זיהום קרקע מדליפת קווי דלק - האחראים ישלמו

נשלח 1 במרץ 2011, 0:54 על ידי Sustainability Org
ועדת הכלכלה אישרה תקנות הקובעות שמפעילי קווי דלק יחויבו לטפל ב קרקעות שזוהמו כתוצאה מדליפה ולשקם אותן. המשרד להגנת הסביבה יפקח על הטיפול בזיהום
ynet, 28/2/2011

מפעילי קווי הדלק יחוייבו לשקם קרקע שזוהמה כתוצאה מדליפה שלהם. כך הוחלט היום (ב') בוועדת הכלכלה, שאישרה את התיקונים לתקנות המים, למניעת זיהום מים מקווי דלק.

 

קווי דלק הם צינורות הפזורים בכל רחבי הארץ ומעבירים את הדלק ממקום למקום. דליפה מהם עלולה לגרום לגרום לזיהום קרקע ומי תהום. התקנות, שגובשו במשרד להגנת הסביבה, מחייבות את מפעיל קו הדלק לבצע סקרי קרקע, לטפל ולשקם את הקרקע המזוהמת, ולוודא שהקרקע נקייה מזיהום. על הטיפול בזיהום יפקח ממונה מטעם המשרד להגנת הסביבה. 

תזכורת

מי אחראי על תקינות צינורות הנפט? איש לא יודע / תני גולדשטיין

צינור נפט של חברת קצא"א התבקע בטירת הכרמל ו-30 טונות של נפט גולמי דלפו ממנו. מי מוסמך לבדוק צינורות שכאלה? משרדי הממשלה וראשי הרשויות מתנערים מאחריות
לכתבה המלאה

 

ליאורה עופרי מהלשכה המשפטית של המשרד להגנת הסביבה, הסבירה בוועדה שכיום, בעל קו דלק מחויב לערוך בדיקת תקינות לקו הדלק בלבד כאשר קיים חשש לדליפה. התקנות קובעות כי עליו לערוך גם בדיקות סביבתיות כדי לעמוד על הנזק שנגרם לסביבה כתוצאה מהדליפה. "הרעיון הוא לפעול לפי העיקרון – המזהם משלם", אמרה. 

 

הוועדה דחתה את הצעתה של נציגת חברת קצא"א, עו"ד דינה בראון, לפיה במקרה של חשש לדליפה - אין להשית עלויות של ביצוע סקר קרקע, ויש לפצות את מי שביצע סקר קרקע שלא לצורך. מנהל יחידת אחזקת הקווים בקצא"א, רמי מגל, אמר כי נדמה שיש כוונה להטיל על החברות לנקות את המדינה משאריות דלק שנשארו בארץ עוד מתקופת הבריטים.

 

מחלוקת בין המשרד להגנת הסביבה לרשות המים הביאה לכך, שהתקנות לא קבעו בתחילה למי תינתן סמכות הפיקוח על הנושא. עו"ד נעמה הלר מארגון אדם, טבע ודין, ציינה בדיון שכדי להבטיח שהטיפול בזיהום יבוצע - חייב להיות גורם מפקח, וכי יש לתת את הסמכות למשרד להגנת הסביבה.

 

מנהלת אגף איכות המים ברשות המים אמרה בנושא זה, כי הרשות מטפלת בכל נושא זיהום המים ולא צריכה להיות הפרדה בין טיפול בקרקע לטיפול במים. יהודה גסנר ממינהל הדלק במשרד התשתיות, ציין כי "הרושם שעולה הוא שרק המשרד להגנת הסביבה מבין בקרקע וזיהום". עוד הוא הזהיר, כי העלויות שיוטלו על חברות האנרגיה בעקבות אישור התקנות, יושתו בסופו של דבר על הצרכן ויביאו לעלייה נוספת במחיר הדלק.


 

ח"כ יעקב אדרי, שתמך בהענקת הסמכות לממונה מטעם המשרד להגנת הסביבה, אמר כי אין סיבה שהרשויות לא יעבדו בתיאום. "צריך היה לאשר את התקנות כבר מזמן", הוסיף. לבסוף החליט יו"ר הוועדה ח"כ כרמל שאמה-הכהן, לקבל את הצעת אדם, טבע ודין, לפיה הממונה מטעם המשרד להגנת הסביבה יפקח על נושא הטיפול בזיהום.


לכתבה באתר ynet

Comments