מתנגדי הרפורמה בנדל"ן: "הרפורמה מעבירה סמכויות לחולייה החלשה ביותר במערכת"

נשלח 20 בינו׳ 2010, 6:48 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 20 בינו׳ 2010, 23:34 ]
מאת גיא ליברמן, תאריך פרסום: 19/1/2010 

ועדת השרים המיוחדת לעניין שיפור וייעול הליכי התכנון והבנייה בישראל תצביע היום על תוכנית הרפורמה במוסדות התכנון שנועדה לקצר ולייעל את הליכי הבינוי בישראל. ההצעה צפויה לעבור בוועדת השרים ללא שינויים.

בשלב הבא ינוסח חוק תכנון ובנייה חדש שיחליף את החוק הקיים (מ-1965) לרבות 90 תיקונים שנוספו לו עד היום. לפי ההערכות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, החוק צפוי לעבור בקריאה ראשונה כבר במושב הכנסת הקרוב, כאשר במושב שלאחר מכן הוא יעבור בקריאה שנייה ושלישית.

הצעת הרפורמה זכתה לתגובות נזעמות מצד 16 ארגונים חברתיים וסביבתיים שהתאגדו והקימו את המטה לתכנון אחראי. על הארגונים נמנים אדם טבע ודין, החברה להגנת הטבע, גרינפיס ישראל, חיים וסביבה ומגמה ירוקה. לדבריהם, הנוסח המלא והסופי של ההצעה יביא "לפגיעה גדולה מששיערו במערכת התכנון".

שלשום כינס נתניהו, העומד בראש ועדת השרים לנושא הרפורמה, מסיבת עיתונאים שבה תיאר את המצב בתחום התכנון והרישוי כיום כ"דרך ייסורים" ו"מפלצת ביורוקרטית".

חוששים משחיתות

לפי ההצעה, חלק מסמכויות המועצה יופעלו באמצעות ועדת משנה לתוכניות מתאר ארציות לתשתיות, ועדת משנה למתקנים ביטחוניים וועדת משנה לעררים שתהיה הגוף המוסמך לדיון בעררים על תוכניות מתאר כוללניות שבסמכות ועדה מחוזית. שינוי מהותי נוסף שתביא הרפורמה הוא ביטול הוועדה לשמירה על הסביבה החופית (הולחו"ף) והוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים (הולקחש"פ). השינויים יחלישו למעשה את הוועדות המחוזיות משמעותית, והמקומיות יתחזקו על חשבונן.

על פי ההצעה, הוועדות המחוזיות יעסקו בתוכניות מתאר מקומיות כוללניות ובתוכניות מקומיות בעלות חשיבות לאומית. בכך מביאה ההצעה לידי ביטוי את הסיסמה המלווה אותה: "תוכנית אחת תאושר בוועדה אחת". עוד קובעת ההצעה כי כל תוכניות המתאר המחוזיות יבוטלו בהדרגה, תוך העברת חלק מהנושאים הכלולים בהן לרמת תוכניות המתאר הארציות.

עיקר ההצעה מתרכז בוועדות המקומיות שיוסמכו לאשר כל תוכנית התואמת תוכנית מתאר כוללנית, למעט תוכניות שיסתרו תוכניות שבסמכות הוועדה המחוזית או המועצה הארצית. ההצעה כוללת סנקציות כלפי ועדות שלא יוסמכו: "ועדה מקומית שלא תוסמך עד תום תקופת ההיערכות יועברו סמכויותיה לוועדה למילוי תפקידי ועדות מקומיות שתוקם בכל מחוז". יש לציין כי בוועדות התכנון המקומיות חברים כיום נבחרי ציבור (חברי מועצה וראשי ערים) בלבד, אלא שכעת ייתוספו אליהם נציגי ציבור נוספים.

"כדי להבטיח שימוש יעיל, מושכל ובהתאם לכללי המינהל התקין בסמכויות שיועברו לו, יבוצעו שינויים מבניים ומקצועיים בהליכי התכנון בוועדות המקומיות ויופעל מערך מעקב ובקרה על התנהלותן", נכתב בהצעה.

כמו כן, ייקבע הליך מקצועי "סדור ושקוף, לרבות הליכים מובנים ותחומים בלוחות זמנים". כמו כן תוקם יחידת בקרה במשרד הפנים שתפקידה לבצע בקרה מינהלית על התנהלותן של הוועדות המקומיות. עוד נכתב כי "על תוכניות בסמכות ועדה מקומית ניתן יהיה להגיש ערר לוועדת ערר לתוכניות. הרכבה של ועדת הערר לתוכניות יותאם להיותה מוסד תכנון, בעל שיקולי תכנון נרחבים". שר הפנים ומשרדו יהיו אלה שיטמיעו את עקרונות הרפורמה במוסדות התכנון, שכן אלה כפופים להם.

"ועדת השרים - חותמת גומי"

הארגונים המתנגדים לרפורמה אמרו כי "ההצעה חושפת את המטרה המרכזית של הרפורמה - ריקון מתוכן של פעילות הוועדות המחוזיות וביטול הראייה האזורית-מחוזית של מערכת התכנון; החלשה ניכרת של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה והתחזקות ניכרת על חשבון המבנה המקצועי של מערכת התכנון של הוועדות המקומיות, שבהן יש משקל יתר לשיקולים פוליטיים וכלכליים צרים; וסכנה מוגברת לשחיתות".

לדבריהם, "המרכיב במערכת התכנון שנתון יותר מכל ללחצים פוליטיים ולשחיתות הוא הוועדות המקומיות. במקום להותיר את סמכויות התכנון בידי הגורמים המקצועיים שפחות נתונים ללחצים, הרפורמה המקודמת מעבירה סמכויות דווקא לחולייה החלשה ביותר במערכת התכנון. כדי לפתור את בעיית החולשה שלה מקימים יחידה משטרתית מיוחדת שתעסוק במניעת השחיתות, בבחינת 'קודם כל חותכים, אחר כך שמים פלסטר'".

במטה הארגונים המתנגדים לרפורמה תקפו את הדרך שבה נוסחה ההצעה ואמרו: "תזכיר החוק כבר כתוב במלואו ונוסח תחת מעטה חשאיות ומידור כבד על צוות מצומצם וללא התייעצות עם גורמים מקצועיים בממשלה ומחוצה לה. ישיבת ועדת השרים לצורך אישור ההצעה היא בבחינת חותמת גומי ו'לברך על המוגמר' ששרי הוועדה לא היו מעורבים בו".

עוד טענו כי "ההצעה מונעת מהמועצה הארצית לבצע את עבודתה כגוף התכנון העליון במדינה, ומרסקת הלכה למעשה את המבנה ההיררכי של מערכת התכנון בישראל, ובין היתר גם פוגעת פגיעה אנושה במעורבות הציבור בהליכי התכנון."

יחידה משטרתית או ספין תקשורתי?

"אנחנו מקימים מחלקה מיוחדת במשטרה כדי להילחם בתופעות של שחיתות בתכנון והבנייה" - כך הצהיר שלשום ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במסיבת עיתונאים שבה הוצגה הרפורמה. לאחר מכן הבהיר מנכ"ל משרדו, איל גבאי, כי היחידה החדשה תוקם כחלק מיחידת להב 433. העיתונאים שנכחו באירוע הופתעו מהצהרה, אך נראה כי המשטרה הופתעה יותר.

אתמול פנה TheMarker למשטרה כדי להבין כמה שוטרים תכלול היחידה, אם נקבע תקציב לפעילותה ואם הוגדרו מטרותיה. התשובה שהתקבלה היתה: "בשלב זה אין בכוונתינו להתייחס לנושא". גם בשיחה עם משרד השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', התקשה העיתון לקבל תשובות ברורות: "המשרד לביטחון פנים, משרדים נוספים ומשרד ראש הממשלה עסוקים במתן המענה הטוב ביותר בכל הקשור באכיפת הבנייה. כלל הגורמים יעשו הכל כדי לתרגם את ההצעה למעשים בפועל במהירות המרבית". כדי לקבל פרטים מדויקים המשרד הפנה את העיתון לדוברות המשטרה, אך לאחר כמה שעות נמסר מדוברות המשטרה כי המשטרה מצטרפת גם היא לתגובת המשרד לביטחון פנים.
 

המתנגדים לרפורמת התכנון: "פחות חופים, יותר שחיתות"
מאת אמיר בן-דוד ועופר פטרסבורג, במוסף "ממון" של ידיעות אחרונות.
Comments