לפתוח חשבון בבנק הזבל

נשלח 14 בנוב׳ 2011, 4:45 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 14 בנוב׳ 2011, 4:45 ]

2.7 מיליון לקוחות של ריסייקל בנק בארצות הברית ובבריטניה ממחזרים אשפה ומקבלים כסף. מייסד החברה, רון גונן, מאמין שהיא תהפוך למותג ההמונים הראשון מתחום הקיימות ובוחן אפשרות לפעול גם בישראל

14/11/2011 מאת שני שילה

מענה לשלוש שאלות פשוטות יתמצת את ההברקה שביזמות הירוקה מבית ריסייקל בנק: האם יש לכם מקום מתחת לכיור ליותר מפח זבל אחד? האם תסכימו לשים שם פחים נוספים למחזור? ושאלה אחרונה: האם תהיו מוכנים למחזר תמורת הטבות כספיות?

למרות הבאזז סביב המחזור, הבעיה הגדולה בהוצאתו לפועל היא עם ספקי חומר הגלם - כלומר הצרכנים הביתיים שלא תמיד ששים לעשות את המאמץ ולמחזר. את הבעיה הזו זיהו כבר באמצע העשור הקודם שני חברים מהתיכון שהפכו ליזמים צעירים, רון גונן ופטריק פיצ'גרלד. גונן התחיל אז את לימודי  ה־MBA בבית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת קולומביה, ופיצ'גרלד עזב את העבודה שלו בוול סטריט. ביחד הם ניסו למצוא תוכנית עסקית לתמרוץ צרכנים שממחזרים, ושבה כולם - אבל באמת כולם - ירוויחו.

ידידותי לסביבה. רון גונן

בשנת 2004 הוקמה חברת ריסייקל בנק בסיוע קרן היזמות של אוניברסיטת קולומביה - סיוע שעמד לזכותם לאחר שזכו בתחרות יזמים צעירים של האוניברסיטה. שנתיים אחר כך הושק הפיילוט הראשון בשתי שכונות בפילדלפיה. הרעיון שבבסיס פעילות החברה פשוט: אתם תמחזרו ואנחנו נשלם לכם כסף על זה. משפחה שפותחת חשבון בבנק המחזור של ריסייקל בנק, מקבלת פח גדול יחסית שעליו מותקן שבב המחשב בכל ריקון פח את משקל הפסולת שמוחזרה. כל קילוגרם שווה כסף. כדי להרחיק את עצמה מגורמים מפוקפקים הגבילה ריסייקל בנק את גובה הסכום שניתן להרוויח בשנה: 400 דולר (נכון ל־2011). נכון שלא מדובר במיליונים אבל למי שמעוניין למחזר, הסכום הזה הוא עוד דחיפה קטנה בדרך לעולם ירוק יותר.

גונן, שהרצה אתמול בכנס החדשנות של TheMarker ויבמ  מעיד על עצמו שנדבק באובססיביות למחזור בזמן הפיתוח של התוכנית העסקית. "זה תחום שנוגע לרבים", הוא אומר. "יש המון שיחות סלון לגבי שינוי באקלים ואיכות הסביבה. נכון שלא כל אחד יכול לעשות שינוי משמעותי בנוגע לאקלים אבל כל אחד יכול למחזר. ניסינו למצוא דרך לגרום ליותר אנשים לעבור מרעיון שעובד בראש למחזור בפועל. גילינו שאם מציגים לאנשים את הערך הכלכלי שיש במחזור, הם ישתתפו. פחות חשוב להם כמה משלמים, אלא עצם העובדה שיש ערך כספי שניתן לכמת אותו".

מאז הפיילוט בפילדלפיה התרחבה החברה לבלי הכר וכיום רשומים בה 2.7 מיליון בעלי חשבונות בארצות הברית ובבריטניה. הרעיון הפשוט והחכם של גונן ופיצ'גרלד, הפך לחברה בעלת משרדים ראשיים בניו יורק ושלוחות בפילדלפיה ובלונדון. החברה מעסיקה יותר מ־180 עובדים ופועלת בשיתוף פעולה עם יותר מ־200 רשויות מקומיות.

בין המשקיעים בחברה ניתן למצוא חברות שונות שהידועה שבהן היא קוקה קולה. באוגוסט השנה פורסם ב"ניו יורק טיימס" כי עד 2010 הצליחה ריסייקל בנק להשיג תשואה של 500% למשקיעים שלה. על פי הצהרת הבעלים מתכוננת החברה להפוך למותג המונים. בניגוד למותגי צריכה כמו קוקה קולה או שוקולד הרשי, במקרה של ריסייקל בנק מדובר בהישג יוצא דופן כי בסופו של דבר כמה מותגים אנחנו מכירים מתחום הקיימות.

מקור המימון העיקרי של התשלומים לצרכנים הוא הרשויות המקומיות שבתחומן פעילה החברה. מחזור האשפה מפחית את ההיטלים, שהרשות המקומית משלמת עבור הטמנת אשפה ואגירתה, ומאפשר לה לחסוך ואף לנתב חלק מהתקציב לתמרוץ הממחזרים. אף שבפועל ריסייקל בנק לא מפעילה אפילו משאית זבל אחת, היא מייעצת בהקמת פלטפורמת איסוף מאורגנת. לפי אתר הבית של החברה רשות מקומית בפלורידה הצליחה לחסוך חצי מיליון דולר בשנה הראשונה בלבד של שיתוף הפעולה ביניהן.

"מבחינת רבים הערך של המחזור הוא בכסף שחוסכים על חומרי גלם, אבל מבחינתנו הערך גדול יותר", אומר גונן. "אנחנו מחשבים כמה כסף נחסך בהשלכת הזבל באתרי אשפה במקום לטפל בו בצורה חכמה יותר. אם זורקים נייר לאשפה במקום למחזר אותו, אז העירייה משלמת על זה בהיטלי הטמנה. אנחנו באים לעיריות ואומרים להן שאנחנו נעודד אנשים למחזר, בתמורה חלק מהכסף שנחסך, יעבור לצרכנים שממחזרים וחלק לחברה".

מקור מימון נוסף הוא הפרסומים באתר הבית שלה, חלקם של מותגים ידועים וגדולים. חלק ממותגי הצריכה משלמים תוספת נקודות לבעלי החשבונות בריסייקל בנק שימחזרו את מוצריהם דווקא. את הנקודות ניתן להמיר לכסף לרכישה ברשתות כלבו ידועות כמו מייסיס, או לקבל הנחה למוצרי חברות כמו יוניליוור. "מי שממחזר הוא צרכן רב ערך", מסביר גונן. "הרי לא היה לו מה למחזר אם הוא לא היה רוכש מוצרים. כשהיצרנים הגדולים  מפרסמים באתר שלנו הם יכולים לדעת לאיזה קהל הם מפרסמים".

בשנה האחרונה עושה החברה שימוש בגיימיפיקציה (משחוק) ומציעה באתר שלה משחק "הפכו את הבית שלכם לירוק". השחקנים בו יכולים לזכות בפרסים על פעילות למען הסביבה, ובעלי חשבונות בריסייקל בנק יכולים לבצע מהלכים כאלה בחיים האמיתיים שבזכותם יקבלו עוד נקודות במשחק שיתורגמו לחשבון הפרטי שלהם. כמו רכישה של סוג מסוים של דגני בוקר או התקנה של ברז שעוזר לחסוך מים ומזכה את הרוכש בעוד כמה נקודות לקרדיט. במובנים רבים חלק מכיווני הפיתוח הנוכחיים של ריסייקל בנק הם למודל של מועדון צרכנים ירוק. נכון שהמחזור והכסף תמורתו, עדיין שם, אבל צריך עוד כמה כיווני הכנסה.

ההכרה בפעילות של ריסייקל בנק מגיעה ממקומות מגוונים. "וול סטריט ג'ורנל" הכתיר אותה כ"חברה המבטיחה ביותר בתחום הקלינטק"; התוכנית הסביבתית של האו"ם העניקה לה אות כבוד; הפורום העסקי הבינלאומי הכיר בגונן כמנהיג עולמי צעיר וכפורץ דרך טכנולוגי על סמך פעילותו ברייסקייל בנק.

גונן, שמחזיק בפטנט על פיתוח טכנולוגי לקבלת תמריצים כספיים על מחזור, שימש כיו"ר ריסייקל בנק משנת 2004 ועד 2010. כיום הוא חבר בדירקטוריון החברה ובעל המניות הפרטי הגדול ביותר בה. במקביל הוא מרצה באוניברסיטת קולומביה ומשקיע בפעילות של חברות צעירות שמתמקדות במחזור של מוצרי צריכה. למרות שאינו עומד בראש החברה שהקים, הוא עדיין מעורב בפעילותה. לדעתו השלב הבא במודל תמרוץ הצרכנים יהיה בתחום האנרגיה המתחדשת, שבו החיסכון בכיס של הצרכן יהיה ברור מאוד.

כפי שניתן להבין משמו, גונן הוא יליד הארץ. בגיל שש עבר עם אמו מפתח תקווה לארצות הברית והוא ומבקר את משפחתו בארץ מדי פעם. בימים אלה מתחילה גם החברה שלו לבחון את התאמתה למודל הישראלי בשיתוף פעולה ראשוני בינה לבין חברת הקליניקה של ליאת צבי ומאיה צוראל, חברה שמתמחה בפיתוח מותגים ידידותיים לסביבה. צבי הגיעה מענף הפרסום ומכירה את תהליכי החשיבה והפיתוח של המוצרים. "הבנתי שאני רוצה לעשות דברים שמטיבים עם הסביבה ולבנות מותגים ידידותיים לעתיד, מתוך הכרה שאי אפשר להמשיך כרגיל. התחום הסביבתי הוא מורכב ותקשורת מסרים סביבתיים מורכבת אף היא. היום אנחנו יוצרים את המפגש בין העולם העסקי ועוסקים בחינוך הציבור בצוותא עם המשרד להגנת הסביבה".

גונן סבור שלמודל של החברה שלו יש  פוטנציאל בישראל. "במדינה קטנה וצפופה יש חיסכון משמעותי בשטח אם ממחזרים במקום להטמין אשפה. חוץ מזה, ישראלים מבינים את הערך הכלכלי של רוב הדברים  כנראה טוב יותר מהצרכן הממוצע בכל מדינה אחרת", הוא אומר בחיוך. 

 
Comments