גל יזמות המזון FOOD 2.0 עובר משלב הפיתוח לייצור המוני. בקרוב על המדפים: חטיף אנרגיה מעץ אפריקאי, מיונז על בסיס אפונה וחביתה נטולת ביציםמאת עומר שוברט, 1/4/2014סטארט אפ קטן מקליפורניה, Hampton Creek, המייצר תחליפי מזון מהצומח, הודיע בחודש שעבר כי הצליח לגייס 23 מיליון דולר ממשקיעים שונים - סכום שמצטרף ל־6 מיליון הדולר שהושקעו במיזם בשלב מוקדם יותר על ידי הקרן של ביל גייטס. ההשקעה החדשה והמפתיעה הגיעה מעט אחרי שהמוצר הראשון של החברה - Just Mayo, מיונז נטול ביצים המבוסס על אפונה צהובה - נחת על מדפי רשת הסופרמרקטים האורגנית Whole Foods, שם הוא נמכר במחיר הדומה לזה של כל מיונז אחר. ההערכה שקיים פוטנציאל ענק בשוק המזון, ובמיוחד בשוק האורגני, אינה חדשה. גם גל יזמות המזון, שזכה לכינוי FOOD 2.0, הוא לא תופעה של השנה האחרונה. אלא שכעת לא מדובר רק במיזמים עתידניים ויומרניים, כמו ההמבורגר המהונדס של סרגיי ברין או מדפסות תלת ממד שמדפיסות בשר, אלא במוצרים בייצור המוני שכבר נמצאים על המדף. ל־Whole Foods, שהחליטה להכניס לסניפיה בארצות הברית כמה מהמוצרים החדשניים האלה בלי לעשות חשבון ליצרניות המזון הגדולות, יש תפקיד מרכזי בשינוי. זה לא רק הפוטנציאל הכלכלי והגישה לקהלים גדולים, אלא בעיקר תו התקן של הרשת הנחשבת. לתו התקן הזה זוכים כעת גם יזמים קטנים, ללא ניסיון קודם בתחום, המוכיחים שיש מקום לתחרות וחדשנות גם בענף המזון שנשלט באופן מסורתי על ידי חברות ענק. ![]() בצק עוגיות שניתן לאכול לפני האפייה של Hampton Creek
צילום: AP
על מדפי Whole Foods תוכלו למצוא כיום גם את Kuli Kuli, חטיף האנרגיה הראשון המבוסס על מורינגה - אבקה המופקת מעלים של עצים הגדלים בעיקר באפריקה. היזמת הצעירה, ליסה קרטיס, נחשפה לסגולות הבריאותיות יוצאות הדופן של האבקה (פי שבעה יותר ויטמין C מאשר בתפוז) במהלך טיול, והצליחה לגייס יותר מ־50 אלף דולר בקמפיין אינדיגוגו עבור ייצור החטיף (עם הבטחה שחלק מהרווחים העתידיים יושקעו בפיתוח חקלאות מתקדמת באפריקה). אתרי מימון ההמונים נהפכו לדרך יעילה לגיוס כספים עבור יזמים בתחום המזון. חידושים קולינריים, במיוחד כאלה עם אלמנט בריאותי, הם משהו שכולנו אוהבים לנסות. ובניגוד לקמפיינים אחרים, כאן ניתן להשקיע רק כמה דולרים ולטעום מוצר חדש ומבטיח. ![]() רשת הסופרמרקטים האורגנית Whole Foods
צילום: BLOOMBERG NEWS
היזם רוב ריינהרט זכה לכותרות רבות, לאחר שגייס יותר ממיליון דולר בקמפיין קיקסטארטר ושיכנע 140 אלף איש להשקיע ב־Soylent - משקה־על שאמור להחליף את כל המזון שאנחנו צורכים. עם זאת, ריינהרט לא עמד בהבטחתו להפיץ את המשקה בתחילת 2014. מי שלא מתעכב הוא היזם האמריקאי הצעיר סטרלינג טוגס, שהשיק את Katapult - חטיף אנרגיה שכבר ניתן לרכוש באינטרנט תמורת 7 דולרים, ומתיימר גם הוא לשמש תחליף לאוכל. ״הרעיון עלה לי כשעבדתי 12 שעות ביום ולא היה לי זמן לאכול״, אומר טוגס. ״המזון שלי היה כל מיני חטיפי אנרגיה, והרגשתי שהגוף שלי לא מקבל את כל מה שהוא צריך. עבדתי על החטיף הזה במשך שנתיים עם הרבה מומחים. אפשר לאכול את החטיף החדש ולהיות רגוע - יש בו את כל הערכים התזונתיים שהגוף זקוק להם. עבדתי בעבר על מיזמים בתחומים טכנולוגיים יותר, אבל גיליתי שתעשיית המזון נגישה הרבה יותר, ושיש בה מקום להרבה חדשנות". ג׳וש טטריק, מייסד Hampton Creek, שמציעה בנוסף למיונז גם בצק עוגיות טבעי בשם Eat the Dough (בצק שניתן לאכול ללא חשש גם בלי אפייה), טוען כי מדובר בחברת טכנולוגיה לכל דבר. הוא מסביר שכפי שאמזון שינתה את המסחר האלקטרוני באמצעות הטכנולוגיה המתקדמת שפיתחה, כך מנסה Hampton Creek לשנות את עולם המזון. זו גם הסיבה שאת המוצר החדש שהיא מפתחת - בלילת חביתה מהצומח - הוא בחר לחשוף בחודש שעבר בכנס טכנולוגי בסן פרנסיסקו. המוצר עצמו צפוי לצאת לשוק בעוד כשנה. ״יש לזה כבר 80% טעם של ביצה רגילה״, הוא הסביר לטועמים תוך הקפצת החביתה, ״אבל בעוד שנה, יהיה לזה בדיוק את הטעם של ביצה מתרנגולת. אני רואה את כל הגרפים המפחידים על ההשפעות הסביבתיות שיש כיום לתעשיית המזון, אבל אני אופטימי. הוכחנו שבעזרת הטכנולוגיה אפשר לספק פתרונות סביבתיים ובריאים יותר במחיר נמוך. אנשים מעדיפים לאכול בריא, במיוחד אם זה באותו מחיר, ולכן קשה לסרב למה שאנחנו מציעים. בתקופה האחרונה חתמנו על הרבה עסקות עם חברות גדולות, ויש עוד פוטנציאל בתחום״. לכתבה בדהמרקר |