הממשלה לא מיישמת החלטה לשימוש בפסולת בניין, ואתרי המיחזור בסכנת סגירה

פורסם: 28 בינו׳ 2010, 7:46 על ידי: Sustainability Org
מאת צפריר רינת, תאריך פרסום: 26/1/2010
 
החלטת הממשלה לעידוד מיחזור פסולת בניין התקבלה ב-2002. האתרים ממחזרים פחות מכושר הייצור שלהם ומפסידים מדי חודש.
 
מול הבניינים החדישים של חברות ההיי-טק באזור התעשייה בהרצליה, ניצבות ערימות אבנים ועפר גבוהות. זהו אתר המיחזור של חברת "בני וצביקה" שאליו מגיעה פסולת בניין והופכת מחדש לחומר בר-שימוש. אולם עתידו של אתר זה ואתרים נוספים נמצא בסכנה מאחר שלטענת מפעיליהם, הממשלה אינה מיישמת את ההחלטה לעידוד מיחזור פסולת בניין שקיבלה לפני שמונה שנים. ללא מיחזור תהפוך הפסולת למפגע סביבתי ותוסיף להיות מושלכת בנחלים ובשולי הערים.

לפני שבועיים נפגשו נציגי פורום חברות מיחזור הפסולת בישראל עם השר להגנת הסביבה גלעד ארדן והזהירו מקריסה של תעשיית המיחזור בעקבות אי-יישום החלטת הממשלה. הם ציינו שבאתר המיחזור הגדול ביותר, ליד שוהם, ממחזרים מדי חודש 20 אלף טונות בזמן שכושר הייצור הוא יותר מכפול. חברת בני וצביקה המפעילה את האתר מעריכה שמדי חודש נגרמים לה הפסדים של 180 אלף שקלים.

"על פי החלטת הממשלה החברות הממשלתיות צריכות לכלול במכרזים לפרויקטים של בנייה, חובה של שימוש בפסולת בניין ממוחזרת אבל בפועל זה לא נעשה", מציין צביקה דוד, אחד מבעלי חברת בני וצביקה. "בנוסף היה צריך להינתן סבסוד ממשלתי אבל הוא מתעכב תקופה ארוכה ויש כוונה להפחיתו".

דוד מבהיר שכל ההשקעות שעשו מפעילי אתרי מיחזור היו על סמך הבטחות הממשלה להעביר סיוע. באתר בהרצליה ניתן להבחין במכונות שונות העוסקים בגריסת וניפוי הפסולת עד הפיכתה לחצץ או עפר שבהם ניתן להשתמש כמצע לכבישים או למגוון שימושים אחר בתעשיית הבנייה. "הציוד כאן עלה בסביבות עשרה מיליון אירו" מסביר דוד, "ללא סבסוד אין לנו אפשרות להתחרות בחומר הנמכר לתעשיית הבנייה במחצבות, בעיקר בגלל העלויות של הטיפול בפסולת. המדינה צריכה להעניק סבסוד או לחלופין לקבוע היטל על חומרים מאתרי חציבה. היא יכולה גם להעלות את היטל ההטמנה שאנחנו גובים כיום ממי שמפנה אלינו פסולת".

אם לא די בקשיים הכלכליים, מתברר שאתרי פסולת פיראטיים פוגעים כל העת באתרים החוקיים וגוזלים מהם פסולת שהיתה אמורה להגיע אליהם. דוד מספר על מקרה בעיר בני ברק שבו חסכו קבלנים מיליון שקל לאחר שהשליכו את הפסולת בתוך העיר. עתה תצטרך העירייה לשלם מיליון שקלים מכספי הציבור כדי לפנות פסולת זו לאתר מוסדר.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה שהוא פועל לעידוד שימוש בחומרים ממוחזרים בקרב חברות ממשלתיות, והיקף המיחזור שהיה אפסי מגיע כיום להיקף של מיליון טונות בשנה. החברה הלאומית לדרכים מחייבת במכרזיה שימוש בחומרים ממוחזרים בהיקף של 20% ורכבת ישראל פועלת באופן דומה. גם חברת נמלי ישראל התחייבה לקלוט ארבעה מיליון טונות של חומר ממוחזר בפיתוח עתידי של נמלים.

בנוסף ציין המשרד שבימים אלו נמצאת לקראת אישור תקנה שתחייב את הגופים הממשלתיים להורות על שימוש בחומרי בנייה ממוחזרים. לגבי תמיכה ציין המשרד שהוא מתכוון להגדיל את התשלום לעידוד מיחזור לסכום של עשרה מיליון שקלים. המשרד גם טוען שהוא פועל נגד אתרי פסולת פיראטיים באמצעות צווי סגירה ותפיסת משאיות או טרקטורים המשמשים לפינוי בלתי חוקי. "בינתיים מדובר בהכרזות אבל לא ראינו שום מעשים בשטח מצד החברות הממשלתיות", אומר דוד בתגובה, "אם חברת הנמלים היתה באמת מתכוונת להשתמש בחומר ממוחזר לפרויקטים בסדר הגודל שבו מדובר היא כבר היתה צריכה להתחיל לאגור אותו, אבל זה לא קרה".
 
Comments