עצות למשרד

גם במקומות העבודה: קל לחסוך בהוצאות החשמל

נשלח 20 באפר׳ 2012, 12:44 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 20 באפר׳ 2012, 12:45 ]

בעלי עסקים קטנים ובינוניים נרתעים לרוב מלהשקיע סכום גדול בביצוע התייעלות אנרגטית. אך מתברר שהקפדה על כמה כללים פשוטים יכולה להניב רווחים יפים לטווח הרחוק - מניקיון תכוף של המזגנים, התקנת דימרים ועד צביעה נכונה של הקירות. מיוחד לרגל אירועי שעת כדור הארץ
בילי פרנקל, 20/4/2012

בתי עסק ומשרדים רבים הצהירו כי ישתתפו בשעת כדור הארץ שתיערך ביום ראשון הקרוב, ויכבו את האור לשעה. אולם כדי ליצור שינוי אמיתי, שיצמצם את הנזקים הנגרמים לכדור הארץ כתוצאה מצריכת אנרגיה וגם יפחית את ההוצאות על צריכת החשמל, צריך לחסוך באנרגיה לאורך כל ימות השנה. כיצד מומלץ לעשות זאת? 

 

"הדרך לחסוך אנרגיה באמצעות התייעלות אנרגטית, היא לבצע פעילויות עצמאיות בתחום או באמצעות יזמים שמתחלקים בחיסכון", מסביר רוני סגולי, מנכ"ל הקופוראטיב לאנרגיות מתחדשות. עם זאת הוא מדגיש, שכאשר מדובר בעסקים קטנים זה בעייתי יותר בשל היעדר כדאיות כלכלית.

החשמל התייקר?
יש פתרונות לחיסכון / בילי פרנקל
התייקרות החשמל פוגעת בכיס של כולנו, אך היא עשויה להיות גם הזדמנות לעשות מהפך בהרגלי הצריכה שלנו: ממעבר לשימוש במכשירים ירוקים המסייעים לחסוך בהוצאות בטווח הרחוק ועד שינוי התנהגותי. הנה מספר הצעות
לכתבה המלאה

"בתי עסק קטנים מוציאים הרבה אנרגיה יחסית, אבל המאפיינים שלהם כמו מתח רווחים נמוך יחסית ומעברים תדירים ממקום למקום, מונעים קידום של מודלים פיננסים להתייעלות", מסביר סגולי. "כדי לפתור את הבעיה, על הרשויות לקחת יוזמה ולהניע תהליכים שיעזרו לבעלי העסקים לחסוך באנרגיה, כפי שקורה בחו"ל".

סגולי מדגים כי במדינות שונות בעולם, פיתחו מודלים להתייעלות, שממוקדים בעסקים הקטנים. גם בקואופרטיב עמלים בימים אלה על מודל שנועד לקדם את התחום בישראל, אבל עד שזה יקרה - אין סיבה לשבת בחיבוק ידיים, וכבר אפשר להתחיל להציג בפני העובדים כמה כללים פשוטים לביצוע. בקואופרטיב כבר גיבשו רשימת טיפים לחיסכון בבתי עסק ובמשרדים - וכעת היא מוגשת לקוראי ynet. אז מה צריך לעשות?

(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

תאורה

בשעות העבודה:

  • תכנו את רמת התאורה מראש ובהתאם לצרכים.

  • העדיפו שימוש באור יום או עמעמים להשגת רמת תאורה מתאימה.

  • כבו את האורות כשאין בהם צורך. שיקלו להשתמש בגלאי נוכחות במידת האפשר.

  • בעת החלפת נורות פגומות - העדיפו טכנולוגיות חדשות וחסכוניות יותר.

  • בדקו אפשרות לבצע החלפה יזומה של הנורות לחסכוניות - לעיתים החישוב הכספי מוכיח שההשקעה מחזירה את עצמה.

  • נקו את גופי המנורה כדי שהרפלקטורים יהיו יעילים.

  • הקפידו שחפצים לא יחסמו את התאורה.

  • ודאו שעיצוב החדר וצבעי הקירות לא גורמים לשימוש מוגבר בתאורה.

לאחר שעות העבודה:

  • העדיפו גלאי נוכחות בתאורת חוץ מאשר תאורה שדולקת כל הזמן.

  • כבו את האורות בתום יום העבודה.

תאורת שילוט:

  • כבו את תאורת שלטים במשך היום.

  • השתמשו בנורות LED במקרים בהם התאורה שצריכה לפעול כל זמן.
(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

חימום וקירור

  • התקינו מערכות חימום וקירור יעילות וחדשות. שיקלו להחליף את מערכות המיזוג במידת הצורך, ההשקעה תשתלם לאורך זמן.
  • העדיפו אוורור טבעי כשזה אפשרי.

  • בעת הפעלת המזגן יש לסגור חלונות ודלתות פתוחים.
  • הימנעו מכיוון התרמוסטט למצב המקסימום. הטמפרטורה הרצויה בבית היא 26-25 מעלות צלזיוס בקיץ ו-20-18 מעלות צלזיוס בחורף.

  • הימנעו ממיזוג חדרים שלא שוהים בהם זמן ממושך. כשעוזבים את החדר לפרק זמן ארוך, הפסיקו את פעולת המזגן.

  • הקפידו על זרימת אוויר חופשית מהמזגן, ללא הפרעות של חפצים כמו וילונות או ארונות.
  • איטמו או בודדו איזורים שאין בהם שימוש תכוף במיזוג אוויר, מחסנים למשל.
  • הקפידו על תקינות המזגן - נקו את הפילטרים לפחות פעם בחודש, ודאו שאין נזילות וסתימות, החליפו חלקים פגומים והקפידו על הוראות התחזוקה כדי לשמור על יעילות המכשיר.
  • במערכות חימום מים, מומלץ להשתמש בפתרונות זולים כמו משאבות חום, על פני חימום בסולר או גז.
(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

ציוד משרדי

פקס ומכונות צילום:

  • שימו לב שמכשירים עם מצב STANDBY, אכן מפעילים אותו.
  • השתמשו בטיימרים לכיבוי מכשירים בשעות שאין פעילות במשרד.

מחשבים:
  • כבו מחשבים בשעות שאין בהם פעילות. ניתן לבצע זאת באמצעות כיוון המחשב לכיבוי אוטומטי.
  • הקפידו שהמחשב עובר למצב של חיסכון בצריכה לאחר פסק זמן ללא שימוש, וכן שמופעל שומר מסך.
  • העדיפו רכישת מכשירים שצריכת החשמל שלהם נמוכה.

מפחיתים גם את הניירת

הפחתת מצבורי הניירת שמייצרים משרדים, חשובה לא פחות למען הסביבה ולמען הכיס. אשר גליקמן, מנכ"ל חברת MPL העוסקת במערכות ניהול ואחזור מסמכים, מספר שניתן להעביר את כל הניירת למצב דיגיטלי ובקלות, אפילו כשמדובר בעסקים שקיימים שנים רבות. "רק המחשבה על כך גורמת לבעלי עסקים רבים להתקפל ולוותר על כל העניין, אבל זה לא מסובך כמו שרבים חושבים", הוא מספר.  

ניירת.מי צריך אותה? (צילום: shutterstock)
ניירת.מי צריך אותה? (צילום: shutterstock)

סריקה של הניירת - ראשית גליקמן מציע לסרוק את כל הניירת, בעזרת מערכות שמשלבות את קבצי הסריקות ישירות למערכת ניהול ממוחשבת. "סורק זה אחד מהכלים השימושיים וההכרחיים למשרד הדיגיטלי", הוא מסביר. "ניתן להמיר כמעט כל מסמך, בכל גודל, בעזרת סורקים בפורמט גדול שמיועדים לתכניות, חוזים בתצורה מיוחדת ועוד".

בשלב הבא הוא מציע להשתמש בתוכנות משלימות, שמפענחות אוטומטית כל מסמך שנסרק. ההצעות של גליקמן:

  1. Optical Mark Recognition - OMR – מזהה סימנים כתובים בטפסי סקרים או במבדקים ("מבחן אמריקאי") והופכת את הסימון בעט לאות דיגיטלי, ללא צורך בתיווך של קלדנית.
  2. Optical Character Recognition - OCR – מפענחת תוכן "סגור" כמו של PDF וממירה אותו לתוכן פתוח.
  3. Intelligent Character Recognition - ICR - ממירה טקסט בכתב יד, לטקסט מוקלד.

חתימה דיגיטלית - חתימה דיגיטלית היא קובץ מוצפן אשר מתווסף למסמך או להודעה שנשלחת ולמעשה מאשר את אמיתותו, כאילו נשלח בדואר רגיל. היא מאפשרת חיסכון בשימוש בנייר ואף חוסכת בעלויות זמן עבודה ומנהלה שמוקדשות בדרך כלל לטיפול בתיוקים, תיקיות, מיון ניירות ועוד.

ארכיון דיגיטלי - כשחושבים על ארכיון מיד עולה תמונה של אלפי קלסרים עבי קרס, מדפים צפופים וריח טחוב. גליקמן מסביר כי מעבר לפורמט דיגיטלי, מתייתר את כל אלה. "אין צורך לבזבז הון על ארונות, שטחי משרד, שירותי אחסון מרוחקים, וגניזה - ניתן לרכז את כל המידע הארגוני על גבי תקליטור אחד שמכיל את כל המסמכים שנסרקו ישירות למחשב", הוא מסביר. "החיסכון אדיר והתוצאה היא מערכת קלה, עם פונקצית אחזור יעילה למציאת כל מסמך".

חיסכון בהדפסות - לא תמיד יכולים משרדים לוותר לגמרי על הניירת, אבל אפשר לנהוג בחסכנות, למשל להדפיס משני צידי הדף. אפשרות אחרת היא להסתייע בתוכנות ייעודיות לנושא. "Office Light Printing Management Pro היא דוגמה לתוכנה חכמה, המאפשרת לשלוט בהדפסות בארגונים על ידי בקרה ממוחשבת", מסביר גליקמן. "התוכנה מנטרת ומנהלת את ההדפסות, כך שבסופו של יום הארגון מנצל יותר נכון את משאביו על ידי חסכון של 15% עד 30% בעלויות דיו ונייר".

 

טיפים לצמצום צריכת האנרגיה במשרד ושמירה על הסביבה

נשלח 21 במרץ 2011, 11:38 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 21 במרץ 2011, 11:40 ]

להלן טיפים לצמצום צריכת האנרגיה במשרד ושמירה על הסביבה:

 
אנרגיה וחשמל

  • כיבוי האור– כבו את האור כשאתם יוצאים מהמשרד. נצלו אור טבעי -  בשעות היום אין צורך להדליק אורות.
  • התקנת חיישני נוכחות – לכיבוי אוטומטי של התאורה והמיזוג כשלא נמצאים בחדר.
  • החלפת נורות – החלפת נורות הליבון לנורות חסכוניות בצריכת אנרגיה (CFL).
  • כיבוי מכשירי חשמל - כבו מכשירי חשמל לפני שאתם יוצאים מהמשרד, כולל מכשירים הנמצאים במצב stand-by. שלט על הדלת או על מסך המחשב יסייע לכם לזכור זאת.
  • רכישת מכשירי חשמל בעלי דירוג A (חסכוניים בצריכת אנרגיה).
  • מיזוג - כוונו את המזגן לטמפ' של 25 מעלות בקיץ ו- 20 מעלות בחורף.
  • התקנת קולטנים סולאריים על גג המשרד

פסולת ומיחזור

  • אריזות - הפחיתו את כמות האריזות בארוחת הצהריים
  • כלים - הימנעו משימוש בכלים חד-פעמיים, ובמקרה הצורך השתמשו בכלים מתכלים או מנייר.
  • מזון - תירמו את המזון שנשאר לצדקה והשתמשו בשאריות להכנת קומפוסט.
  • הדפסה דו-צדדית- הגדירו מצב של הדפסה דו-צדדית במחשב והדפיסו במצב "טיוטא" כאשר ניתן.
  • נייר - מחזרו נייר ורכשו נייר ממוחזר, הציבו פחים למיחזור נייר בכל חדר במשרד, השתמשו בניירות שאין בהם צורך כניירות טיוטא.
  • בקבוקים – הציבו מתקנים לאיסוף בקבוקים למיחזור. קיימו תחרויות בין המחלקות והשתמשו בדמי הפיקדון לפעילות צוותית.
  • פסולת אלקטרונית - ריכשו טיונרים בשימוש חוזר למדפסת ומחזרו טיונרים ישנים, איספו והעבירו סוללות, תקליטורים ופסולת אלקטרונית למרכזי מיחזור ייעודיים.

תחבורה

  • הגעה ירוקה לעבודה - סעו לעבודה בתחבורה ציבורית, בנסיעה משותפת (car-pull), באופניים או בהליכה ברגל.
  • במשרד - השתמשו במדרגות במקום במעלית.
  • רכב – רכשו רכבים היברידים, חסכוניים בדלק או פולטים כמות מזהמים מינימלית.

מים

  • ברזים - התקינו חסכמים בברזים
  • שירותים– התקינו מיכלי הדחה דו-כמותיים.

לעזרה בהכנת תכנית ליירוק המשרד קראו את המדריך הידידותי למשרד ולסביבה מאת אסיף אסטרטגיות, בשיתוף: שיבולת, ארנסט אנד יאנג ומעלה.

טיפים נוספים ניתן למצוא ב:

הנחיות 'ביונדביזנס' למשרד ירוק

נשלח 11 באוג׳ 2010, 11:34 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 11 באוג׳ 2010, 11:40 ]

ראשי פרקים - שלבי ההתנהלות והסוגיות הסביבתיות של משרדים:
 
שלב מקדים
א. סקר סביבתי מקדים
 
אספקטים ניהוליים
ב. שקיפות ודיווח
ג. ניהול סביבתי
ד. מודעות סביבתית
ה. פעילות סביבתית
ו. קיזוז פחמן
 
אספקטים תפעולים
ז. חסכון באנרגיה
ח. מים
ט. תחבורה
י. ציוד אלקטרוני
יא. סוללות
יב. נייר
יג. כיבוד ושתייה
יד. חומרי ניקוי
 

המדריך הידידותי למשרד ולסביבה

נשלח 1 בספט׳ 2009, 9:30 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 11 באוג׳ 2010, 11:42 ]

מועד פרסום: ספטמבר 2008
 
המדריך  הידידותי למשרד ולסביבה (נכתב ע"י אסיף אסטרטגיות ומשרד עו"ד שבלת),

הנחיות ליישום משרד "ירוק"

נשלח 30 באוג׳ 2009, 5:47 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 30 באוג׳ 2009, 9:46 ]

מועד פרסום: מרץ 2008
 
מסמך pdf בן 10 עמודים, שמפרט את הנושאים העיקריים שיש להתייחס אליהם, ונותן דוגמאות לפעולות שיש לבצע בכל אחד מהם.
 
המסמך נכתב על ידי ליעד אורתר מחברת "ביונד ביזנס"
קישור למסמך ההנחיות ליישום משרד "ירוק".

רעיונות פשוטים לחסכון בתחום מערכות מידע

נשלח 18 באוג׳ 2009, 12:16 על ידי Sustainability Org

מועד פרסום: יולי 2009 
  • להעדיף דוא"ל על מזכרי נייר - להעביר הדרכות על תוכנת הדואר הארגונית (אאוטלוק)
  • להעביר את כל המדפסות למצב ברירת מחדל "שחור".
  • להשתמש בצד השני של דף ההדפסה כדף טיוטה, אם ההדפסה אינה מסווגת.
  • להדפיס הדפסה דו-צידית.
  • להשתמש בטונרים ומיכלי דיו ממוחזרים.
  • לשלוח למיחזור את מיכלי הדיו והטונר הריקים.
  • להציב מדפסות לייזר מחלקתיות במקומות מרכזיים ונגישים, קרוב לחדרים.
  • להוציא את המדפסות האישיות היכן שאינן הכרחיות, וזאת רק לאחר שהוצבו מספיק מדפסות מרכזיות כחלופה.
  • להציב פחי מיחזור נייר במקומות נגישים, ולתזכר מדי פעם לזרוק לשם ולא לפחים הרגילים.
  • אם השרתים באחריותכם - להתייעץ עם מומחי מיזוג.
  • כשרוכשים שרתים, להעדיף שרתים ואמצעי איחסון חסכוניים בצריכת אנרגיה או שרתים וירטואליים.
  • להחליף נורות לנורות חסכוניות.
  • לכבות מחשבים ומסכים בסוף היום.
  • לכבות אורות בסוף היום בכל החדרים והמסדרונות (מינוי תורן יומי, או "האחרון מוודא").
  • לעודד עובדים להגיע בתחבורה משותפת או ציבורית.
  • לעודד עובדים להגיע לעבודה באופניים (מחייב בניית מקלחות וחדרי איחסון שמורים).

היו ירוקים במשרד

נשלח 17 באוג׳ 2009, 11:45 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 17 באוג׳ 2009, 12:14 ]

מועד פרסום: יוני 2009
 
בבית כולנו "ירוקים" כמו צפרדע: ממחזרים בקבוקים ונייר, חוסכים בחשמל וגם במים. ומה קורה במשרד? גם שם מייצרים המון פסולת נייר, ופסולת בכלל, וצורכים הרבה מים, דלק והמון חשמל. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להפוך גם את המשרד לידידותי יותר לסביבה.
 
כמו בבית, גם במשרד אנחנו יצורים שמזהמים את הסביבה וצורכים אנרגיה ומשאבים. בבית אנחנו "הבוס" ולכן יכולים להחליט לחסוך. במשרד צריך שהבוס האמיתי יקבל החלטה. הוא, מצידו, בוודאי שואל את עצמו האם זה משתלם - כי הרי הוא פה בראש ובראשונה כדי לעשות כסף, ובצדק. אם בדרך הוא יוכל לשמור על הסביבה - זה רווח נקי (תרתי משמע). אז הנה כמה הסברים למה משתלם להפוך את המשרד לירוק.
 
ראשית צריך לזכור שלא רק מפעלים תעשייה פוגעים בסביבה. גם העבודה במשרד כוללת כיבוי והדלקה של אורות ומכשירים חשמליים, חימום וקירור, שימוש בהרבה נייר, ייצור של הרבה פסולת ביום, שליחויות שצורכות דלק ומזהמות את האוויר וכ"ד. ברור שמשרד מזהם פחות ממפעל, אבל חשבו כמה משרדים יש ותראו שמדובר בנתח לא משמעותי של המגזר העסקי, שיכולה להיות לו תרומה משמעותית לשמירת הסביבה.
 
למשל מכונת צילום משרדית, שנשארת פועלת ללא הפסקה במשך שבע שנים, ומצלמת 2 מיליון דפים. בתקופה הזו היא צורכת חשמל בעלות של כמחצית מעלות קנייתה (וזה עוד לפני ששיקללנו את עלות הדיו והנייר). אם משקיעים בקניית מכונת צילום הנושאת תו תקן של חסכון בצריכת חשמל, היא מכבה את עצמה בכל פעם שאינה בשימוש מספר דקות, ויכול להיווצר חיסכון של כ-80 אחוז בעלויות צריכת החשמל שלה.
 
אבל הבוס לא לבד. כדי שהמהפכה הירוקה תצליח, הוא צריך שיתוף פעולה של העובדים - בכיבוי המחשב בסוף יום העבודה למשל. כיבוי מחשב אחד, מסך אחד ומדפסת אחת לאחר שעות העבודה, יכול להביא לחסכון של מאות שקלים בשנה. הנה החשבון:
 
מחשב שפועל ארבע שעות עולה כחצי שקל. יום עבודה של שמונה שעות עולה אם כך כשקל. לילה - 12 שעות - שבו המחשב נותר פועל עולה כשקל וחצי. אם כך - חברה שלה יש 100 מחשבים שנשארים דולקים לילה אחד תשלם 150 ש"ח לחברת החשמל.
 
אם המחשבים פועלים כך במשך חמישה לילות זה יעלה 750 ש"ח. תוסיפו את העלות של 24 שעות מיותרות - שישי ושבת - ותקבלו עוד 600 שקל. השורה התחתונה: אם 100 עובדים לא מכבים את המחשב בסוף כל יום עבודה (ומשאירים אותו דולק גם בשישי ושבת), העלות למשרד בתום שבוע היא 1,350 ש"ח. 5,400 ש"ח בחודש.
 
דוגמאות נוספות לחסכון: ויסות הטמפרטורה של המזגן לרמה המתאימה לעונה - אבל בלי להקפיא את הסביבה; התקנת בקרי אנרגיה לתאורה (LEC) המסדירים את מתח החשמל החסכוני ביותר יכולים להביא לחסכון של 15-עד 35 אחוז מעלות החשמל לתאורה של הארגון. התקנת נורות ניאון (פלואורוסנטים) במתח נמוך יותר יכולה להביא לחסכון של כ-50 אחוז מהוצאות החשמל על תאורה.
 
החלפת נורות הלהט בנורות חסכוניות יכול להביא לחסכון של כ-70 עד 80 אחוז בצריכת החשמל לתאורה. התקנת חיישני נוכחות במרחבים ציבוריים כגון חדרי ישיבות, יכול להביא לחסכון של כ-40 אחוז מצריכת החשמל לתאורה וקירור במקומות בהם מותקנים החיישנים.
 
הוסיפו לכך את העובדה שמחשבים ניידים צורכים בדרך כלל פחות חשמל ממחשבים נייחים, וששיפור האיטום בחדר השרתים יכול להביא לשיפור משמעותי בצריכת החשמל על הקירור בו.
 
אבל לא רק חשמל: אפשר בקלות להפחית את כמות הנייר הנצרכת במשרד, וגם את כמות הפסולת. המפתח הוא, כמובן, רתימת העובדים ושיתוף הפעולה מצידם לחיסכון בחשמל, הפחתת פסולת, מים ודלק וחשיבה קצת יותר "ירוקה". 
 

1-7 of 7