אושר שדרוג כביש 1 משער הגיא לירושלים

פורסם: 11 במאי 2010, 7:29 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 11 במאי 2010, 7:32 ]

למרות התנגדות אדם טבע ודין הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה את התוכנית. בשורה לבע"ח: יוקם גשר אקולוגי ממערב למחלף שורש

nrg מעריב | 10/5/2010 16:31
הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) אישרה תוכנית לשדרוג כביש מספר 1 (ירושלים–תל אביב) בקטע בין שער הגיא לבירה. התכנית שאושרה כוללת שדרוג משמעותי של קטע הכביש, שאורכו 16 קילומטר. הכביש יורחב כך שיכלול שלושה נתיבי תנועה לכל כיוון. התוכנית צפויה לעלות לאישור ועדת השרים לענייני פנים בראשות שר הפנים, אלי ישי. באדם טבע ודין התנגדו לתוכנית והעבירו לוועדה מספר השגות שלא התקבלו. אחת מהן הייתה הבקשה להמתין עם אישור התוכנית עד להרחבת תשתית התחבורה הציבורית. 
צילום: פלאש 90
כביש 1, איזור שער הגיא. על מנת לצמצם את הפגיעה הנופית הכביש יוגבה צילום: פלאש 90

על פי התוכנית שאושרה, על מנת לצמצם את הפגיעה הנופית ואת היקפי החציבה, ולאפשר שיקום מיטבי של הנוף הייחודי שבין שער הגיא למחלף שורש, יוגבה קטע הכביש בעוד שמונה מטרים מעל הכביש הקיים, תוך שימוש במתווה הטבעי המתרחב של הגיא לצורך הרחבתו של הכביש. 

כמו כן, הוסכם

על בניית גשר אקולוגי ברוחב 50 מטר באזור שער הגיא, ממערב למחלף שורש. זאת לצורך מעבר בעלי חיים בין צידי הכביש ומניעת קיטוע של בתי הגידול הקיימים בגן לאומי הרי יהודה. בנוסף, נקבעו הנחיות מפורטות לטיפול נופי, על מנת לשמור על ערכי הטבע, הנוף והמורשת לאורכו.

"תוכנית הרסנית"

"התוכנית להרחבת הכביש היא הרסנית לסביבה ואינה מתחשבת בצרכים האמיתיים של תושבי המדינה, אמר עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין. לדבריו, במקום להשקיע את הכסף ברכבת יעילה שתחבר בין ירושלים לתל אביב ובשיפור ועידוד נסיעה בתחבורה ציבורית לירושלים וממנה, בחרה מדינת ישראל לבזבז סכומי עתק דווקא על הרחבת כביש שיגרם לנזק סביבתי בלתי הפיך ובטווח הארוך רק יחמיר את מצוקת עומסי התנועה.

לדברי ברכה, הוועדה לתשתיות לאומיות דחתה ללא נימוקים ענייניים מספקים את כל ההשגות שהם הגישובנוגע להרחבת הכביש, וביניהם הצעה להקצאת נתיב לתחבורה ציבורית, בחינת חלופות סביבתיות נוספות ועוד. באדם טבע ודין שוקלים את כל האמצעים המשפטיים העומדים לרשותה על מנת לעצור את התוכנית. יחד עם זאת, מברכים בעמותה על ההחלטה לבחון בבחיוב את עמדתםלפיה יש להקצות נתיב לתחבורה ציבורית במסגרת הרחבת כביש 1 וכן להימנע מהרחבה הרסנית של הכביש במחלף נווה אילן.
  
"בפני הוועדה לתשתיות לאומיות עמדו, זה לצד זה, החשיבות בבטיחות ובנוחות הנסיעה לירושלים וממנה, והרגישות והחשיבות של הרי יהודה המחברים בין הבירה לשפלה. לכן, אותרו פתרונות  של שיקום נופי, הקמת מנהרות וגשרים", אמר אדריכל שמאי אסיף, מנהל מינהל התכנון במשרד הפנים.

לכתבה באתר nrg

Comments