מהיום - מפעלים גדולים יצטרכו לקבל אישור לזיהום חריג

נשלח 2 בינו׳ 2011, 5:00 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 2 בינו׳ 2011, 5:37 ]
עודכן ב- 09:47 02/01/2011

היום נכנס לתוקף חוק אוויר נקי


היום ייכנס לתוקפו חוק אוויר נקי והמשרד להגנת הסביבה יקבל סמכויות שאמורות לאפשר לו להטיל הגבלות מחמירות יותר על פליטת זיהום ממפעלי תעשייה וכלי רכב. במשרד רואים בחוק צעד חשוב לשיפור איכות האוויר, אך מקורות בתעשייה טוענים שהחוק לא משנה באופן מהותי את היכולת למנוע זיהום, אך יוצר מנגנון ביורוקרטי שיגרום לפגיעה קשה במפעלים.

מעתה יצטרכו מפעלים בעלי פוטנציאל זיהום גבוה לקבל מהמשרד להגנת הסביבה היתר פליטה שיקבע את רמת הזיהום שממנה אסור לחרוג. בנוסף לכך, יקבע המשרד היטלים על כל המפעלים. אלו אמורים לשקף את הנזק הנגרם כתוצאה מהזיהום המותר לפליטה. למשרד יש אפשרות להטיל קנסות כבדים על מפעלים שלא יעמדו בתנאי היתר הפליטה.

החוק החדש מאפשר למשרד להגנת הסביבה להגדיר אזורים מוכי זיהום ולחייב רשויות מקומיות להפעיל תוכנית לצמצום הזיהום. המשרד גם יקבל לראשונה סמכויות למניעת זיהום מכלי רכב ויוכל לקבוע תקנים חדשים לבדיקת זיהום במבחני רישוי שנתיים. כלי רכב הם כיום הגורם המוביל ביצירת זיהום אוויר, אבל במשרד להגנת הסביבה מציינים שבאזורים מסוימים כמו מפרץ חיפה ורמת חובב, מפעלי תעשייה הם עדיין מקור משמעותי ביותר לזיהום.

"החוק הזה מחליף נייר בנייר והוא לא יביא לשינוי משמעותי במניעת זיהום אוויר ממפעלים", טוען עו"ד אריה נייגר, היועץ המשפטי לענייני סביבה של התאחדות התעשיינים, "למשרד היו סמכויות לפני החוק הזה ובהם הצבת תנאים למניעת זיהום במסגרת רישיון עסק. מה שמתווסף עכשיו זו מערכת ביורוקרטית של מתן היתרים שתקשה מאוד על מפעלים".

נייגר טוען שמפעלים קטנים עלולים להיסגר בעקבות שלל הדרישות שמציב החוק החדש ובהם עריכת סקרים ותשלום סכומים גבוהים במסגרת הגשת היתר הפליטה. לטענתו, גם מפעלים גדולים עלולים לעזוב את ישראל.

שולי נזר, סמנכ"ל במשרד להגנת הסביבה האחראית על תחום איכות האוויר, דוחה את טענותיו של נייגר. "מנגנון רישוי עסקים שבאמצעותו פעלנו עד היום לא היה יעיל ויצר תלות שלנו ברשויות נוספות. החוק החדש מאפשר לנו לקבוע את התנאים להפחתת זיהום, לחייב מפעלים להפעיל את הטכנולוגיות הטובות ביותר ולעדכן את תנאי ההיתר לפי החידושים בעולם. מה שחשוב לא פחות, כל זה ייעשה בשקיפות והמפעלים שיגישו בקשה להיתר פליטה, יחשפו לראשונה לציבור מה בדיוק הם פולטים לאוויר".

החוק לא יחול, לדברי נזר, על מפעלים קטנים אלא רק על מפעלים גדולים. מדובר ב-150 מפעלים כאלה הפולטים יותר מ-80% מכלל הזיהום התעשייתי בישראל.

בעניין זיהום מתחבורה אומרת נזר שהשפעת החוק תהיה משמעותית עוד יותר. "הסמכויות החדשות יאפשרו לנו לפקח על המכונים המבצעים מבחני הרישוי ולהכניס דלק נקי יותר לשימוש בתחבורה. בנוסף לכך יהיה לנו את הכלי של הכרזה על אזורים מוכי זיהום שיאפשר לאלץ את הרשויות לבצע פעולות נוספות למניעת זיהום אוויר".

לכתבה בהארץ

כתבות קשורות:
לידיעת הנושמים: חוק אוויר נקי נכנס לתוקף
מורה נבוכים לחוק אוויר נקי
מקדימים את יישום "חוק אוויר נקי" באזור התעשייה רמת חובב
האם המדינה ערוכה לחוק אוויר נקי?
תקנות האגרות נקבעו לקראת הפעלת חוק אוויר ב-2011
בקרוב: חובה לפרסם נתוני זיהום אוויר של מכוניות חדשות
יש זמן: זיהום האוויר יכול לחכות
זכותו של הציבור לדעת מה קורה בסביבתו – מעתה על פי חוק
עו"ד אריה נייגר: "אי אפשר להוציא לחם מן הארץ בלי לזהם"
בין סביבה למחזור כספי
החמרה בפיקוח ובאכיפה על מפעלי תעשייה בארץ
שלמו 320 אלף שקל - וקבלו רשיון לפלוט מזהמים
גלעד ארדן, השר להגנת הסביבה: "אנשים ייכנסו כאן לכלא על עבירות סביבתיות"
"יש שינוי דרסטי בהתייחסות של התעשיינים לסביבה - כי אין להם ברירה"
הזיהום ועונשו: המחיר הכבד של אחריות סביבתית תאגידית
ארדן: "אין לי בעיית תקציב, חסרות לי סמכויות"
ועדת הכספים של הכנסת אישרה תקנות שיחייבו את החברות הנסחרות בבורסה לדווח על השפעת פעילותן על הסביבה ועל הסיכונים הסביבתיים להן הן חשופות.
המשרד להגנת הסביבה ומכון נאמן משיקים מערך רישום פליטות
עושים חשבון: כמה פחמן דו-חמצני נפלט בכל קילומטר נסיעה?
Comments