מאת: הקואליציה לבריאות הציבור. פורסם ביום: 16 באוגוסט 2011 תגיות: איכות האוויר, איכות הסביבה, הרכב האוויר, השפעת זיהום האוויר, זיהום אוויר, מזהמי אוויר, ניטור אוויר, ניטור איכות האוויר מידי יום אנו נושמים לריאותנו גלונים של אוויר המכיל חמצן יסוד חיוני שבלעדיו איננו יכולים להתקיים. אולם האוויר מכיל חומרים נוספים – גזים וחלקיקים – הנפלטים בעיקר מתעשייה ותחבורה, הפוגעים באיכותו ומזיקים לבריאותנו. על פי ארגון הבריאות העולמי זיהום אוויר מהווה סכנה סביבתית-בריאותית חמורה והוא גורם לכ-2 מיליון מקרי מוות בטרם עת בשנה, ברחבי העולם. זיהום אוויר מוגדר כמצב בו נוספים לאוויר חומרים כימיים וביולוגיים שאינם נכללים בהרכבו הטבעי ו/או מצב בו ישנה נוכחות באוויר של מזהם החורגת מערכי היעד (ערכים המבוססים על נתונים בריאותיים והמשמשים לצרכי תכנון) כפי שנקבעו על ידי המשרד להגנת הסביבה. המילה זיהום מתייחסת לעובדה כי חומרים אלה גורמים לנזק בריאותי וסביבתי. זיהום אוויר נגרם משני מקורות עיקריים: מקורות ניידים ומקורות נייחים. מקורות ניידים הם כלי רכב למיניהם בים, באוויר וביבשה. מקורות נייחים מתחלקים למקורות תעשייה ולתחנות כוח לייצור חשמל. מזהם הוא כל חומר שנוכחותו באוויר גורמת או עלולה לגרום לסיכון או לפגיעה בחיי אדם, בבריאותם או באיכות חייהם של בני אדם, בנכס או בסביבה, לרבות בקרקע, במים, בחי ובצומח; ועשוי לגרום לשינוי באקלים, במזג האוויר או במידת הראות. בעת זיהום אוויר חריג תהיה באוויר נוכחות של מזהם ברמה שיש בה חשש לפגיעה בבריאות הציבור. במטרה להפחית את זיהום האוויר ואת השפעתו המזיקה על הבריאות, המליץ בריאות הארגון הבריאות העולמי, על ניטור רציף של שישה מזהמי אוויר עקריים. ששת המזהמים נבחרו משום שיש עליהם מידע וידע חדשים כל הזמן, וחשיבותם לשמירה על בריאות הציבור גבוהה וידועה, הם קלים לניטור, וחלקם אף יכול להעיד על הימצאותם של מזהמים נוספים באוויר. כמו כן, ששת המזהמים שנבחרו נמצאים באוויר שאנו נושמים, ברמות שונות, כל הזמן! הם נפלטים לאוויר מתחבורה, תעשייה ותחנות כוח, והם נישאים לאזורים מאוכלסים באמצעות הרוח. ששת המזהמים הללו מייצגים למעשה את כלל המזהמים הקיימים. ניטור של מזהמים אלה יחד עם קביעת מדיניות שתביא לרמות נכונות שלהם באוויר, תביא להפחתה בתחלואה. עם זאת, קיימים באוויר מזהמים נוספים מסוכנים לא פחות, אותם קשה (ויקר) יותר לנטר בטכנולוגיות הקיימות היום. לשם כך הוקם במסגרת חוק אוויר נקי, מנגנון הנקרא היתר פליטה באמצעותו אמור כל מפעל לדווח על המזהמים אותם הוא פולט לאוויר בתהליכים המתרחשים במתקניו. על מנת לקבל נתונים בנוגע לפליטות ממפעל ספציפי ואפילו מתקן מסוים באותו מפעל ניתן לפנות למשרד להגנת הסביבה במסגרת חוק חופש המידע, או לגלוש לאתר אוויר נקי ולחפש את המידע במערכת נתוני פליטות. באתר זה אמורים להופיע כל תוצאות ניטורי הארובות והמתקנים שבוצעו משנת 2008 ואילך. ששת המזהמים הם: כתבות קשורות: זיהום אוויר מתחבורה? לרשויות לא אכפת תוכניות להפחתת זיהום האוויר מתחבורה תקועות מדיניות להפחתת זיהום אוויר מתחבורה בגוש דן - סקירת ספרות ודוגמאות מהעולם יש זמן: זיהום האוויר יכול לחכות דוח: בתחום מזהמי האוויר, המקור העיקרי לפליטות הוא פלח התחבורה הציבורית והפרטית האיחוד: עד 2050 נוציא מכוניות מזהמות מהערים Wake Up Call: זיהום אוויר מסוכן לא פחות ממלחמות בכיר ברנו: כאשר מייצרים חשמל מפחם, מכונית חשמלית מזהמת יותר מהיברידית רשימת הגזים הנפלטים מכלי רכב ואשר גורמים נזק לדרכי הנשימה העלות החיצונית לכלכלת המדינה מזיהום אוויר הנפלט מכלי רכב נאמדת בכ-6% מתוצר המדינה איראן: יום חופשה בגלל זיהום אוויר כבד זיהום האוויר פחת דרמטית בכיפור ארדן לראשי ערים: מגיע לנו אוויר נקי לאחר דו"ח הקואליציה לבריאות הציבור: כולם מתנערים מאחריות 20 ק"מ באופניים ביום חוסכים 1.3 טונה גזי חממה בשנה |