במאמץ להצטרף לקהילה הבינלאומית ולצמצם את פליטה גזי החממה אושרה באוצר תוכנית מהפכנית: סבסוד לרכישת מקררים ידידותיים לסביבה. הנחה ברכישת נורות חשמל חסכוניות. סיוע ברכישת מזגנים ירוקים. גריטה של מוצרי החשמל הישנים. התוכנית, שעלותה 2.2 מיליארד שקל, תושלם עד שנת 2020. המכרזים הראשונים יפורסמו בתחילת אוגוסט. חשיפת מעריב עסקים
תגיות:
פליטות גזי חממה,התייעלות אנרגטית,משרד האוצר (סביבה)
ישראל נכנסת לעידן המאבק בהתחממות הגלובלית, ובממשלה מצפים מכל אחד מאיתנו להשתתף. והחדשות הטובות: זה אפילו יהיה משתלם כלכלית. בממשלה עומדים להשיק בימים הקרובים סדרת קמפיינים של המשרדים השונים, שמשתלבים כולם בתוכנית הפעולה הלאומית להפחתת פליטות גזי חממה /משרד האוצר מוביל. בין השאר יציעו לאזרחים להחליף את נורות חשמל בנורות חסכוניות, להחליף מקררים ישנים וזוללי חשמל במקררים חדשים ויעילים ולהחליף מזגנים עתירי זיהום וצריכת חשמל במזגנים מהדור החדש. ![]() מקרר מבזבז החשמל יוחלף צילום: SXC השבוע התקיימה ישיבת ועדת ההיגוי של התוכנית בראשות מנכ"ל משרד האוצר חיים שני, ונמסר בה כי הממשלה עומדת להשקיע 145 מיליון שקל בהפחתת פליטות גזי חממה במגזר הציבורי והעסקי, ו-270 מיליון שקל נוספים בהחלפת מקררים ישנים וגריטתם בשנתיים הקרובות. ועדת ההיגוי הוקמה בהחלטת ממשלה בנובמבר 2010, ועד כה הצליחה להביא לגיוס תקציבים ולפעולה מתואמת בין כל משרדי הממשלה - הישג לא פעוט בכלל במחוזותינו. היעד של הממשלה מכונה "תוכנית 20:20": הקטנת פליטות גזי החממה ב-20% עד שנת 2020. לדברי שני, התוכנית הנוכחית שמושקת כעת תביא לעמידה בכ-75% מהיעד המלא. התקציב הכולל של התוכנית ב-2011 הוא 281 מיליון שקל, בשנה הבאה הוא יהיה 261 מיליון שקל, ושני אומר כי הממשלה מייעדת תקציב של 2.2 מיליארד שקל על-פני 10 שנים. זאת מתוך ציפייה להגיע לחיסכון כספי כולל למשק בהיקף 34 מיליארד שקל, לצד חיסכון בדלק ובחשמל, קידום הטכנולוגיה הישראלית, קידום סביבה נקייה והשתלבות במאמץ הבינלאומי בנושא. מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה אלונה שפר-קארו הוסיפה כי הבשורה האמיתית בתוכנית היא שהפחתת הפליטות מפסיקה להיות עניין רק של שוחרי הסביבה והופכת להיות נושא אסטרטגי של הממשלה. שני מבטיח כי בימים הקרובים נתחיל לראות פעולה ממשלתית מתואמת ומשולבת בנושא. ![]() המטרה: לצמצם את פליטות גזי החממה צילום: איי-אף-פי צוות הסביבה במוסד שמואל נאמן שבטכניון ליווה את הכנת התוכנית. הצוות הכין תחשיבים לגבי עלות התמיכה הממשלתית הנדרשת והתועלות שייגזרו מכל אמצעי- הן מבחינת יכולת ההפחתה של פליטות גזי חממה והן מבחינה כלכלית. בראש הצוות עמדה פרופ' אופירה אילון שעומדת בראש תחום סביבה במוסד שמואל נאמן מעודדים נהיגה אקולוגית הקמפיין הראשון שיעלה יהיה בנושא החלפת מכשירים מזהמים של משרד התשתיות.
ראשונים ייהנו מהתוכנית אוכלוסיות מעוטות יכולת, שלהן יוצע לרכוש מקרר
בכ-1,000 שקל בתוספת השתתפות ממשלתית של כ-2,000 שקל. מאוחר יותר תוצע
התוכנית לכלל הציבור, אם כי בהשתתפות נדיבה פחות, והמטרה היא להגיע ל-600
אלף מקררים שיוחלפו ב-4 שנים . לאחר מכן תחל תוכנית של החלפת כ-5 מיליון
נורות חשמל לנורות אקולוגיות, בסבסוד של 2.5 שקלים למארז, ומ-2012 גם החלפת
מזגנים, הכל בעידוד ממשלתי.
שר האוצר יובל שטייניץ בוחן הצעה להטיל מסי קנייה על מוצרי חשמל לא יעילים, מה
שיביא לעליית המחירים של מכשירים הפוגעים בסביבה, ומנגד יעודד רכישת
מכשירים יעילים אנרגטית, שעליהם לא יוטל המס. תלויים במגזר העסקי
הצלחתה של התוכנית להפחתת פליטות מבוססת על הצטרפות המגזר העסקי לצעדים
המתוכננים. למפעלי תעשייה, בתימלון, ארגונים וחברות יוצע עידוד ממשלתי
שיהפוך את שדרוג המתקנים לכדאי. חלק מרכזי בצעדים אלה יהיה מענקים של המשרד
להגנת הסביבה על הפחתת פליטות גזי חממה.
בשנתיים הקרובות יהיו אלו מענקים בהיקף של 154 מיליון שקל שיינתנו לעסקים גדולים, לרשויות מקומיות ולציי תחבורה. כל פרויקט יצטרך לעמוד בתנאי סף לקבלת הסיוע ולהתחרות על המחיר הנמוך ביותר ביחס לשיעור ההפחתה המובטח. "יש כאן פוטנציאל לחיסכון", אומר שני. "מי שייכנס ראשון יביא ערך ממשי לעסק שלו". משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה יתמרץ חברות טכנולוגיה ישראליות שיפתחו טכנולוגיות חדשות לחיסכון בפליטות גזי חממה. חברות שיעמדו בתנאי הסף יקבלו מענקים מעבר למענקים הרגילים של המדען הראשי. תוכנית הפעולה הלאומית להפחתת פליטות גזי חממה מקיפה תחומים משמעותיים נוספים למגזר העסקי, כמו שינוי בתעריפי תעו"ז של חברת החשמל. לגבי תחום הבנייה הירוקה, הנחשב בעל פוטנציאל גדול לצמצום פליטת הגזים לצד יתרונות סביבתיים אחרים, במשרד להגנת הסביבה מודים שהם עדיין לומדים את הנושא. ראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' יוג'ין קנדל, אמר כי מעבר לפעולות המיידיות שמתחילות כעת, מתוכננת שורת צעדים לצמצום פליטת גז החממה, שיכללו עידוד שימוש במכוניות חשמליות, מעבר לדלקים חלופיים ועוד. אך הוא הדגיש כי יעברו שנה-שנתיים עד שנראה את הצעדים האלה מיושמים. לכתבה באתר nrg |