מחקר: אוטובוס טוב לבריאות

נשלח 28 בינו׳ 2011, 12:38 על ידי Sustainability Org
מאת מערכת מכבי ראשון 9 כינו', 2011

דו"ח של איגוד התחבורה הציבורית האמריקאי APTA (גוף בינלאומי המאגד פעילות מערכות הסעת המונים ציבוריות ופרטיות) מצא שתושבים המתגוררים בקהילות עם תשתית מפותחת של אוטובוסים ורכבות נוטים להיות בריאים יותר וליהנות מתוחלת חיים ארוכה יותר.הדו"ח בחן את השפעת השימוש תחבורה ציבורית על בריאות האדם.

טוד ליטמן, מחבר הדו"ח ממכון ויקטוריה למדיניות תחבורה, טוען כי תושבים המתגוררים בסביבה הנגישה לתחבורה ציבורית נוטים להשתמש פחות במכונית פרטית, ומשתמשים במקומה בחלופות כמו הליכה, רכיבה על אופניים או תחבורה ציבורית. לשימוש בחלופות הללו יש השלכה ישירה על מספר תאונות הדרכים, וכן על רמת זיהום האוויר הנפלט ממכוניות פרטיות.

המחקר מציין כי בעשר הערים המפותחות ביותר מבחינת תחבורה ציבורית בארה"ב מתרחשות בממוצע רק רבע מתאונות הדרכים, בהשוואה לערים שבהן התחבורה הציבורית אינה מפותחת. בנוסף לתרומה בהורדת מספר תאונות הדרכים, מתברר שתחבורה ציבורית מפותחת מסייעת גם למצב הבריאות הכללי של התושבים. מרכז בקרת המחלות האמריקני ממליץ על 22 דקות של פעילות גופנית יומית לאדם מבוגר, על מנת להישאר בכושר. להליכה היומית הלוך ושוב מתחנת הרכבת או האוטובוס יש לפיכך חשיבות בריאותית מכרעת – ומרבית המשתמשים בתחבורה ציבורית אכן מגיעים ליעד זה.

החוקרים מקווים כי המחקרים יעודדו את הרשויות בארה"ב ובעולם להשקיע משאבים ניכרים בתחבורה ציבורית – תוך הבנה של התרומה הבריאותית שלהם ולא רק התרומה הכלכלית.

לדברי סוזן לימון, רכזת קידום בריאות ארצית במכבי שירותי בריאות, "בישראל כיום יש סנוניות ראשונות של עידוד האוכלוסייה לעסוק בפעילות גופנית בשגרה היומית. בהרבה רשויות מקומיות יש שבילי הליכה ובחלקם גם שבילי אופניים. המודעות למדרכות רחבות, מוארות, עם ספסלים מוגנים מפני השמש עלתה מאד בשנים האחרונות. מוקדשת גם חשיבה למעבר קל של עגלות ילדים.

"ישנן מספר רשויות מקומיות  דוגמת העיר מודיעין, אשר מפעילות 'אוטובוס אנושי' כדי לעודד ילדים ללכת ברגל לבית הספר במסלול בטוח עם לווי של מבוגרים. ארגון 'ישראל בשביל אופניים' פועל לקדם את התחבורה הפעילה לבית ספר ולעבודה בכלל ואת הרכיבה על אופניים בפרט.  הארגון מקדיש משאבים לקידום העלאת אופניים על רכבת ישראל ומקלחות במקומות עבודה כדי לעודד את ההליכה והרכיבה על אופניים.

"את המנה המומלצת של פעילות גופנית ניתן לחלק למנות של 10 דקות.  כאשר משלבים את הפעילות בשגרה היומיומית קל לצבור מספר מנות במשך היום, להגיע לפעילות היומית המומלצת ולהתמיד לאורך זמן".

לכתבה בבלוג מכבי

Comments