מ-2015: תחנות הדלק יחויבו ללכוד אדי הדלק

פורסם: 5 באוג׳ 2012, 5:30 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 5 באוג׳ 2012, 5:50 ]

אדי הדלק מכילים שורה של חומרים רעילים, חלקם מסרטנים. תקנות חדשות של המשרד להגנת הסביבה יצמצמו הזיהום ב-90%

nrg מעריב, 5/8/2012
תגיות: תחנות דלק, אדי דלק
 
כל תחנות התדלוק בישראל יחויבו להתקין ולהפעיל מערכות להשבת אדי דלק באופן הדרגתי עד ליישום מלא בסוף שנת 2015. כך עולה מתקנות שהפיץ היום (א') המשרד להגנת הסביבה. לטענת המשרד, יישום התקנות יפחית כ-90% מאדי הדלק הנפלטים מתחנות התדלוק לסביבה.
ארדן:
ארדן: "חייבים לדרוש את הטיפול באדי דלק כפי שמקובל בעולם" צילום המחשה: אריק סולטן
על פי הערכות, מתנדפים לאוויר קרוב ל-3,000 טונות של אדי דלק רעילים בכל שנה. הזיהום פוגע בראש ובראשונה בעובדי התחנות הסובלים מחשיפה מוגברת לבנזין, הידוע כחומר מסרטן.

אבל הוא פוגע גם במעגל רחב הרבה יותר, משום שאדי הדלק הופכים לאוזון רעיל המתפשט על פני קילומטרים, ופוגע במערכת הנשימה. החובה להתקין מערכות למישוב אדים קיימת כבר במרבית מדינות ארצות הברית ואירופה. 

"אדי הדלק מכילים בנזן וחומרים מסרטנים ובמדינה קטנה וצפופה כמו שלנו, חייבים לדרוש את הטיפול באדי דלק כפי שמקובל בעולם", ציין השר להגנת הסביבה גלעד ארדן.
 
ארדן: "חייבים לדרוש את הטיפול באדי דלק כפי שמקובל בעולם"
 צילום המחשה: אריק סולטן
 
הגנה רחבה
לפני שש שנים חיים ריבלין (בחדשות ערוץ 2) ערך לציבור מפגש ראשון עם צירוף המילים "אדי דלק". ריבלין הראה שבשעה שאקדח הדלק תחוב בפתח המכל ומזרים לתוכו דלק, כמות אדירה של אדים עולה בחזרה ונפלטת ישר אל תוך מערכת הנשימה שלנו ואל חלל המכונית. מי שיושב בתוכה נושם אדי דלק בריכוז גבוה במיוחד. אדי הדלק מכילים שורה של חומרים רעילים, בראשם בנזן, שהוא מסרטן ודאי בבני אדם.

הכתבה של ריבלין תפסה את המשרד להגנת הסביבה וחברות הדלק הגדולות בעיצומו של מהלך לטיפול בתופעה. מתברר שבתחנת דלק ממוצעת מתנדפים בדרך הזו כ-15 אלף ליטר דלק מדי שנה, כמות שגורמת פגיעה גדולה בכיס ופגיעה גדולה עוד יותר בסביבה ובבריאות המתדלקים.

שש שנים חלפו והמשרד להגנת הסביבה הפיץ תקנות חדשות. התקנות קובעות הוראות לשמירה על אטימות מתקני הדלק, שימוש באמצעי ניטור ובקרה וביצוע בדיקות תקופתיות לתפקוד מערכות השבת הדלק. התחנות יחויבו להתקין מערכות ייעודיות אשר ישביתו באופן אוטומטי את עמדות התדלוק במצבים בהם מערכות איסוף האדים אינן פועלות באופן תקין. על פי התקנות העונש המרבי על הפרתן הוא שנה מאסר וקנס בגובה עד 450 אלף שקל.

במשרד הוסיפו כי בישראל כיום רק כ- 400 תחנות תדלוק הממוקמות במרחק של עד 40 מטר מאזורי מגורים נדרשו להתקין מערכות אלו. "התקנות החדשות שמפיץ היום המשרד מרחיבות את ההגנה על הציבור מפני מפגע זה לכלל תחנות הדלק ברחבי הארץ", ציינו אנשי המשרד להגנת הסביבה.
 
 

בתוך 3 שנים: הסיכון הבריאותי מתחנות דלק יפחת
אחרי אירופה וארה"ב - גם תחנות דלק בישראל יחוייבו להתקין מערכות לצמצום פליטת אדים רעילים ומסרטנים. תאריך היעד: רק סוף 2015. השר להגנת הסביבה: "במדינה צפופה כמו שלנו, חייבים לדרוש את הטיפול באדי דלק כפי שמקובל בעולם"
בילי פרנקל, 5/8/2012

כל תחנות הדלק בישראל יחוייבו להתקין ולהפעיל מערכות להשבת אדים עד סוף שנת 2015. כך קובעות תקנות חדשות לצמצום פליטת אדי הדלק מתחנות התדלוק, שהפיץ היום (א') המשרד להגנת הסביבה.

במשרד מציינים כי התקנות מגיעות באיחור לעומת אירופה וארה"ב, שם החובה להתקין מערכות למישוב אדים קיימת כבר במרבית המדינות. בישראל לעומת זאת, רק כ-400 תחנות תדלוק הממוקמות במרחק של עד 40 מטר מאזורי מגורים, נדרשו להתקין מערכות אלו.  

התקנות החדשות מרחיבות את הדרישה לכלל תחנות הדלק ברחבי הארץ ועל פי המשרד, יישומן יפחית כ-90% מאדי הדלק הנפלטים מהן לסביבה. העונש המרבי על הפרת התקנות הוא שנה מאסר וקנס בגובה עד 450 אלף שקל. 

התקנות גם קובעות הוראות לשמירה על אטימות מתקני הדלק, שימוש באמצעי ניטור ובקרה וביצוע בדיקות תקופתיות לתפקוד מערכות השבת הדלק. בתוך כך, התחנות יחויבו להתקין מערכות ייעודיות שישביתו באופן אוטומטי את עמדות התדלוק כאשר מערכות איסוף האדים לא פועלות באופן תקין.  

דלק מסוג בנזין מכיל מזהמי אוויר שנפלטים לאוויר במהלך תדלוק כלי הרכב ופריקת מכליות הדלק למכלי התחנה. האדים שמתנדפים כוללים חומרים רעילים ומסרטנים כמו בנזן, שמסכנים את השוהים בתחנת הדלק ובסמוך לה. "אדי הדלק מכילים בנזן וחומרים מסרטנים ובמדינה קטנה וצפופה כמו שלנו, חייבים לדרוש את הטיפול באדי דלק כפי שמקובל בעולם", מסר השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן.

 
Comments