במקום לדבר על החזרת משאבי הטבע לציבור ולהילחם בהפרטת הטבע, טרכטנברג מעודד הפרטה נוספת של התחבורה הציבורית
תגיות:
ועדת טרכטנברג, הפרטה, תחבורה ציבורית
בשבוע שעבר, דיברתי במאהל רחובות על הקשר בין כלכלה, חברה וסביבה. במרכז דבריי עמד ה-"גרין ניו דיל" - עסקה כלכלית חדשה בין העם לממשלה, המעודדת מעבר לכלכלה ירוקה. דהיינו: כלכלה במרכזה עומד שגשוג ארוך טווח – חברתית ושוויונית. אלי, פעיל מהמאהל הרחובותי, קצף עליי בסוף הדברים: "איפה הייתם עד עכשיו? למה קולכם, הקול הסביבתי, לא נשמע? ומה אתם עומדים לעשות מעכשיו והלאה כדי שהוא כן ישמע? אני פעיל במחאה הזו שלושה חודשים וחצי ואף פעם לא שמעתי עליכם או על התכנית המצוינת שהצגת". אכן, מסיבות שונות - סוג מצוקות העם הנוכחיות, השיח הציבורי, מיתוג הסביבה כנישה - כמעט ולא שמעתם את הקול הסביבתי במחאה הזו. זה הולך להשתנות, פשוט כי אין סולידריות חברתית ארוכת-טווח שאיננה גם בין-דורית, מקיימת, סביבתית. שום פרמטר סביבתי
מלבד למספר המלצות מינוריות בתחום התחבורה הציבורית, התעלמה ועדת
טרכטנברג באלגנטיות מהסביבה ומהמרחב הציבורי בדרישות שהוגשו לה. זאת, למרות
המלצות לא מעטות שהוגשו לה על-ידי ארגוני סביבה ותחבורה.
עד אז, ננשום אוויר מזוהם, נמות בתאונות דרכים, נאבד שטחים פתוחים שלנו ושל ילדינו ובעיקר - נאבד זמן אישי יקר, יקר מכדי לבזבז אותו בפקקים. רק מערכת תחבורה ציבורית ותחבורה אלטרנטיבית (אופניים והליכה ברגל) מתוכננת היטב ומתוקצבת היטב תגרום לנו להשאיר את הרכב שלנו בבית. הפרטה נוספת (או "מיקור חוץ"), כפי שהמליצה ועדת טרכטנברג, לא תעזור באמת להחיות את התחבורה הציבורית. שומרים על טובת ה"שורה התחתונה"
ועדת טרכטנברג מרבה לנפנף ב"מיקור החוץ" (הפרטה במופעה המכובס) כפתרון
לתחלואי המגזר הציבורי. תחומים מסוימים אסור שיצאו ל"מיקור חוץ": חינוך,
בריאות, רווחה, דיור ותחבורה. אוסיף על כך גם את נחלת הכלל. במדינה מתוקנת
הייתה נחלת הכלל שייכת לכלל ומנוהלת לטובתו. כך לא היה עולה על הדעת להעביר
חוק המפריט את רשות הטבע והגנים הלאומיים, כפי שקורה כיום. לא יעלה על
הדעת שמדינה תוותר מרצונה החופשי על אוצרותיה הטבעיים, הרוחניים והמורשתיים
ותהפוך אותם לדברים סחירים.
במשקפיים ירוקות
אם היו שמים על עצמם חברי ועדת טרכטנברג משקפיים ירוקות, היו עשויים
להבין את ההבדל המהותי בין כלכלת צמיחה לבין כלכלה מקיימת. בין השורות הללו
כתוב בבירור: תכנון ארוך טווח, שוויון, סולידריות חברתית וסביבתית
ואי-ניצול - של משאבי טבע ושל עובדים כאחד.לכתבה באתר nrg |