גם במקומות העבודה: קל לחסוך בהוצאות החשמל

נשלח 20 באפר׳ 2012, 12:44 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 20 באפר׳ 2012, 12:45 ]
בעלי עסקים קטנים ובינוניים נרתעים לרוב מלהשקיע סכום גדול בביצוע התייעלות אנרגטית. אך מתברר שהקפדה על כמה כללים פשוטים יכולה להניב רווחים יפים לטווח הרחוק - מניקיון תכוף של המזגנים, התקנת דימרים ועד צביעה נכונה של הקירות. מיוחד לרגל אירועי שעת כדור הארץ
בילי פרנקל, 20/4/2012

בתי עסק ומשרדים רבים הצהירו כי ישתתפו בשעת כדור הארץ שתיערך ביום ראשון הקרוב, ויכבו את האור לשעה. אולם כדי ליצור שינוי אמיתי, שיצמצם את הנזקים הנגרמים לכדור הארץ כתוצאה מצריכת אנרגיה וגם יפחית את ההוצאות על צריכת החשמל, צריך לחסוך באנרגיה לאורך כל ימות השנה. כיצד מומלץ לעשות זאת? 

 

"הדרך לחסוך אנרגיה באמצעות התייעלות אנרגטית, היא לבצע פעילויות עצמאיות בתחום או באמצעות יזמים שמתחלקים בחיסכון", מסביר רוני סגולי, מנכ"ל הקופוראטיב לאנרגיות מתחדשות. עם זאת הוא מדגיש, שכאשר מדובר בעסקים קטנים זה בעייתי יותר בשל היעדר כדאיות כלכלית.

החשמל התייקר?
יש פתרונות לחיסכון / בילי פרנקל
התייקרות החשמל פוגעת בכיס של כולנו, אך היא עשויה להיות גם הזדמנות לעשות מהפך בהרגלי הצריכה שלנו: ממעבר לשימוש במכשירים ירוקים המסייעים לחסוך בהוצאות בטווח הרחוק ועד שינוי התנהגותי. הנה מספר הצעות
לכתבה המלאה

"בתי עסק קטנים מוציאים הרבה אנרגיה יחסית, אבל המאפיינים שלהם כמו מתח רווחים נמוך יחסית ומעברים תדירים ממקום למקום, מונעים קידום של מודלים פיננסים להתייעלות", מסביר סגולי. "כדי לפתור את הבעיה, על הרשויות לקחת יוזמה ולהניע תהליכים שיעזרו לבעלי העסקים לחסוך באנרגיה, כפי שקורה בחו"ל".

סגולי מדגים כי במדינות שונות בעולם, פיתחו מודלים להתייעלות, שממוקדים בעסקים הקטנים. גם בקואופרטיב עמלים בימים אלה על מודל שנועד לקדם את התחום בישראל, אבל עד שזה יקרה - אין סיבה לשבת בחיבוק ידיים, וכבר אפשר להתחיל להציג בפני העובדים כמה כללים פשוטים לביצוע. בקואופרטיב כבר גיבשו רשימת טיפים לחיסכון בבתי עסק ובמשרדים - וכעת היא מוגשת לקוראי ynet. אז מה צריך לעשות?

(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

תאורה

בשעות העבודה:

  • תכנו את רמת התאורה מראש ובהתאם לצרכים.

  • העדיפו שימוש באור יום או עמעמים להשגת רמת תאורה מתאימה.

  • כבו את האורות כשאין בהם צורך. שיקלו להשתמש בגלאי נוכחות במידת האפשר.

  • בעת החלפת נורות פגומות - העדיפו טכנולוגיות חדשות וחסכוניות יותר.

  • בדקו אפשרות לבצע החלפה יזומה של הנורות לחסכוניות - לעיתים החישוב הכספי מוכיח שההשקעה מחזירה את עצמה.

  • נקו את גופי המנורה כדי שהרפלקטורים יהיו יעילים.

  • הקפידו שחפצים לא יחסמו את התאורה.

  • ודאו שעיצוב החדר וצבעי הקירות לא גורמים לשימוש מוגבר בתאורה.

לאחר שעות העבודה:

  • העדיפו גלאי נוכחות בתאורת חוץ מאשר תאורה שדולקת כל הזמן.

  • כבו את האורות בתום יום העבודה.

תאורת שילוט:

  • כבו את תאורת שלטים במשך היום.

  • השתמשו בנורות LED במקרים בהם התאורה שצריכה לפעול כל זמן.
(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

חימום וקירור

  • התקינו מערכות חימום וקירור יעילות וחדשות. שיקלו להחליף את מערכות המיזוג במידת הצורך, ההשקעה תשתלם לאורך זמן.
  • העדיפו אוורור טבעי כשזה אפשרי.

  • בעת הפעלת המזגן יש לסגור חלונות ודלתות פתוחים.
  • הימנעו מכיוון התרמוסטט למצב המקסימום. הטמפרטורה הרצויה בבית היא 26-25 מעלות צלזיוס בקיץ ו-20-18 מעלות צלזיוס בחורף.

  • הימנעו ממיזוג חדרים שלא שוהים בהם זמן ממושך. כשעוזבים את החדר לפרק זמן ארוך, הפסיקו את פעולת המזגן.

  • הקפידו על זרימת אוויר חופשית מהמזגן, ללא הפרעות של חפצים כמו וילונות או ארונות.
  • איטמו או בודדו איזורים שאין בהם שימוש תכוף במיזוג אוויר, מחסנים למשל.
  • הקפידו על תקינות המזגן - נקו את הפילטרים לפחות פעם בחודש, ודאו שאין נזילות וסתימות, החליפו חלקים פגומים והקפידו על הוראות התחזוקה כדי לשמור על יעילות המכשיר.
  • במערכות חימום מים, מומלץ להשתמש בפתרונות זולים כמו משאבות חום, על פני חימום בסולר או גז.
(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

ציוד משרדי

פקס ומכונות צילום:

  • שימו לב שמכשירים עם מצב STANDBY, אכן מפעילים אותו.
  • השתמשו בטיימרים לכיבוי מכשירים בשעות שאין פעילות במשרד.

מחשבים:
  • כבו מחשבים בשעות שאין בהם פעילות. ניתן לבצע זאת באמצעות כיוון המחשב לכיבוי אוטומטי.
  • הקפידו שהמחשב עובר למצב של חיסכון בצריכה לאחר פסק זמן ללא שימוש, וכן שמופעל שומר מסך.
  • העדיפו רכישת מכשירים שצריכת החשמל שלהם נמוכה.

מפחיתים גם את הניירת

הפחתת מצבורי הניירת שמייצרים משרדים, חשובה לא פחות למען הסביבה ולמען הכיס. אשר גליקמן, מנכ"ל חברת MPL העוסקת במערכות ניהול ואחזור מסמכים, מספר שניתן להעביר את כל הניירת למצב דיגיטלי ובקלות, אפילו כשמדובר בעסקים שקיימים שנים רבות. "רק המחשבה על כך גורמת לבעלי עסקים רבים להתקפל ולוותר על כל העניין, אבל זה לא מסובך כמו שרבים חושבים", הוא מספר.  

ניירת.מי צריך אותה? (צילום: shutterstock)
ניירת.מי צריך אותה? (צילום: shutterstock)

סריקה של הניירת - ראשית גליקמן מציע לסרוק את כל הניירת, בעזרת מערכות שמשלבות את קבצי הסריקות ישירות למערכת ניהול ממוחשבת. "סורק זה אחד מהכלים השימושיים וההכרחיים למשרד הדיגיטלי", הוא מסביר. "ניתן להמיר כמעט כל מסמך, בכל גודל, בעזרת סורקים בפורמט גדול שמיועדים לתכניות, חוזים בתצורה מיוחדת ועוד".

בשלב הבא הוא מציע להשתמש בתוכנות משלימות, שמפענחות אוטומטית כל מסמך שנסרק. ההצעות של גליקמן:

  1. Optical Mark Recognition - OMR – מזהה סימנים כתובים בטפסי סקרים או במבדקים ("מבחן אמריקאי") והופכת את הסימון בעט לאות דיגיטלי, ללא צורך בתיווך של קלדנית.
  2. Optical Character Recognition - OCR – מפענחת תוכן "סגור" כמו של PDF וממירה אותו לתוכן פתוח.
  3. Intelligent Character Recognition - ICR - ממירה טקסט בכתב יד, לטקסט מוקלד.

חתימה דיגיטלית - חתימה דיגיטלית היא קובץ מוצפן אשר מתווסף למסמך או להודעה שנשלחת ולמעשה מאשר את אמיתותו, כאילו נשלח בדואר רגיל. היא מאפשרת חיסכון בשימוש בנייר ואף חוסכת בעלויות זמן עבודה ומנהלה שמוקדשות בדרך כלל לטיפול בתיוקים, תיקיות, מיון ניירות ועוד.

ארכיון דיגיטלי - כשחושבים על ארכיון מיד עולה תמונה של אלפי קלסרים עבי קרס, מדפים צפופים וריח טחוב. גליקמן מסביר כי מעבר לפורמט דיגיטלי, מתייתר את כל אלה. "אין צורך לבזבז הון על ארונות, שטחי משרד, שירותי אחסון מרוחקים, וגניזה - ניתן לרכז את כל המידע הארגוני על גבי תקליטור אחד שמכיל את כל המסמכים שנסרקו ישירות למחשב", הוא מסביר. "החיסכון אדיר והתוצאה היא מערכת קלה, עם פונקצית אחזור יעילה למציאת כל מסמך".

חיסכון בהדפסות - לא תמיד יכולים משרדים לוותר לגמרי על הניירת, אבל אפשר לנהוג בחסכנות, למשל להדפיס משני צידי הדף. אפשרות אחרת היא להסתייע בתוכנות ייעודיות לנושא. "Office Light Printing Management Pro היא דוגמה לתוכנה חכמה, המאפשרת לשלוט בהדפסות בארגונים על ידי בקרה ממוחשבת", מסביר גליקמן. "התוכנה מנטרת ומנהלת את ההדפסות, כך שבסופו של יום הארגון מנצל יותר נכון את משאביו על ידי חסכון של 15% עד 30% בעלויות דיו ונייר".

 
Comments