חשש ביפן: העיכובים באספקת סחורות יחמירו - עקב איסור על עגינה בטוקיו

נשלח 26 במרץ 2011, 13:09 על ידי Sustainability Org
כמה מחברות התובלה הימיות הגדולות בעולם אסרו על ספינות לעגון בנמלים במפרץ טוקיו, מחשש להשפעות הקרינה הדולפת מהכור הגרעיני בפוקושימה. ספינות שעליהן מתגלה קרינה נכנסות לתקופת הסגר שמשמעותה החמרת הביקורת ועיכובים בלוחות זמנים גם בשנים הבאות
סוכנויות הידיעות 26.03.11, 16:27

ההשפעות הכלכליות של אסון הטבע ביפן צוברות תאוצה ומצטרפת אליהן עתה פגיעה נוספת בשרשרת האספקה הגלובלית: העברת מטענים דרך הים.

 

כמה מחברות התובלה הימיות הגדולות בעולם אסרו על ספינות לעגון בנמלים במפרץ טוקיו; זאת מחשש להשפעות הקרינה הדולפת מהכור הגרעיני בפוקושימה על הצוותים, המטען והספינות ששוויין מאות מיליוני דולרים

 

במקביל, נמלים בסין מחייבים בדיקות קרינה מקיפות מספינות המגיעות מיפן. בקליפורניה ביום שישי, הספינה הראשונה שהגיעה לנמל לונג ביץ' מאז פגיעת רעידת האדמה ביפן, עברה סריקת קרינה על ידי משמר החופים וגורמי מכס פדרליים, בטרם הורשתה לעגון.

 

נמלים יפניים גדולים הנמצאים דרומית לטוקיו, בהם אוסקה וקובה, עדיין מעמיסים ופורקים סחורה. אך נמל טוקיו ונמל יוקוהאמה בטוקיו הם בדרך כלל העמוסים ביפן ומייצגים כ־40% מכלל מטען המכולות היוצא ממנה לחו"ל. במקרה שחברות ספנות נוספות יצטרפו לאלה שנמנעות מעגינה בטוקיו, על רקע התפשטות הקרינה, העיכובים באספקת מוצרים ליפן ומתוכה רק יחמירו.

 

"הניו יורק טיימס" מדווח כי חששות תעשיית הספנות רק החמירו מאז שגורמים רשמיים בסין גילו קרינה על מכולה גדולה של חברת הספנות מיטסואי. הספינה, הנמצאת עדיין בהסגר, הפליגה במורד החוף הצפון־מזרחי של יפן, במרחק כ־120 ק"מ מהכור הפגוע.

 

חברת הספנות הגרמנית האפאג־לויד, מהגדולות בעולם, הפסיקה את ההפלגות לטוקיו וליוקוהאמה לאחר הצונאמי וטרם חידשה אותן. "הבטיחות היא מעל לכל", אומרת אווה גירסויק, מנהלת התקשורת התאגידית של החברה.

 

בנוסף, ייתכן שספינות סוחר ימצאו דרכן למגרשי הגרוטאות אם יוכרז עליהן הסגר בגלל קרינה. זאת משום שבשנים הבאות ייאלצו כתוצאה מכך לעבור בדיקות מקיפות יותר של משמר החופים לכל יעד שאליו יגיעו - כך לפי בזיל קאראצאס, בכיר בקומפאס מריטיים, סוכנות ברוקראז' בתחום הספנות, בניו ג'רזי. הבדיקות הנוספות שיידרשו יעמיסו על לוחות הזמנים. "החוכרים בעתיד ינסו להימנע משימוש בספינות האלה בשל הסבירות שיעוכבו שוב", ציין קאראצאס.

 

לדברי ארט וונג, דובר מטעם נמל לונג ביץ', צפויה האטה באספקת מכוניות וחלקי חילוף למכוניות בגלל בעיית התובלה מצפון יפן. "הפגיעה תימשך עוד כמה שבועות", ציין. "המטרה שלנו היא להגן על שלומם של אנשי הצוות שלנו ובמקביל לוודא כי יפן לא תנותק משרשרת האספקה הגלובלית של סחורות", אמר יואכים קונרד, סגן יו"ר חברת הספנות הגרמנית המבורג סוד, בהודעה רשמית.

 

חברות ספנות בדרך כלל רוכשות חלק מהספינות שלהן וחוכרות את השאר מחברות פיננסים ושאר בעלי ספינות. כמה מבעלי הספינות, במיוחד באירופה, מנסים עתה למנוע מחברות הספנות לעגון באזור טוקיו - כך לפי מנהל חברת ספנות שביקש לא להזדהות, בשל הרגישות הרבה של יחסי בעלי הספינות וחברות התובלה.


לכתבה בכלכליסט

Comments