חודש וחצי לאחר השריפה בכרמל, הטבע שוב בסכנה

נשלח 24 בינו׳ 2011, 3:26 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 24 בינו׳ 2011, 3:37 ]
עודכן ב- 06:50 24/01/2011

בתכנון: כמה פרויקטים ובהם כביש בתוך פארק הכרמל והרחבות בנייה ביישובים


כחודש וחצי לאחר שכבתה האש בכרמל, שוב מתעורר חשש אצל הארגונים הירוקים לגורל שטחי הטבע באזור. בארגונים חוששים שהשריפה תנוצל להכשרת תוכניות להקמת תשתיות שיפגעו בגן הלאומי "כרמל". זאת לאחר שמשרד הפנים אישר שהוא בוחן תוכנית לסלילת כביש חדש שיחבר את היישוב דליית אל-כרמל ליישוב ניר עציון ויחצה לכל אורכו את הגן הלאומי (פארק הכרמל).

בשבועות האחרונים עוסקת ועדה בראשות הממונה על מחוז חיפה מטעם משרד הפנים, יוסף משלב, בהפקת לקחים מהשריפה בכרמל ובהם בדיקת פעולות תכנון הנדרשות באזור. מועצת דליית אל-כרמל פנתה אל הוועדה וביקשה לבחון הפיכת דרך עפר קיימת לכביש שיחבר את היישוב עם אזור חוף הכרמל. מדובר בדרך שכשליש ממנה, הנמצא בתחום דליית אל-כרמל, כבר נסלל באספלט על ידי תושבים. אולם הקטע הנמצא בתוך הגן הלאומי הוא במתכונת דרך עפר.

"בשריפה האחרונה מצאנו עצמנו נצורים אחרי שהגישה ליישוב נחסמה משני כיוונים", אומר כרמל נאסר א-דין ראש מועצת דליית אל-כרמל. "לכן אנחנו מבקשים שיכשירו דרך שתאפשר גישה לתושבים בשעות חירום ואפשרות מעבר לרכבי כיבוי והצלה. זהו בעצם כביש מילוט ואין לנו כוונה להפוך אותו לכביש רגיל. ממילא רוב התושבים שלנו נוסעים בעיקר לכיוון יקנעם וחיפה. בכל מקרה הוא כבר סלול בחלקו ולכן צריך רק להשלים אותו".

אולם בגופים הירוקים אומרים שברגע שייסלל כביש, לא ניתן יהיה להגדיר אותו כמיועד רק למתכונת חירום והוא יהפוך לכביש לכל דבר ויפגע בפארק. "אין שום הצדקה לסלול כביש אספלט היות ומדובר בדרך שכבר עבירה כיום לרכבי הצלה", נמסר בתגובה מרשות הטבע והגנים.

על פי החברה להגנת הטבע, דרך חדשה יוצרת קיטוע של המרחב הפתוח בכרמל ומעודדת חדירת מינים פולשים של בעלי חיים, וכניסת רכבי שטח הפוגעים בסביבה. "בשטח הפתוח בכרמל קיימים כבר 1,200 קילומטרים של דרכי עפר וזו צפיפות בלתי סבירה לשטח קטן יחסית שהוא רגיש במיוחד", נמסר מהחברה להגנת הטבע. "אנחנו נפעל למנוע כל ניסיון לקדם כביש נוסף בתוך הפארק כי הוא מהווה איום בלתי סביר על התפקוד האקולוגי של הפארק. מה שיש לעשות הוא לתחזק כראוי דרכים חיוניות שכבר קיימות בשטח".

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "נציג מועצת דליית אל-כרמל ביקש שהדרך שבה מדובר תהווה דרך גישה ליישוב ממערב אולם יש לכך התנגדות של הירוקים. הממונה על מחוז חיפה הנחה לבחון את הכשרת הדרך כגישה לרכב חירום בלבד, זאת לאחר תיאום עם גורמים כמו הכבאות, מגן דוד אדום ופיקוד העורף".

מלבד כביש המילוט חוששים בגופים הירוקים מיוזמות פיתוח נוספות שאינן קשורות בהכרח בשריפה - בהן הרחבת הבנייה בדליית אל-כרמל ועוספייה וסלילת כביש נוסף שאמור לעקוף את שני היישובים כדי לשפר את עבירות כלי הרכב באזור. לדברי ראש מועצת דליית אל-כרמל, היישוב מכין בימים אלו תוכנית אב שתיקח בחשבון את צורכי ההתפתחות העתידיים אך גם את הצורך בשימור הפארק.

לכתבה בהארץ

כתבות קשורות:
השריפה הגדולה בתולדות ישראל
בלי בושה: ההזדמנות שיצר אסון השריפה: זה הזמן לבנות בכרמל


ההזדמנות שיצר אסון השריפה: זה הזמן לבנות בכרמל
אהוד המאירי, יו"ר פירמת שמאי המקרקעין אהוד המאירי ושות': "עם כל הצער על נזקי השריפה, דווקא עכשיו נוצרה הזדמנות לפיתוח בנייה בחלקים מהכרמל הסמוכים ליישובים קיימים"
שי פאוזנר 09.12.10, 07:56 

"עם כל הצער על נזקי השריפה, דווקא עכשיו נוצרה הזדמנות לפיתוח בנייה בחלקים מהכרמל הסמוכים ליישובים קיימים", כך אמר השבוע אהוד המאירי, יו"ר פירמת שמאי המקרקעין אהוד המאירי ושות', בשיחה עם "כלכליסט". לדבריו, "רוב שטחי הכרמל שנשרפו, הוכרזו כשמורות טבע וכל פיתוח של בנייה בהם נאסר. כעת אפשר, לפחות באופן סלקטיבי, ליזום תוכניות לשינוי ייעוד השטח לבנייה". המאירי סבור כי כדאי ליישם הצעה זו בטרם נחזה בגל של תביעות מצד בעלי קרקע פרטיים רבים ,שקרקעותיהם יועדו לשמורות טבע, וכיום הייעוד איבד מהרלבנטיות שלו.

 

המאירי מסביר כי שינוי ייעוד חלקי של השטח יתרום לחיזוק היישובים הגובלים באזור שנשרף, וייצור מקור מימון ראוי לשיקום יתרת השטחים הפתוחים. להערכתו, "שינוי הייעוד ייצור למדינה הכנסה מהותית מגביית מס שבח, ולרשות המקומית הכנסה מגביית היטל השבחה וארנונה. בכל תוכנית מתאר מחוזית מודרנית קיימים שטחים של שמורות טבע, אך בשוליהן שטחי בנייה שמממנים את שימור הטבע. מהלך שכזה ראוי שייעשה בצורה זהירה ובתיאום עם כל הגורמים הירוקים".


לכתבה בכלכליסט

Comments