פסק דין תקדימי: תושבי אזור נתב"ג זכאים לפיצוי

פורסם: 21 באוג׳ 2010, 7:05 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 21 באוג׳ 2010, 7:10 ]

ביהמ"ש המחוזי קבע כי התושבים זכאים לפיצוי בגין ירידה בערך נכסיהם ובשל הפגיעה באיכות חייהם, בעקבות הרחבת שדה התעופה. "יש להכיר בזכותו של כל אדם לחיות בתנאים סביבתיים הולמים והזכות לאיכות הסביבה", נכתב בפסק הדין. רש"ת בתגובה: נשקול לערער

ענת שיחור-אהרונסון | 16/8/2010 12:33
בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל היום (ב') את הערעור של התושבים הגרים ביישובים הסמוכים לשדה התעופה נתב"ג, וקבע כי הם יהיו זכאים לפיצוי בגין ירידה בערך נכסיהם ובשל הפגיעה באיכות חייהם בעקבות הרחבת שדה התעופה במסגרת פרויקט "נתב"ג 2000". גובה הפיצוי טרם נקבע, אך לפי הערכת ועדת הערר התביעות עומדות על כ-5 מיליארד שקל.

השופטת ד"ר מיכל אגמון גונן, כתבה בפסק הדין כי השאלה המרכזית היא מה כוללת זכותו של אדם לאיכות סביבה. לדבריה, היישובים הסמוכים לשדה התעופה משלמים על נוחותם של רבים אחרים, ולפיכך הם זכאים לפיצוי. "פגיעות סביבתיות פוגעות קשות באיכות חייהם של אנשים ולעתים גם בבריאותם ובחייהם", כתבה השופטת והוסיפה כי "זכותו של אדם לחיות בתנאים סביבתיים הולמים בסביבה נטולת מפגעים ככל האפשר".

בית המשפט קבע כי אם אין מנוס מהרחבת שדה התעופה לטובת כלל התושבים והתיירים הנכנסים, והנטל הסביבתי נופל על המתגוררים בישובי הסביבה, אין מקום להטיל על אותם תושבים גם את הנטל הסביבתי הכלכלי, ויש לפצותם בגין ירידת ערך הנכסים.
"לכל אדם הזכות לחיות בתנאים סביבתיים הולמים"

סוגיה נוספת שהתעוררה בדיון היא המעבר למטוסים שקטים יותר. בית המשפט קבע כי גם אם טכנולוגיית המטוסים השקטים היתה מביאה לשיפור במצב התושבים שמתגוררים בסמוך לולא הרחבת שדה התעופה, יש לפצותם גם אם רמת הרעש הכוללת עולה במעט. עוד נקבע, כי תושב שלא יעמוד בקריטריונים לפיצוי יזכה למימון מיגון אקוסטי לביתו.

נזכיר, כי התושבים הגישו תביעה במסגרת סעיף 197 לחוק תכנון ובנייה שבאמצעותו ניתן לתבוע פיצויים בגין ירידת ערך. לטענתם, שדה התעופה החדש הגדיל את היקף הטיסות וכפועל יוצא גם את רמת הרעש ליישובים, ולכן בהכרח הוריד את ערך הקרקע.

עם זאת, ועדת הערר דחתה את מרבית התביעות בטענה כי ירידת ערך הקרקע היתה פחות מ-5%, ומשום שהתביעות לרעש לא עברו את סף הרעש הקבוע בתקנים בינלאומיים. אולם, כאמור, בית המשפט קיבל את כל הערעורים וקבע "שיש להכיר בזכותו של כל אדם לחיות בתנאים סביבתיים הולמים והזכות לאיכות הסביבה".

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה כי היא "לומדת את פסק הדין ובוחנת את צעדיה לרבות הגשת ערעור. בשלב הזה פסק הדין אינו אופרטיבי לביצוע אלא מהווה הנחיה לוועדת הערר של מחוז המרכז.

רשות שדות התעופה משקיעה עשרות מיליוני דולרים במיגון אקוסטי בדירות מגורים ובתי ספר בישובים הסובבים לנתב"ג. בנוסף, אימצה הרשות את תקני המיגונים המתקדמים ביותר בעולם, כנהוג בכל המדינות המערביות".

"ידוע כי נמלי תעופה בעולם מהווים מנועים ומחוללי צמיחה כלכלית משמעותית בכל היישובים הנמצאים בקרבתם, ובכל העולם מזוהה 'זחילה אורבנית' של יישובים ואזורי תעשייה לקרבת שדה התעופה מסיבות כלכליות. יודגש כי ערך הדירות בישובים סובב נתב"ג עלה באופן מהותי ובעשרות אחוזים בישובים כמו: שוהם, יהוד, בית דגן משמר השבעה וכו'".

כתבות קשורות:
Comments