פקחי הסביבה לוכדים רק משאית מזהמת אחת ממאה

פורסם: 3 ביוני 2010, 7:17 על ידי: Sustainability Org
עודכן ב- 07:24 03/06/2010

במשרד להגנת הסביבה מודים שהמאבק בעברייני הסביבה אינו יעיל דיו עקב מחסור בכוח אדם ומגבלות החוק. לכן החלו להחרים כלי רכב של משליכי פסולת באופן לא חוקי


ארבעה חניוני משאיות חדשים החלו לפעול בחודשים האחרונים בכמה אזורים בארץ, אך אלה אינם משמשים חברות הובלה או נהגים המחפשים מקום לנוח. במגרשים, המופעלים במכרז מיוחד עבור המדינה, חונות משאיות שהוחרמו מנהגים שהשתמשו בהן כדי להשליך פסולת באתר בלתי חוקי.

המשרד להגנת הסביבה מנסה בשנה האחרונה להגביר את מאבקו בעברייני הפסולת שגורמים כיום לריכוז המפגעים הגדול ביותר, והוא מתמקד בפגיעה בכיסם של המובילים. "אנחנו תופסים כמעט מדי יום משאית ופועלים להחרים אותה מבעליה, מה שגורם לפגיעה הכלכלית הקשה ביותר, בגלל השבתת המשאית, ומסייע לשכנע בתי משפט להחמיר בענישה", אומר יצחק בן דוד, סמנכ"ל אכיפה במשרד להגנת הסביבה. עברייני הפסולת מזהמים את הסביבה, וגם חוסכים לעצמם את התשלום הנדרש באתר מוסדר.



על פי דו"ח האכיפה לרבעון הראשון של השנה שמפרסם המשרד, נתפסו ברבעון זה 44 כלים (משאיות וטרקטורים מסוג שופל) והועברו למגרשי חניה מיוחדים למשמורת. במהלך הרבעון נערכו כמה מבצעי אכיפה גדולים, ובהם לכידת שבע משאיות באזור מתחם דדון שבשולי בני ברק והבאת מנהלי האתר לחקירה. מדובר בתחנת מעבר פיראטית של פסולת בניין. במקרה מוצלח אחר שוטרים ניהלו, מטעם המשרד להגנת הסביבה, סדרה של מרדפים אחר משאית שממנה הושלכה פסולת בניין באזור טירה, ולבסוף לכדו אותה והעבירו אותה לחניון משטרתי.

למרות הישגי הרבעון שמוצגים בדו"ח, בן דוד מודה שלפעילות המשרד עדיין אין השפעה משמעותית על פעילות העבריינים. "אם היינו תופסים 1,000 משאיות מדי שנה ולא 150 כפי שאנחנו תופסים עכשיו, זה היה משפיע הרבה יותר ויוצר לחץ כלכלי משמעותי".

מסיבה זו הגיש בן דוד באחרונה בקשה להכפיל את מספר הפקחים והשוטרים העומדים לרשותו. כיום עומדים לרשות המשרד להגנת הסביבה כמה עשרות שוטרים במשטרה הירוקה, אנשי יחידת "יהלום" הפועלת באופן ממוקד נגד עברייני פסולת בנייה, וכן כמה שוטרים שסופחו למשרד. תוספת כוח האדם תאפשר הפעלת יחידות חקירה מיוחדות, וכן פקח כלכלי שיוכל לבצע הערכה של הרווח שגורפים עברייני פסולת ממעשיהם, על מנת להציג את הנתונים בפני בית משפט לחיזוק הטיעונים לחומרת הענישה.

מחסור בכוח אדם אינו הקושי היחיד שעומד בפני המשרד להגנת הסביבה. כמה אתרים פיראטיים להטמנת פסולת או להעברתה ממשיכים לפעול באופן חוקי, מאחר שהם נמצאים בשטחים פרטיים ולמשרד אין סמכות לפעול בהם. במקרים מסוימים, כמו זה של מתחם דדון, המשרד לא מקבל מבית משפט צו לסגירת האתר, כיוון שצו כזה ניתן לאתר פסולת רק כאשר יש הוכחה שהוא מסכן את הציבור.

בן דוד אומר שהמשרד מקדם שינויי חקיקה שיאפשרו כניסה לאתרי פסולת בשטח פרטי, ויעניקו לאנשי המשטרה הירוקה סמכויות מעצר ועיכוב לחקירה. בינתיים ממשיכים אתרים כמו מתחם דדון לפעול, להכעיס. יש מקומות כמו הוד השרון שבהם מפעיל תושב המקום גם בימים אלה, בלב העיר, תחנת מעבר פיראטית של פסולת בניין - כפי שמדווחים תושבי האזור. לדברי בן דוד, לאחרונה נתפסה גם באתר זה משאית עבריינית, ולאחר מכן הוא ביקש מעיריית הוד השרון לפעול לסגירת האתר.

בעיית הסמכויות של המשרד ניכרת גם בטיפול באירועי חומרים מסוכנים. בן דוד מציין שאחת הדרישות של המשרד היא לשנות את החקיקה כך שחברות של משאיות שהיו מעורבות בתאונות עם חומרים מסוכנים, ייחקרו גם על רשלנות. "כיום נהג שהיה מעורב בתאונה כזאת, שלפעמים השביתה כביש ראשי וסיכנה אוכלוסייה, נשפט רק על עבירות תנועה".

לכתבה בהארץ

Comments