כך תגדלו בבית: 8 ירקות שלא מפסיקים לצמוח

נשלח 30 באוג׳ 2014, 7:49 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 30 באוג׳ 2014, 7:49 ]
בצל ירוק, שום, גזר, סלרי, באק צ'וי ועוד עשירים בוויטמינים ובמינרלים ובעיקר - לא מפסיקים לצמוח. בלי חצר או גינה מיוחדת, כך תגדלו בעצמכם במטבח את הירקות הכי בריאים ותיהנו מזריקת מרץ יומיומית
ד"ר איתי גל, 24/8/2014

לפעמים לא חייבים לקנות ירקות בסופר: חלק מהירקות ממשיכים לצמוח ללא הפסקה, כך שאפשר ליהנות מהתוצרת שלהם בבית באמצעות גידול פשוט וקל.

הירקות האלה טעימים, מעשירים את הארוחה ובעיקר עתירי ויטמינים ומינרלים. ודאו שאתם נותנים להם מספיק אור ומים, ותיהנו מצמיחה מתמדת שלהם:

לא אוהבים ירקות? קראו עוד:

קילו ביום: 5 סיבות שישכנעו אתכם לאכול ירקות

מה בריא יותר לאכול: ירק קפוא או טרי?

עגבניות לא ליד מלפפונים: אחסון בריא של ירקות

 

בצל ירוק

(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

למה זה טוב: מלבד טעמו, בצל ירוק הוא דל קלוריות ועשיר בסיבים תזונתיים הרבה יותר מסוגי בצל אחרים.

 

בצל ירוק מכיל גם אליצין, המסייע להפחתת כולסטרול ולחץ דם ובעל מאפיינים אנטי בקטריאליים. בצל ירוק אף עשיר בוויטמינים A, B ו-K.

 

איך מגדלים: השאירו כ-3 ס"מ של העלה הירוק של הבצל מחובר לשורש, והניחו בכוס מים בחדר מואר היטב.

 

באק צ'וי (כרוב סיני)

(צילום: יעל גרטי)
(צילום: יעל גרטי)

למה זה טוב: באק צ'וי (כרוב סיני) נפוץ מאוד במטבחי המזרח הרחוק. הוא דל קלוריות, עשיר בסיבים תזונתיים ובשלל ויטמינים ומינרלים. הוא מכיל גם כמות גבוהה של ברזל.

 

איך מגדלים: הניחו את קצות הבאק צ'וי במים למשך שבוע-שבועיים ואז שתלו אותם בקערה עם אדמה, שם יצמח לו ראש כרוב מלא.

  

שום

(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

למה זה טוב: המרכיב הבסיסי של השום המעניק לו את סגולותיו הרפואיים הוא האליצין, אותו פיטוכימיקל הנוצר רק לאחר פירוק וכתישה של שיני השום. חומר זה גם שומר על השום עצמו מפני בקטריות, חרקים ופולשנים אחרים. עם היווצרות האליצין, התרכובת מתפרקת ונספגת לתוך רכיבים אחרים שהופכים להיות אף הם מונעי חמצון ונוגדי רעלים.

 

אליצין הוא בעל סגולות רבות ומאפיינים אנטי בקטריאליים, ובין היתר ידוע כמסייע בהפחתת כולסטרול, לחץ דם ורמות הסוכר בדם.

 

איך מגדלים: ניתן להנביט עלי שום משן השום - פשוט הניחו את שן השום בכוס עם מעט מים. הטעם עדין ומזכיר את השום עצמו. את הנבטים ניתן להוסיף לפסטה, לסלטים ולמנות אחרות.

 

גזר

(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

למה זה טוב: הגזר הכתום המוכר לנו הוא למעשה שורש העשיר בבטא קרוטן האחראי ליצירת ויטמין A, ועשיר בסיבים תזונתיים ובנוגדי חמצון. עלי הגזר צומחים מקצות הגזר. טעמם מעט מריר, אולם אפשר לקצוץ אותם ולהוסיף שום ומעט חומץ ולהוסיף לסלט.

 

איך מגדלים: עלי גזר צומחים מקצות הגזר. פשוט הניחו אותם בקערה עם מעט מים בחדר המואר היטב או על אדן החלון.

 

סלרי

(צילום: ירון ברנר)
(צילום: ירון ברנר)

למה זה טוב: סלרי, ובעברית כרפס ריחני, הוא צמח העשיר בוויטמינים, בברזל, בסידן ובאשלגן.

 

איך מגדלים: אפשר להשתמש בתחתית של שיירי סלרי שיגדלו מחדש. חתכו את הבסיס והניחו בקערה שטוחה בסמוך למקור אור. העלים יתעבו ויצמחו. שתלו אותם באדמה לאחר שלושה ימים.

  

בזיליקום

(צילום: עדי עליה)
(צילום: עדי עליה)

למה זה טוב: בזיליקום (ריחן) הוא תבלין נפוץ שמוסיפים למגוון תבשילים, רטבים כמו פסטו ומאפים כמו פיצה.

 

איך מגדלים: קצות הבזיליקום יגדלו מחדש לכדי צמח מלא. הניחו חתיכות בזיליקום בעלות שורש בכוס מים תחת אור שמש ישיר. כשהשורשים מתארכים ל-5 ס"מ העבירו אותם לסיר עם מעט מים. עם הזמן הם יצמחו לבזיליקום שלם. החליפו את המים אחת לשבוע.

 

חסה ערבית

(צילום: ירון ברנר)
(צילום: ירון ברנר)

למה זה טוב: ככל חסה, גם החסה הערבית עשירה בברזל, בסיבים תזונתיים, בוויטמינים ובנוגדי חמצון.

 

איך מגדלים: ניתן להצמיח חסה ערבית מתחתית ראש החסה. הניחו את הגדם מהחסה שנשארה בקערה עם כ-2 ס"מ מים - לא יותר. כעבור מספר ימים, לאחר שהופיעו ניצני עלים ושורשים - שתלו באדמה. העלים יצמחו עד פי שניים מגודלם. באותה צורה ניתן להצמיח גם כרוב.

 

כוסברה

(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

למה זה טוב: עלי כוסברה טריים הם מרכיב שכיח במטבחי המזרח הרחוק. טעמם מזכיר פטרוזיליה, אך הם עסיסיים יותר ובעלי טעם מעט הדרי.


 

עלי הכוסברה עשירים בפיטוכימיקלים בעלי סגולות אנטי-סרטניות, בחומצה פולית, בבטא קרוטן ובאשלגן.

 

איך מגדלים: כשמניחים את הכוסברה בכוס מים, היא צומחת מחדש. כשמופיעים שורשים, העבירו אותם לכלי מלא באדמה. גם כאן חשוב שהחדר יהיה מואר היטב. תוך מספר חודשים תצמח הכוסברה במלואה.

לכתבה באתר ynet


Comments