מחקר בארה"ב: קשר בין השמנה, צריכת דלק, תאונות, הוצאות

נשלח 26 באוג׳ 2010, 19:45 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 6 באוק׳ 2010, 9:39 ]

מגיפת ההשמנה בארה"ב עולה ביוקר - ולא רק בגלל הוצאות הבריאות. מחקר מדעי מגלה כי הסובלים מהשמנת יתר מעמיסים על הרכב ונוטים לרכוש מכוניות גדולות יותר - מה שגורם לבזבוז של 3.8 מיליארד ליטר דלק, או כ–54 מיליון חביות נפט בשנה. ובדולרים: 2.6 מיליארד דולר בשנה מתבזבזים בגלל המשקל העודף

אלכס דורון | 20/8/2010 10:31

לפחות 40 שנה רשויות הבריאות האמריקאיות מנופפות בדגל אדום וחוזרות ומזהירות ללא הרף: אמריקה משמינה. השמנת היתר מחמירה משנה לשנה, מציבה בסכנת חיים את הסובלים ממנה וכבר מוגדרת כמגיפה המכבידה מבחינה כספית על מערכת הבריאות. אבל האמריקאים בשלהם: אוכלים יותר, זזים פחות - וממשיכים להשמין. רק בשבוע שעבר פורסם דוח מפורט מטעם המרכז לבקרה ולמניעה של מחלות ‏(CDC‏), ולפיו בשנתיים האחרונות הצטרפו עוד 2.4 מיליון אמריקאים למעגל השמנת היתר, המסתכם ב־73 מיליון מאזרחיה הבגירים של ארה"ב.

תייר המזדמן לביקור קצר בארה"ב אינו יכול שלא להבחין בכמות האנשים בעלי עודף המשקל הנראים בכל מקום. המסקנה המיידית: האזהרות עדיין לא עושות רושם מיוחד על האוכלוסייה השבעה בארצו של הדוד סם. אולם ייתכן שמחקר של מדענים מאוניברסיטת אילינוי ומאוניברסיטת קומונוולת' שבווירג'יניה יצליח לשנות משהו ולשכנע את האמריקאים להפחית ממשקלם - או לפחות לנסות.

איור: רחלי שלו–פלאוט

נתוני המחקר מקשרים לראשונה בין עודף משקל לבין צריכת יתר של בנזין. לאור החור הגדול שנפער בכיסם של רוב האמריקאים בעקבות המשבר הפיננסי האחרון - ולאור העובדה שהמכוניות שלהם ידועות כזוללות דלק בזמן שמחיר הבנזין רק עולה - אולי הקשר שבין בנזין למשקל הגוף יגרום להם להרהר שנית באורח החיים שהם מנהלים.

לפי המחקר, בעקבות ההשמנה ההולכת ומאמירה, האמריקאים מבזבזים מיליארדי ליטרים מיותרים של דלק, בין היתר משום שהם רוכשים כיום הרבה יותר מכוניות גדולות, אשר צורכות כמויות גדולות של דלק. כמו כן, מומחי תחבורה ואנרגיה מצביעים על כך שנהגים ונוסעים הסובלים מהשמנת יתר נוטים שלא לחגור חגורות בטיחות, ככל הנראה בשל קושי פיזי לעשות כן - נושא בעל אופי בטיחותי מהמדרגה הראשונה.

אי-חגירה היתה נושא נפרד בדוח שפורסם עוד באמצע יוני השנה, ולפיו הסיכוי שנהג חגור במשקל יתר של 35־BMI 50 ‏(מדד המשקלל את היחס שבין המשקל לגובה‏) ייהרג בהתנגשות כלי רכב נמוך ב-22% לעומת גבר חגור הסובל מתת-משקל ‏(15 - BMI 18.4‏). אולם עבור נהג במשקל יתר שאיננו חגור, הסיכויים להיהרג גבוהים ב-10% לעומת נהג רזה במיוחד שאיננו חגור.

היתרונות שבהליכה

מערכת הבריאות האמריקאית מוציאה בכל שנה סכום דמיוני של 147 מיליארד דולר כתוצאה ממגפת השמנת היתר. למעשה, כל תושב בעל משקל יתר עולה 1,429 דולר יותר בשנה מאשר אדם שמשקלו נורמלי, בכל הנוגע להוצאות רפואיות.

שיעור השמנת היתר גדל ב-30% ב-9 ממדינות ארה"ב - פי 3 מהיקפה של הבעיה לפני שנתיים. הנתונים הללו מתייחסים לבני 18 ומעלה, אבל ידוע שלא מעט מתבגרים ברחבי ארה"ב סובלים מעודף משקל ניכר. אנשים הסובלים מהשמנת יתר, כלומר שמדד ה-BMI שלהם גבוה מ-30, חייבים להימצא בהשגחה ובמעקב רפואי תמידי, כיוון שקיים סיכוי גדול שיחלו בשורה ארוכה של מחלות קשות וכרוניות, כמו מחלות לב, סוכרת, שבץ מוחי וסוגים שונים של סרטן. בעקבות זאת השנה סימן לעצמו הממשל מטרה: להביא לירידה של 15% בממדי התופעה לעומת 2009.

למוטיבציה הזו מצטרף כאמור גורם נוסף, גם הוא בעל משמעות כספית ואף סביבתית: לפי הערכות של מומחי אנרגיה שונים, בין 1960 ל-2002 נאלץ משק התחבורה האמריקאי לצרוך 3.8 מיליארד ליטר נוספים של בנזין בשנה כדי שהמכוניות הממלאות את כבישי ארה"ב יוכלו לשאת את משקל היתר של המשתמשים. במילים אחרות: 0.7% מצריכת הדלק השנתית של כלי הרכב בארה"ב - המסתכמת בכחצי טריליון ליטר בשנה - היו נחסכים לו הלכו האמריקאים לשומרי משקל.

ניתוח סטטיסטי משעשע שפורם באתר Enterpreneur.com, על בסיס מחקר מ-2006, מצא שעל כל 1 ק"ג שנוסף למשקל הממוצע של הנוסע האמריקאי ב-42 השנים האחרונות, הוא גם בזבז כ-300 מיליון ליטר בנזין. חישוב אחר שערך ד"ר עמית מור, מנהל חברת אקו אנרג'י מהרצליה, המתמחה במשק האנרגיה הבינלאומי ומייעץ לבנק העולמי, העלה שעל כל 1 ק"ג של משקל גוף שיש להסיע למרחק 100 ק"מ, יש צורך בכמעט כוס של בנזין ‏(140 סמ"ק‏). "כל ק"ג נוסף מגדיל את צריכת הדלק של אותו רכב", הוא אומר, "וזהו מדד המצביע על כמות הנפט שכל אחד מאיתנו נדרש כדי להזיז את ישבנו מנקודה א' ל-ב'".

למעשה, מדובר בבעיה מעגלית: מחקרים קודמים קבעו שכל שעה שבה האמריקאי הממוצע מבלה במכוניתו במקום ללכת או לרכוב על אופניים, מעלה ב-6% את סיכוייו להשמין - בעוד שכל 800 מטר של הליכה מפחיתים באותו שיעור את הסיכון הזה.

דוח של ארגון ללא מטרות רווח בשם "משאבי העתיד", שלא זכה אשתקד לפרסום נרחב במיוחד, מצא כי בין 1999 ל-2005, לצד העלייה הניכרת בשיעור השמנת היתר בארה"ב, חלה גם עלייה דרמטית ברכישת מכוניות גדולות וכבדות כמו ואנים, רכבי משפחה גדולים, SUV, טנדרים ומשאיות. שיעור הרכישה של מכוניות מדגמים אלה עלה מ-16% מסך-כל הרכישות של מכוניות בתחילת שנות ה-70 והגיע ל-40% ב-2005. בין 1999 ל-2005 עלה ב-10% שיעורם של הסובלים ממשקל יתר באוכלוסייה.

יש לציין כי לא רק משקל הגוף תורם לצריכת היתר של בנזין, אלא גם העובדה הפשוטה שיותר כלי רכב עולים על הכביש. ובכל זאת, זו כמות דלק משמעותית - שרק ממשיכה לגדול ככל שהאמריקאים ממשיכים להשמין.

לייעל את הצריכה
אחד הנתונים המטרידים שעליהם מצביע מור הוא כי בעוד שאוכלוסיית ארה"ב ‏(310 מיליון תושבים‏) מהווה רק 5% מאוכלוסיית העולם, היא צורכת רבע מכמות הנפט העולמית המיועדת לכלי הרכב השונים. במספרים, אמריקה צורכת מדי יום 21 מיליון חביות נפט מתוך 86 מיליון ש"שורף" העולם כולו. בנוסף, לדבריו, המכוניות האמריקאיות צורכות 45% מהבנזין בעולם. "זו כמות אדירה", אומר מור. אם נשקלל את הנתונים הללו עם אלה שמוצגים במחקר, נגלה כי כ-54 מיליון חביות נפט מתבזבזות בכל שנה עקב עודף המשקל של האמריקאים.

"עם המעבר מעגלות הסוסים למכוניות", הוא מציין, "העולם מבזבז הרבה יותר משאבי אנרגיה, והכמויות עולות ככל שיש צורך לשנע ממקום למקום יותר אנשים כבדי משקל. גם כלי הרכב עצמם נעשו כבדים, והמנועים הנדרשים כדי להניעם על הכביש הרבה יותר גדולים - כלומר הם 'שותים' הרבה יותר דלק". לדבריו, "מגיפת השמנת היתר בארה"ב מעציבה מאוד, אבל יש לזכור כי זו האומה שהמציאה ושיווקה לעולם את הג'אנק־פוד ואת הסטייקים על צלחות בממדים מפלצתיים. עתה בניה סובלים מבעיות רפואיות שהם גרמו לעצמם - וגם מחור עמוק בכיס בגלל הוצאות הדלק".

נתון נוסף שעליו מצביע מור הוא שרכב אמריקאי צורך 30% - 50% יותר בנזין לכל 1 ק"מ נסיעה לעומת רכב יפני או אירופי. "אם המכוניות של האמריקאים היו יעילות יותר בצריכת הדלק", הוא אומר, "ארה"ב היתה מקטינה בתוך פרק זמן קצר את ייבוא הנפט שלה ב-25%, כלומר ב- 3  -5 מיליון חביות ביום. היצרנים נדרשו לפעול בכיוון זה כדי להקטין את ההוצאה הפרטית על בנזין ואת ההוצאה הלאומית על נפט, שגם תשפר את הסביבה - אבל האמריקאים יצטרכו לתת את הדעת גם על התזונה שלהם".

ואכן, לפני כ-5 שנים הכריז הממשל האמריקאי כי צריכת היתר של בנזין למכוניות היא "בעיה משמעותית עבור הביטחון הלאומי", משום שאמריקה תלויה גם היום בייבוא נפט ממדינות אחרות. מאז ניסו משרדי הממשל הנוגעים בדבר, לרבות משרד האנרגיה והרשות להגנת הסביבה, להביא את ציבור בעלי המכוניות לצמצם את "זלילת הדלקים" הפראית, והצביעו על כך שהדבר יועיל לשיפור איכות הסביבה.

לפי דוח שהכין בית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת הרווארד עוד בחורף 2006, ירידה בהוצאות בעלי הרכב תביא לירידה בזיהום הנגרם משריפת דלקי מכוניות ותשפר את מצב הסביבה. אך הקמפיינים שבוצעו בנושא לא השיגו את מטרתם: צריכת הבנזין של האמריקאים מסרבת לרדת - בזמן שמשקלם רק ממשיך לעלות.
 
Comments