שיקרת? שילמת // יצרניות סיגריות יממנו קמפיין שמצהיר כי הונו את הציבור

פורסם: 28 בנוב׳ 2012, 7:34 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 28 בנוב׳ 2012, 7:35 ]

לאחר עשרות שנים של הטעיית הציבור האמריקאי - קמפיין פרסומי בו יצהירו החברות כי שיקרו עשוי להיות העונש הגדול ביותר עליהן

מאת רויטרס, 28/11/2012
 

יצרניות הסיגריות, שבמשך עשורים הכחישו ששיקרו לציבור האמריקאי בנוגע לסכנות העישון, ייצטרכו להשקיע כספיהן בקמפיין פרסומי בו יצהירו כי אכן שיקרו, כך פסקה שופטת פדרלית ביום שלישי.

הפסיקה עשויה להתברר כסנקציה החריפה ביותר העולה מתביעה היסטורית שהגיש משרד המשפטים האמריקאי ב-1999 - בה האשים את יצרניות הסיגריות בפשע מאורגן.

השופטת, גלאדיס קסלר, כתבה כי קמפיין הפרסום יהווה משקל נגד "להונאת העבר" של החברות, שהחלה ב-1964 לפחות. הקמפיין אמור להתפרסם במגוון אמצעי מדיה למשך שנתיים. טרם נקבעו פרטים ספציפיים של הקמפיין - כמו עלותו או באילו אמצעי מדיה הוא יתפרסם - שעשויים להיות מוקד למאבק נוסף.

הפסיקה של קסלר, עליה החברות עוד יוכלו לנסות לערער, מנסה לגבש את הנוסח של 5 הצהרות שהחברות יידרשו להשתמש בהן. אחת מהן מתחילה כך: "בית משפט פדרלי פסק כי חברות הסיגריות הונו במכוון את הציבור האמריקאי באמצעות מכירה ופרסום של סיגריות "לייט" כמזיקות פחות מסיגריות רגילות". הצהרה אחרת כוללת את המשפט: "העישון הורג 1,200 אמריקאים בממוצע. מדי יום".

מקדמי בריאות הציבור, המחכים כבר שנים רבות לתוצאות בשטח מהתביעה, תמכו בנוסחים שהציע בית המשפט. "הדרישה כי חברות הסיגריות יאמרו סוף סוף את האמת היא מחיר קטן על ההשלכות ההרסניות של עבירותיהם", אמר מתיו מאיירס, נשיא ארגון "הקמפיין לילדים ללא סיגריות". "ההצהרות עושות בדיוק את מה שהן אמורות לעשות. הן ברורות, ממוקדות, פשוטות להבנה, ללא ניסוחים משפטיים או מדעיים - רק העובדות", אמרה אלן ורגיאס, היועצת המשפטית של ארגון אמריקן לגאסי פאונדיישן, הידוע בקמפיין "Truth" שלו משנת 2000, שנחשב לבעל הצלחה בצמצום שיעורי העישון בקרב צעירים.

חברות הסיגריות הגדולות בארה"ב הוציאו 8.05 מיליארד דולר ב-2010 על פרסום וקידום מוצרים, ירידה לעומת 12.5 מיליארד דולר ב-2006, לפי דו"ח של נציבות הסחר הפדרלית בארה"ב.

יצרניות הסיגריות הגדולות, שהתנגדו לשימוש במילים כמו "הונאה" בהצהרות הנדרשות מהן, בטענה כי זה פוגע בחופש הביטוי שלהן, הגיבו במתינות לפסיקה. "אנחנו בוחנים את הפסיקה ושוקלים המשך צעדינו", אמר בריאן האצ'ל, דובר חברת ריינולדס אמריקאן. דובר פיליפ מוריס USA, חטיבה של אלטריה, אמר כי החברה בוחנת את ההחלטה. דובר לורילרד, נאשמת נוספת בתביעה, לא מסר תגובה.

בפסיקה טענה קסלר כי אין הפרה של חופש הביטוי של יצרניות הסיגריות, כיוון שהנוסח הסופי "עובדתי לחלוטין" ולא שנוי במחלוקת.

משרד המשפטים מרוצה מהתביעה, אמר דוברו. משרד המשפטים קיווה בתחילת הדרך כי יצרניות הסיגריות יידרשו לשלם 280 מיליארד דולר על מנת לממן תכניות לגמילה מעישון ופיצויים לנפגעים. אך מאוחר יותר הופחתה דרישה זו ל-14 מיליארד דולר, ובסופו של דבר פסקה קסלר כי אינה יכולה לאלץ אותן לממן תכנית שכזו כלל. בפסיקה של קסלר שהורתה על הקמפיין הפרסומי ב-2006, הוא אמור היה להתפרסם בטלוויזיה, על חפיסות סיגריות, בעמודי עיתונים, ובאתרי החברות עצמן. הרעיון היה להשיק קמפיין שישתמש באותם כלים בהם השתמשו החברות על מנת לשווק סיגריות ולהבטיח את היותן בלתי מזיקות, לפי הפסיקה המקורית. אך כעת אמרה כי טיב שוק הפרסום השתנה מאז.

 
 
Comments