 יאכטות וכלי שיט, מעוררת התנגדות חמורה בקרב ארגוני הסביבה. הסיבה: כל המיקומים שנבחנים לפי שעה למרינה העתידית צפויים לפגוע קשות בטבע וברצועה החופית - בהם שמורת הטבע נחל פולג, חוף הרחצה הרצל בעיר ושמורת הטבע המתוכננת שמורת האירוסים.

 

את המרינה מקדמות עיריית נתניה ומשרד הפנים. על פי התוכנית, המרינה צפויה להתפרש על פני 600 מטר לאורך החוף וכ-400 מטר לתוך הים ולהכיל כמות כי שייט הדומה לכמות כלי השיט שעוגנים במרינה באשדוד. לשם השוואה, המרינה של תל-אביב מכילה כיום 320 כלי שיט בלבד ואילו המרינה בהרצליה, הגדולה ביותר, מכילה כ-680 כלי שיט.

 

התוכנית, המקודמת במסגרת תוכנית המתאר הארצית לחופים (תמ"א 13 - י.ד), כוללת לא רק הקמת מרינה אלא גם פיתוח של כל רצועת החוף של נתניה - בין השאר פיתוח מלונאות לאורך החוף, הקמת מזחים ושוברי גלים.  

 

סכנה לצבי ים, שמורות טבע ומצוקי כורכר

החשש הגדול ביותר הוא מפני הפגיעה בטבע. בין חוף התכלת לחוף פולג בעיר מצוי אחד מאתרי ההטלה החשובים בשפלה להטלת ביצים של צבי ים, שבסכנת הכחדה. כמו כן, בסקר ערכי טבע שבוצע במקום בשנה האחרונה, נמצא כי עיקר הפעילות הביולוגית הימית באזור מתקיימת על המסלעות במים הרדודים.


חוף הים בנתניה

 

לטענת נציגי החברה להגנת הטבע, שלוש החלופות להקמת המרינה עלולות לפגוע קשות באזורים רגישים מבחינה אקולוגית.

דו"ח מבקר המדינה

סכנת חיים: אין טיפול במצוקי החוף הקורסים / יעל דראל

הים והרוחות נוגסים במצוקי הכורכרלאורך חופי ישראל. קריסת מצוקים כבר גבתה קורבנות בנפש, ומסכנת חיי אדם בכל יום. למרות זאת, הרשויות המקומיות והמדינה אינם מטפלים בנושא, ולעיתים אף מחמירים את המצב עם תוכנית בנייה באזורים מועדים לפורענות
לכתבה המלאה

 

כך למשל, בדרום נתניה מתוכננת שמורת האירוסים על רכס הכורכר - אזור שנחשב למוכר ורגיש בעיר, והעירייה דווקא פועלת לשימורו בשנים האחרונות. החשש הוא שהקמת מרינה באזור הסמוך לשמורה זו, תפגע בבתי הגידול היחודיים, בבעלי החיים הנדירים באזור ובסביבת השטח הרגיש.

 

חלופה אחרת היא הקמת המעגנה בסמוך לחוף הרצל, אחד מחופי הרחצה הפעילים בעיר, אך החשש הוא כי גם שם תיפגע זכותו של הציבור - לטובת אינטרסים צרים של בעלי כלי שיט. חשש נוסף הוא מפני הרס נוסף של מצוקי הכורכר - תופעה שנמשכת כבר שנים ונגרמת בין השאר כתוצאה מפיתוח רב לאורך החופים.

 

"העדפת משתמשי היאכטות על פני הציבור"

בחברה להגנת הטבע מציינים, כי "הקמת מרינה תופסת בדרך כלל רצועת חוף ארוכה והדבר מהווה נגיסה וצמצום דרסטיים של שטח החוף הפתוח העומד לרשות הציבור. בישראל של שנת 2010 לא ניתן יותר להסכים לשחיקה נוספת בשטחי החוף הפתוחים העומדים לטובת הציבור".  

 

בחברה הוסיפו כי "המרינה פוגעת באינטרס הציבורי מהבסיסיים ביותר שהוא חופים פתוחים ונגישים לציבור בכמות סבירה, תוך העדפה ברורה של מגזר מצומצם ביותר המשתמש ביאכטות. אנו קוראים לראש עיריית נתניה ולגורמי התכנון בעירייה לחזור בהם מכוונותיהם".

 

עיריית נתניה מסרה בתגובה כי: "תיקון 6 לתמ"א 13 הינה תוכנית מתאר ארצית על פי החלטת ממשלה והמועצה הארצית לתכנון ובנייה. התוכנית נמצאת בחיתוליה, ונושא המעגנה נמצא בבדיקה ראשונית בלבד וטרם התקבלה החלטה כלשהי בנושא. התוכנית היא גם פועל יוצא של משאלת לב של ציבור רחב שרואה את נתניה כעיר ים תיכונית ובין היחידות בארץ שאין לחופיה כל מתקן לעגינה כמו בערים אחרות בארץ ובעולם.

 

"החלופות למיקום מעגנה כזו או אחרת מיקומן, אפיונן וגודלן, טרם נבדקו כלל. המדובר בתסריטים שהוצגו על ידי המתכננים וטרם התקבלה כל החלטה בעניין. הנושא ייבחן עד תום על סמך בחינה מקצועית לחלוטין ועל פי נתונים ובדיקות סביבתיות שתבוצענה בהמשך".

 

"יש לציין כי וועדת העורכים פועלת בשקיפות ובשיתוף הציבור ולכשתתקבלנה חלופות כלשהן בנושא, הן תוצגנה לציבור לפני כל החלטה להמשיך בהליך הסטטוטורי ולהביא את התוכניות לאישור וועדת התכנון".

 

ממשרד הפנים לא התקבלה תגובה עד למועד פרסום הכתבה

לכתבה באתר ynet

Comments