לוס אנג'לס: אין כניסה לג'אנק פוד

נשלח 23 בינו׳ 2011, 0:59 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 23 בינו׳ 2011, 1:07 ]
עודכן ב- 21:02 22/01/2011

לוס אנג'לס מרימה את נס המרד במזון המהיר, ומאיימת לעשות לשמנים את מה שעשתה ניו יורק למעשנים

מאת עופר אדרת, ל"א, ג'ניפר מדינה, ניו יורק טיימס

הנוסעים לאורך שדרת קרנשו לא יתקשו למצוא מקום שאפשר לאכול בו בעמידה. בכמה מהצמתים יש דוכנים למכירת מזון מהיר בכל פינה. גורמים רשמיים בעיר אומרים, שאילו היו רשתות המסעדות יכולות לעשות כרצונן, לא היה נותר רחוב ללא מזללת מזון מהיר.

המצב הזה הולך להשתנות בקרוב. מועצת העיר אישרה בחודש שעבר, פה אחד, את אחת התקנות המהפכניות בעולם לגבי מכירת מזון: היא אוסרת הקמת מסעדות חדשות למכירת מזון מהיר בדרום לוס אנג'לס, אזור ענק ששיעורי העוני והשמנת היתר בו גבוהים באופן ניכר מבשאר חלקי העיר.

קומץ ערים, קטנות הרבה יותר, התקינו בעבר תקנות דומות, לרוב מסיבות אסתטיות. אבל בכירים בלוס אנג'לס אומרים, שעירם היא הראשונה שעושה זאת כחלק מהמאמצים לשמור על בריאות הציבור.

התקנות נועדו להגדיל את מגוון המזון הבריא יותר באזור. תומכי התקנות צופים שיוקמו בעתיד חנויות שימכרו תוצרת חקלאית וארוחות מוכנות, שיתבססו על סלטים יותר מאשר על צ'יפס.

"אם לאנשים אין אפשרות לבחור משהו טוב יותר, או אם אין להם זמן, ידע או סקרנות, הם לוקחים מה שמוצע להם", אמרה ג'ן פרי, חברת מועצת העיר שמייצגת אחת משכונות דרום לוס אנג'לס ושפעלה להחלת התקנות. "טיפשי לומר שהמסעדות האלה הן לא חלק מהבעיה".

התקנות אינן אוסרות באופן גורף הקמת מסעדות מזון מהיר. מסעדות שכבר קיימות יכולות להישאר פתוחות. גם יותר לפתוח מסעדות חדשות בתוך מרכזי קניות.

כבר ב-2008 הקפיאה מועצת העיר הקמת מזללות לשנה אחת. מאז, לא נפתחה באזור אף מסעדה חדשה למכירת מזון מהיר ואף דוכן למכירת מזון כזה לא קיבל רישיון. במקומם, אמרה פרי, נפתח באזור סופרמרקט - לראשונה זה עשר שנים.

ברנרד פארקס, חבר מועצה שפעל לשינוי התקנות, אמר שהוא מנסה לנצל את חוקי ייעוד הקרקע כדי להטיל הגבלות על מסעדות המזון המהיר, כשם שקהילות אחרות עושות ביחס לפאבים או לחנויות למכירת משקאות אלכוהוליים.

"מאשימים אותנו שאנחנו משטרת מזון, או שאנחנו מנסים לשלוט על מה שנכנס לפה של אנשים", אמר פארקס. "אבל אנחנו לא חושבים שאנחנו צריכים להעניק זיכיונות נוספים באזור למכירת מזון מהיר. אנחנו לא חושבים שבקהילה שלנו צריכות להיות 10, 15 או 18 דרכים לאכילת המבורגר".

מנגד, אמר דניאל קונוויי, דובר "איגוד המסעדות של קליפורניה", כי ההגבלות הן "תקדים בעייתי" ושהן עלולות "להציב תמרור עצור ענק" לפני כל איש עסקים המעוניין לפתוח מסעדה באזור. "הכוונות שלהם טובות, אבל הם נוקטים גישה שמדגישה את המקל ולא את הגזר", אמר קונוויי. "אנחנו מבינים את הכוונה שלהם, אבל הם הולכים בכיוון הלא נכון. למעשה, הם הפכו אותנו למטרה פגיעה".

לפי הערכת מועצת העיר לוס אנג'לס, יש קרוב לאלף מסעדות מזון מהיר בשטח של כ-78 קילומטרים רבועים בדרום לוס אנג'לס, שעליו הוחלו התקנות החדשות. כ-30% מתושבי האזור שמנים במידה מופרזת, פי שניים משיעור השמנים בחלקים עשירים יותר של העיר. לפי הנתונים, לתושבי האזור שגילם יותר מ-65 יש סיכוי רב יותר מאשר לתושבי אזורים אחרים לחלות בסוכרת או במחלת לב.

מחקר שפרסם ב-2009 מכון מחקר מסנטה מוניקה מצא, שאין להגבלות סיכוי לשנות באופן משמעותי את מספר הסובלים מעודף שומן או מסוכרת באזור. כותבי המחקר טענו כי במקום להתמקד בקלוריות במזון המהיר, מקבלי ההחלטות צריכים להקדיש תשומת לב לחטיפים שנמכרים בתחנות הדלק ובחנויות הנוחות.

"במקומות כאלה אנשים קונים מוצרי מזון לא חיוניים ולא נחוצים, הרבה יותר מאשר במסעדות המזון המהיר", אמר רולנד סטורם, ממחברי המחקר. "אנשים אומרים שהאזור הזה הוא 'מדבר של מזון', אבל הוא דומה יותר לביצה. אתם ממש טובעים במאכלים, אבל אף אחד מהם איננו אופציה טובה".

המתנה לגיבוש מדיניות מושלמת היא חסרת תכלית, אומרים המצדדים בתקנות. הם משווים את המאבק בג'אנק פוד למאמצים שנעשו בתחילת המאבק בעישון. "יש כאן משהו בלתי נמנע: פעולות שונות נעשות במקומות שונים, וזו רק שאלה של זמן עד שנוצר אפקט מצטבר", אמר קלי ד' בראונל, מנהל "מרכז ראד למדיניות מזון והשמנת יתר".

נסיעה לאורך קרנשו מוכיחה עד כמה קשה לשנות את הרגלי האכילה של אנשים, שגדלו על מנות שמוגשות עם משקה ממותק וצ'יפס. "קרל'ס ג'וניור", רשת המבורגרים פופולרית בחוף המערבי, היתה מלאה בצהריים. כמה בני נוער עצרו במקום בדרכם הביתה מבית הספר, להוטים לבלוע צ'יזבורגרים, שאחד מהם כינה "חטיפים לפני הארוחה". סינתיה ויליאמס ושני ילדיה הקטנים ישבו ליד שולחן סמוך ואכלו חתיכות עוף מטוגן.

"זה כיף בשבילם וקל בשבילי. איך אני יכולה לא לבוא הנה לפחות פעם בשבוע?" אמרה ויליאמס. "כשאני יוצאת, אני צריכה לחפש את המקום הטוב הראשון בסביבה. לא מפריע לי אם יהיו פחות מקומות כאלה, אבל אנחנו נמשיך ללכת למקומות שישארו לנו".

ארץ זבת שומן ונתרן

למרות שיעורי השמנה גבוהים יחסית, אין בישראל הגבלה על שיווק ופרסום של מזון משמין

"מצב ההשמנה בישראל בכי רע, עוד מעט נהיה כמו ארצות הברית", מזהיר פרופ' אליוט בארי, מנהל המחלקה לתזונת האדם בבית הספר לרפואה של בית החולים הדסה והאוניברסיטה העברית בירושלים.

לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, ישראל נמצאת במקום ה-13 בעולם ברשימת המדינות שתושביה סובלים מעודף משקל, ובמקום ה-20 בקטגוריית השמנת יתר. מנתוני משרד הבריאות עולה כי 60% מהישראלים הבוגרים סובלים מעודף משקל; כרבע מהם סובלים מהשמנת יתר. בארצות הברית, לשם השוואה, 67% סובלים מעודף משקל וכשליש מהשמנת יתר.

הגדרת עודף משקל והשמנת יתר מתבססת על מדד מסת הגוף (BMI), הקובע יחס נאות בין גובה למשקל. הנוסחה פשוטה: מחלקים את המשקל בריבוע של הגובה. אם התוצאה היא בין 20 ל-25 - המשקל תקין; ערך גבוה מ-25 מוגדר עודף משקל, ומי שסובל מהשמנת יתר הוא אדם שמדד מסת הגוף שלו הוא 30 ויותר.

"לאנשים יש עיניים יותר גדולות מהקיבה. הם מתפתים לפרסומות ולאוכל הטעים", אומר פרופ' בארי. לדבריו, "אצל החיות יש מנגנון שמווסת את התיאבון ושומר על המשקל, אבל אצלנו הוא לא מספיק טוב. אנחנו נותנים לפסיכולוגיה לנצח את הפזיולוגיה".

ממשלות וארגונים בינלאומיים רבים השקיעו בשנים האחרונות מאמצים רבים בפיתוח ויישום אמצעים למניעת השמנה. פעילות זו כוללת בין היתר סבסוד מוצרי מזון בריאים ומיסוי מוצרים לא בריאים; הגבלות על פרסום ושיווק מזון לא בריא, הגדלת הנגישות של מזון בריא בבתי הספר ובמקומות העבודה והגברת המודעות הציבורית לתזונה נכונה.

ביחס למדינות המפותחות, ישראל מפגרת במאמצי מניעת ההשמנה: אין חקיקה שמגבילה פרסום ושיווק מוצרי מזון משמינים, וההוראות ביחס לתזונה נכונה בבתי הספר אינן נאכפות. מבקר המדינה התייחס לנושא לפני שנתיים וקבע שדרושה תוכנית אסטרטגית, מפורטת ובת-ביצוע בנושא, וכי אין להסתפק בפעולות שנעשות מדי פעם ביוזמת גוף זה או אחר.

ממשרד הבריאות נמסר ל"הארץ", כי בימים אלה מגובשת תוכנית לאומית למניעת השמנה, שתצא לפועל, לצד פעילויות שוטפות ומערך הסברה שמקיים המשרד במערכת החינוך ובקופות החולים. ביחס ליוזמה האמריקאית להגבלת פתיחת מזללות למזון מהיר, נמסר מהמשרד כי "איננו יודעים אם ניתן להגביל בחוק פתיחת עסק לממכר מזון". במקום זאת, מעדיף המשרד להתמקד ב"העברת המסר של צריכת מזונות נבונה, בלי להשתמש במונח 'מזון אסור' או 'מזון לא בריא', שאינו בר יישום ביחס לרוב האנשים". המשרד גם מנסה לקדם, לצד תעשיית המזון, ייצור מזון שיסייע למניעת השמנה ופועל לסימון תזונתי על אריזות המזון.

פרופ' בארי מסכים שהפתרון אינו הטלת מגבלות על פתיחת המזללות. "אני תומך בשיטת הגזר, לא המקל. עדיף לחנך אנשים ולא לכפות עליהם בכוח לאכול אוכל בריא", הוא אומר. לדבריו, "את החינוך צריך להתחיל אצל ילדי הגן. אפשר ללמד אותם לאכול סלט ולשתות מים, ולהפוך אותם לסוכני שינוי בקרב הוריהם".

ומה לגבי בוגרים שמבקשים להשיל משקל עודף? הנוסחה פשוטה, לכאורה. "כמו חשבון בנק הפוך: צריך להיות תמיד במשיכת יתר. להוריד את ההכנסות ולהגביר את ההוצאות", מסביר בארי. את המאבק בהשמנה הוא מציע להתחיל בפרטים הקטנים. בין המלצותיו: במקום לשלוח אימייל לעמית לעבודה שיושב מעבר למסדרון, קומו ולכו לדבר אתו; החליטו שהמעליות מקולקלות עד קומה רביעית; קנו כלב - כדי שתהיה לכם סיבה לצאת לטייל - ורדו שתי תחנות לפני היעד באוטובוס.

"צריך קצת חוש הומור כדי להצליח", הוא מוסיף, ומספר שיש מלונות בגרמניה שגובים תשלום לפי משקל האורחים, ושבמקומות אחרים הוטלו "מסי חטאים" על פריטים משמינים, כדי לייקרם.

לכתבה בהארץ

כתבות קשורות:
אנחנו הולכים ומשמינים - אז מה עושים?
במשרד הבריאות מנסים להילחם בהשמנה וגם ביצרני המזון
"נזקי ההשמנה בישראל - 10 מיליארד ש' בשנה"
דו"ח: ישראל במקום 11 בעולם בעודף משקל בילדים
מחקר: שליש מילדי הגן בישראל - בעודף משקל
שורש הבעיה: אוכל גרוע לא נתפס אצלנו כאויב
דיאטה ים תיכונית - טעימה ובריאה
הממשלה מכריזה מלחמה על מגיפת ההשמנה
למה לרכב על אופניים - ההיבט הבריאותי
הקשר בין רכיבה על אופניים, פעילות גופנית, בריאות ומניעת מחלות לב
מנכ"ל מקדונלד'ס: "למה לא שואלים כמה שומן יש בבמבה?"
Report on the Individual Cost of Obesity Unveiled
Walking, Cycling, and Obesity Rates in Europe, North America, and Australia
Cycle against obesity
Get Active: TV-campaign to get out of your chair
ערים ידידותיות לרוכבי אופניים ולהולכי רגל - פחות שמנות
More Walking, Cycling Linked To Healthier Weights Worldwide
Investment in smarter travel means better health for all
More people get on their bikes thanks to investment in cycling
Not pedaling can kill you
Urban Planners Make You Fat
Comments