מגרש אחסון או פארק ירוק? עתיד הקישון על סף הכרעה

פורסם: 6 באפר׳ 2010, 11:32 על ידי: Sustainability Org

נחל הקישון עבר שיקום אינטנסיבי - ורשות הנחל מתכננת להקים פארק נופש ענק על גדותיו. הבעיה: חברת נמלי ישראל, המחזיקה בחלק מהשטח, מתעקשת להקים במקום דווקא מתחם לאחסון מכולות. עיריית חיפה אמורה להכריע היום בנושא

אביב לביא | 6/4/2010 8:07    
בעשור שעבר עדיין היה נחל הקישון תעלת כימיקלים מזוהמת, היווה סמל להזנחה סביבתית וכיכב בוועדת החקירה הממלכתית. אך היום, אחרי שנים אחדות של שיקום אינטנסיבי, כבר מתחוללים סביבו מאבקים מסוג אחר לגמרי.
ציפור הסיקסק בנחל הקישון. אחרי שנים אחדות של שיקום אינטנסיבי
ציפור הסיקסק בנחל הקישון. אחרי שנים אחדות של שיקום אינטנסיבי גיל גוטמן,רשות נחל קישון


במרכז המחלוקת הנוכחית עומדים 95 דונם על גדת הנחל:נמל חיפה מעוניין להשתמש בשטח הזה לאחסון ולהציב בו מכולות ענק, בעוד שרשות נחל הקישון, שמקימה פארק מטרופוליני גדול לאורך הנחל, טוענת כי הצבת המכולות במקום תגרום פגיעה אקולוגית ופגיעה קשה בנוף ותחבל בתהליכי השיקום של הנחל. ייתכן שהחלטה בנושא תתקבל כבר היום (ג') בישיבה של מליאת מועצת העיר חיפה.

מי שמבקר בימים אלה בקישון לא יכול להחמיץ את השינוי הגדול שחל בו: שיפור איכות השפכים שמוזרמים לנחל על-ידי המפעלים הגדולים הביא להטבה משמעותית באיכות המים, ובעקבות כך חזרו לתפקד גם המערכות הטבעיות שגססו בשנות הזיהום הגדול.

לצד שיקום הנחל עצמו, רשות נחל הקישון - בראשות המנכ"לית שרון נסים - עוסקת גם בפיתוח הגדה. בשפך הנחל כבר קיים פארק נופש קטן שמושך חיפאים רבים בסופי השבוע, ועל גדות הנחל מתכננים להקים פארק, שיכלול מערך של שבילי אופניים והליכה. בערב פסח נערך בקישון הפנינג של הזדהות עם הפארק בהשתתפות מאות רוכבי אופניים.

אך על התוכניות הירוקות מעיב שטח המחלוקת: 95 דונם שנמל חיפה מייעד להצבת מכולות. בנמל רואים בשטח חלק מפרויקט של הגדלת שטחי האחסון, בהשקעה של מאות מיליוני שקלים. ההרחבה, טוענים בנמל, חיונית לשדרוג הנמל ולהתאמתו לצרכים הנוכחיים של הכלכלה הישראלית והמסחר הימי.

התוכניות של הנמל זוכות לגיבוי של ראש עיריית חיפה, יונה יהב, שרואה בהפיכתו לנמל המוביל בישראל יעד אסטרטגי של העיר. בין יהב לשרון נסים שוררת יריבות מתמשכת ובעבר הוא אף איים שיביא לפיטוריה.
 
מחלוקת על הקרקע

מעבר לוויכוח העקרוני של פיתוח תשתיות מול שטחים פתוחים, שאלת הבעלות על הקרקע עומדת גם במרכזה של מחלוקת משפטית. מלבד רשות נחל הקישון, התוכנית של חנ"י (חברת נמלי ישראל) נתקלת בהתנגדות של השר להגנת הסביב ה גלעד ארדן ושל החברה להגנת הטבע.

רשות הקישון הציעה כמה חלופות לאחסון המכולות באתרים שבהם לא תיגרם פגיעה בסביבה ובאינטרס הציבורי, ובהם בין היתר מתחם ייעודי בחוף שמן, שטח ליד מבנה עמותת צער בעלי חיים הממוקם בסמוך לקישון, או באזור שדה התעופה של חיפה.

למרות זאת, הוועדה המקומית חיפה אישרה לפני החג את בקשת חנ"י לשימוש חורג בשטח. רשות הנחל ביקשה דיון במליאת מועצת העיר, שאמורה להתכנס היום. "להצבת המכולות שם תהיה השפעה הרסנית על הפארק והנחל"' אומרת נסים, "בשנים האחרונות השקענו מיליוני שקלים בשיקום, שיירדו לטמיון אם סביבת הנחל תהפוך לעורף נמל ולמשטחי מכולות. המקום הפך למוקד בילוי למשפחות, שמגלות את הצד היפה של הקישון. עכשיו באה עיריית חיפה

ובמקום לסייע בפיתוח הנחל, היא עומדת לאשר מהלך שיהפוך את כל הירוק שמסביב להר של פלדה. למשטחי אחסון יש חלופות במרחב המפרץ - לנחל אין תחליף".

מאידך, בחנ"י טוענים: "אנחנו מבינים את העמדה של רשות הנחל ואין לנו עניין להתעמת איתה או עם הקהילה. אם היתה חלופה ריאלית, היינו לוקחים אותה בשתי ידיים. צריך למצוא את המינון הנכון לשילוב בין שטחים ירוקים לפיתוח הנמל, ואנחנו מוכנים להשקיע הרבה כדי להפחית את הפגיעה בפארק למינימום, למשל באמצעות יצירת חיץ אסתטי בין שטחי האחסון לפארק.

"צריך לזכור שהמתחם המדובר לא נמצא בתחום הכרזת נחל הקישון, וכבר הושקעו בהכשרתו כ-75 מיליון שקל. אם יוחלט שאסור להציב שם מכולות, הכסף הזה ייזרק לפח".
Comments