"המלצות טרכטנברג עלולות לפגוע בסביבה"

נשלח 4 בדצמ׳ 2011, 12:09 על ידי Sustainability Org

המשרד להגנת הסביבה מתנגד לשני סעיפים מדוח טרכטנברג שיובאו לאישור הממשלה. לטענת המשרד, הסביבה עלולה להיפגע מההצעה לפיתוח הנמלים והגדלת התחרות בין חברות הדלק

יעל דראל | 3/12/2011 21:19
תגיות: ועדת טכרטנברג,המשרד להגנת הסביבה
 
הצעת המחליטים שתוגש מחר בבוקר (א) לממשלה, המבוססת על המלצות דוח טרכטנברג, צפויה לזכות בהתנגדות של המשרד להגנת הסביבה. הסיבה: שני סעיפים מרכזיים בהחלטה - התחרות בתחום הדלק וההמלצות לפיתוח הנמלים צפויות לדעת אנשי המשרד לפגוע בסביבה ובבריאות הציבור.
טרכטנברג.
טרכטנברג. "מדיניות לא לא סבירה באופן קיצוני" צילום: פלאש 90
בעמדת המשרד שגובשה בימים האחרונים, צוין כי הצעה להגברת התחברות בתחום תחנות התדלוק בישראל מציעה מדיניות של קידום תחנות ללא כל הבחנה וצפויה להוביל "לפיזור לא אחראי של תחנות תדלוק לאורך כבישי ישראל".

במשרד טוענים כי מדיניות כזו, במידה ותקודם על פי ההמלצות של הצעת המחליטים, היא "לא סבירה באופן קיצוני" ועשויה להביא לפגיעה במקורות המים, שטחים פתוחים ובריאות הציבור.

על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה, תחנות הדלק בישראל אחראיות למאות זיהומי אקוויפר, כתוצאה מחלחול של דלקים אל הקרקע ומשם למי התהום. בשנים האחרונות מבצע המשרד פעולות רבות על מנת לעדכן את האופן שבו מתנהלות התחנות.

מגה פרויקט

סעיף נוסף שזוכה להתנגדות נחרצת מצד המשרד להגנת הסביבה עוסק בפיתוח נמלי הים. במשרד מותחים ביקורת על האופן שבו גובשה ההצעה וטוענים כי היא איננה מאוזנת ומעניקה העדפה ברורה לשיקולים כלכליים על פי שיקולים סביבתיים. בין השאר טוענים במשרד כי ההצעה במתכונתה הנוכחית תפגע בייעוץ הסביבתי למוסדות התכנון.

"פיתוח נמל ימי הינו מגה פרויקט וככזה עשוי להתגלות כבעל השפעות סביבתיות משמעותיות ביותר בהיקפן ובמשכן הן בים והן ביבשה. תכנון לא מושכל של נמל לא רק שיפגע בסביבה אלא עשוי אף לפגוע בפעילות הנמלית עצמה למשך זמן רב ובאופן מהותי",  מציינים במשרד.

יצוין כי בתקופה האחרונה קיימת בין המשרד להגנת הסביבה לבין משרד התחבורה וחברת נמלי ישראל מחלוקת בנושא, בעיקר סביב המהלך לפיתוח נמל חיפה. חברת נמלי ישראל, כיום, אינה ערוכה לקלוט אניות גדולות, ואולם פעולות הרחבת הנמלים ובפרט נמל חיפה מתעכבות לפי שעה בשל חוות דעת שגובשו במשרד להגנת הסביבה ובמכון לחקר ימים ואגמים, בהן נכתב כי כריית חול מאסיבית מאזור חופי חיפה – יפגעו בסביבת החוף והים.

במשרד דורשים כי חברת נמלי ישראל תבצע סקר סביבתי לבדיקת חלופות לכריית החול מאזורים אחרים – בהם אזור דרום הארץ.

Comments