נפתח קטע של חצי קילומטר בשביל סובב כנרת, שהיה חסום לציבור מאז קום המדינה

נשלח 6 בספט׳ 2011, 2:44 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 6 בספט׳ 2011, 2:46 ]
עודכן ב- 09:45 04/09/2011
 

אחרי קרוב לארבע שנות קיפאון, נפתח השבוע לציבור קטע חדש בשביל "סובב כנרת" בדרום האגם.

קטע השביל, באורך כ-500 מטרים, מחבר בין קיבוץ מעגן לחוף צמח ועובר מתחת למוסדות ציבוריים - מכללת כנרת ובית גבריאל. נסים אסבן, מאגף חינוך והסברה באיגוד ערים כנרת, מי שהוביל בעבר את פריצת סובב כנרת מטעם החברה להגנת הטבע, אומר ש"הקטע שנפתח למטיילים היה סגור לציבור מאז הקמת המדינה. זהו הישג חשוב וזו התקדמות הראשונה בשביל בשנים האחרונות".

השבוע עבדו במקום כ-35 בני נוער ממושב מחולה בבקעת הירדן. זה הגיוס השני שלהם לעבודה בפריצת השביל. חלק גדול מהעבודה הקדישו הנערים לפינוי ערימות פסולת שהצטברו במקום לפני עשרות שנים. את הפרויקט מוביל כעת איגוד ערים כנרת.

לדברי אסבן, "בשנים האחרונות עסקנו בתחזוקת קטעי השביל שנפרצו בעבר ובשיפורם, אבל לא הגענו להישגים בתקופה זו, כי גופים שונים מנעו את המשך סלילת השביל. כעת, מכללת כנרת, בית גבריאל והמועצה האזורית עמק הירדן, שהתנגדו לפריצת הקטע באזור צמח, הסירו את התנגדותם ואפילו יזמו את המהלך ופנו אלינו. נוצר כאן חיבור מבורך לתועלת הציבור".

עם זאת, לדברי אסבן, בשני קטעים נמנעת עדיין פריצת השביל: במרבית חופי טבריה, המוחזקים ומנוהלים על ידי גורמים פרטיים, בהם בתי מלון או מפעילי חופים; וכן באזור צפון הכנרת, שם יש חופים באזור הכנסיות וחוף המוביל הארצי, ומעבר הולכי רגל אינו אפשרי בהם. לדבריו, "חופי טבריה מוגדרים שטחים ציבוריים פתוחים, המיועדים לטיילת להולכי רגל. בפועל זה לא כך. אבל מה שקרה בצמח יקרה גם בטבריה, יש מקום לאופטימיות".

אורך חופי הכנרת הוא כ-60 קילומטרים, ואורכו של שביל סובב כנרת כעת הוא כ-43.5 קילומטרים. רעיון השביל נולד בחברה להגנת הטבע בשנת 2003, כחלק ממאבקם ל"השבת הכנרת לציבור", כהגדרתם. הקמפיין צבר תאוצה בשנת 2005, אחרי פרסום דו"ח מבקר המדינה על חופי הכנרת, שגילה כי מרבית החופים גודרו בניגוד לחוק ותוך עצימת עין של הרשויות.

אחרי פרסום הדו"ח אמר ניר פפאי, שהיה אז רכז החופים בחברה להגנת הטבע, כי "בחופי הכנרת יש ביטויים שונים לאובדן הבעלות הציבורית על החוף", וכי "פעמים רבות מתרחש תהליך של 'אובדן הבעלות הציבורית'". תהליך פריצת השביל נועד להתריס נגד המצב הזה ולנסות לשנות את המציאות. הוא היה אחד הזרזים לפעילות ציבורית וחקיקתית להסדרת החופים ופתיחתם לציבור.

בתחילת 2007 אישרה ממשלת ישראל את תוכנית שביל סובב כנרת וקבעה כי התוכנית תאפשר הקמת שביל רצוף להליכה רגלית ולרכיבה על אופניים לאורך חופי הכנרת, בתחום של 50 מטרים מקו המים העליון וקרוב אליו ככל שניתן. עוד נאמר בהחלטת הממשלה כי רוב השביל יפותח באופן שלא יפגע בנוף הטבעי לאורך האגם, ותיאסר כל בנייה לאורכו. כן הוחלט כי בתחום העיר טבריה בלבד יוקם השביל במתכונת של טיילת, שיוקמו לאורכה בתי קפה ומסעדות.

פפאי, היום סמנכ"ל שמירת סביבה וטבע בחברה להגנת הטבע, שהיה ממובילי הקמפיין לפריצת השביל, אומר כי "לפני עשור בלבד היו לאורך הכנרת יותר מ-120 גדרות שחסמו את המעבר ומנעו הליכה ליד קו המים. לא היה אפילו קילומטר אחד של שביל טיולים מסומן בחופיו של האגם. היו השתלטויות בלתי חוקיות על אזורים בכנרת, נעשתה גביית תשלום לא מסודרת, וניהול אזור האגם התחלק בין גופים רבים. באופן כללי, הכנרת סבלה מהזנחה מתמשכת".

בשנת 2003 החלה החברה להגנת הטבע ליזום את שביל סובב כנרת כדי לפתוח את השטחים מסביב לאגם לציבור הרחב ולהותיר את האגם כמשאב טבע ונוף ייחודי. לדברי פפאי, "מאז חל שינוי משמעותי ודרמטי בהתייחסות של הציבור ושל הגופים הרשמיים לכנרת. היום, לשמחתנו, רבות מהגדרות הוסרו, מסומן שביל מסודר לאורך עשרות קילומטרים, יש מעבר חופשי של הציבור בחופים וקבוצות חזרו לטייל באגם. המדינה, באמצעות המשרד להגנת הסביבה, משקיעה בניקיון החופים, הוקם איגוד ערים כנרת שמאגד את כל הגופים המעורבים בניהול הכנרת, חוק שמירת הסביבה החופית הוחל על הכנרת והיחס של הציבור השתנה לטובה".

אבל פפאי יודע שאי אפשר לנוח על זרי הדפנה. לדבריו, "אנחנו נמצאים בנקודה קריטית עכשיו. אם המדינה לא תיקח אחריות על הפרויקט ותשקיע בו את המשאבים הכספיים, התכנוניים והביצועיים, כל העבודה וההישגים של השנים האחרונות יירדו לטמיון. אנחנו רואים באיגוד ערים כנרת את הגוף שיכול וראוי שייקח את האחריות לנושא ושיוביל את השלמת השביל, תחזוקתו והסדרתו".
Comments