מפולת שלגים: הבצורת מגיעה גם לחרמון

פורסם: 10 בנוב׳ 2010, 6:46 על ידי: Sustainability Org

אתר החרמון רשם השנה שני ימי שלג בלבד. בגלל הקשיים, הוחלט להשתמש במסלולי הסקי כמסלולי אופניים

עדי חשמונאי | 10/11/2010 14:10 
תגיות: חרמון,סקי,שלג,בצורת,חורף

אחרי שנתיים רצופות של הפסדים בשל מיעוט השלג, באתר החרמון מוטרדים מפני התחזיות הפסימיות לחורף הקרוב שמבשרות שכלל לא יירד שלג באתר. "אנחנו הולכים לפי התחזיות של המודל האמריקאי והמודל האירופי, שבעשר השנים האחרונות קלעו בול למציאות אצלנו", מסביר יעקב ממן (קוקו), מנהל הסקי של אתר החרמון. "הלוואי שכולם טועים, אבל בשני המודלים המצב לא מעודד. אחד אומר שלקראת סוף דצמבר יתחילו גשמי החורף, והשני אומר שהם לא יתחילו לפני מארס. בשני המצבים לא רואים שלג. מדברים על כך שיהיו משקעים אבל הטמפרטורות יהיו גבוהות מהרגיל".

לפני שנה רשם אתר החרמון את שיא השפל. אם בשנת 2008 נהנה האתר מ-34 ימי סקי, ב-2009 חלה ירידה ל-22 ימים , ובחורף 2010 זכה האתר לקבל שני ימי שלג בלבד, דבר שאפשר להנהלה לפתוח את המקום לשישה ימי סקי בלבד.

"גם כשפתחנו את האתר כמות השלג הייתה גבולית מאוד לסקי. אילו זאת הייתה עונה רגילה, לא היינו פותחים אותו", אמר אתמול יעקב שוחט, מנהל אתר החרמון. "גם התחזיות האופטימיות לחורף הקרוב אומרות שהטמפרטורות יעלו בחצי מעלה. העלייה הזאת היא קריטית בשבילנו. הסבירות שהתחזיות הללו יתממשו עומדת על 75-65 אחוז, אבל ברור שמצבנו לא טוב. החורפים הולכים ומתקצרים ויש מומחים שאומרים שקו הצפון בורח צפונה, שבעוד 50 שנה הטמפרטורות בגדרה יהיו זהות לאלו שיש היום בבאר שבע".
צילום: חמד אלמקת
כמות שלג גבולית. אתר החרמון היבש, לפני כשבוע צילום: חמד אלמקת

בשנתיים האחרונות ספג אתר החרמון, המוחזק על ידי מושב נווה אטי"ב, הפסדים רבים. "הנטל העיקרי שאנחנו נאלצים לספוג נעוץ בהוצאות הביטוח", מוסיף שוחט. "כיוון שפוטנציאל התביעות של הגולשים הוא גבוה, אף חברת ביטוח לא מוכנה לקחת סיכונים ולכן העלות נאמדת בשלושה מיליון שקל בשנה. כשישראלי נוסע לעשות סקי בחו"ל הוא משלם את הביטוח בעצמו, ופה אנחנו משלמים אותו.

בקרוב כל זה ייעלם. החרמון לפני כשנתיים
בקרוב כל זה ייעלם. החרמון לפני כשנתיים צילום: חמד אלמקת

"בנוסף, מאלצים אותנו להחזיק רופא, אמבולנס ומשטרה. כדי להפעיל את האתר אנחנו צריכים להחזיק גם סדרנים, מדריכי סקי ועובדים שיאיישו את המזנונים באתר. במהלך כל השנה אנחנו גם צריכים לעשות עבודות תחזוק למתקנים שלנו כדוגמת הרכבל. עלויות האחזקה הבסיסיות הן אדירות", הוא אומר.

כדי לבלום את ההפסדים, בשנה האחרונה בחנה הנהלת האתר אפשרות להביא למקום מכונה לייצור שלג. הרעיון נפסל אחרי שנודע כי כדי לייצר כמויות שלג גדולות שיספיקו לכסות את האתר יש צורך לשאוב להר הגבוה במדינה כמויות אדירות של מים.

"גם אם נהיה מסוגלים לעמוד בעלויות של המכונה עצמה, נצטרך להכין תשתיות אדירות להכפיל את מערכת הולכת המים שתהיה ערוכה להעברת כמויות המים הגדולות. אנחנו לא מסוגלים לעמוד בזה, מדובר בפרויקט עצום", מוסיף שוחט. "בחודשיים הקרובים נתחיל לבדוק עם היועצים שלנו איך להגביר את פעילות הקיץ.

"השנה כבר פתחנו את פארק האופניים עם מסלולי אקסטרים שהולבשו על מסלולי הסקי. עכשיו אנחנו בודקים אפשרות לפתוח פה פארק מים גדול. נוכל לעשות כאן מגלשות מטורפות שיהיו הכי גדולות והכי ארוכות בארץ. אף אחד במדינה לא סופר אותנו. אנחנו עדיין חיים בתקווה שעוד יגיעו שנים טובות".

לכתבה באתר nrg
Comments