מחקר: גם סיגריה אחת ביום מזיקה לבריאות

נשלח 31 באוג׳ 2010, 4:06 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 31 באוג׳ 2010, 4:07 ]

שני מחקרים חושפים גילויים חדשים: גם חשיפה נמוכה לעשן סיגריות מזיקה ואילו הניקוטין מעודד הופעת סרטן

אלכס דורון | 26/8/2010 12:36
בשורות רעות למעשנים וגם לאלו שרק נמצאים בקרבתם: שני מחקרים חדשים שפורסמו לאחרונה, מצאו כי העישון, ובכלל זה גם הפסיבי והאקראי, מזיק לבריאות בצורה שלא היתה ידועה עד כה. נוסף על כך, נמצא כי החומר הפעיל שבטבק, הניקוטין, מעודד הופעה של סרטן השד ומגביר את השגשוג של התאים הממאירים.
עוד בשורות רעות למעשנים
עוד בשורות רעות למעשנים צילום המחשה: scataudo, sxc

משמעות המחקר, היא ייתכן שההמלצות הניתנות לעתים למעשנים לנסות להיגמל באמצעות מדבקות ניקוטין או לעיסת מסטיק ניקוטין אינן ראויות ומזיקות לא פחות בטווח הארוך.

המחקר הראשון בוצע בקולג' לרפואה של אוניברסיטת קורנל שבמדינת ניו יורק ובבית החולים הפרסביטריאני הקשור אליו, ובחן מעשנים המוגדרים מזדמנים - אלו שלהערכתם סיגריה אחת תמימה אינה מזיקה וכך גם עישון של מספר סיגריות במהלך השבוע.

הממצאים שעלו מהמחקר הראו שמדובר בטעות. בדיווח לכתב העת הרפואי Journal of Respiratory and Critical Care Medicine ציינו החוקרים, כי מעתה יש לתמוך בכל החלטה שתאסור על עישון, ותעודד כמה שיותר מעשנים לחדול מהרגל זה.

ממצאי המחקר התבססו על מבדקים שנערכו ל-121 נבחנים. הם חולקו לשלוש קבוצות: לא מעשנים, מעשנים פעילים וכאלו שנחשפו לעשן סיגריות ברמה נמוכה. כל הנבחנים נדרשו לספק דגימות שתן בהן נמדדו ערכי הניקוטין והקוטינין - החומרים שמקורם בטבק. בהמשך, כל משתתף עבר סריקות של כל מערך הגנום שלו כדי לאתר פגיעות, עד לרמת הגנים הבודדים.
רגישים לעשן

המחקר הצביע על כך שעישון, גם אם מדובר בחשיפה ברמה נמוכה לעשן הסיגריות, מעלה את הסיכון העתידי להופעת סרטן ריאות ומחלות כרוניות אחרות של דרכי הנשימה. על פי הממצאים, זוהי הפעם הראשונה שנמצאו ראיות ביולוגיות חד משמעיות עד כמה עשן הסיגריות פוגע בתפקוד הגוף עד לרמת הגנים.

המדענים, בראשות ד"ר רונלד קריסטל מהמחלקה למחלות ריאה ומומחה לרפואה גנטית בקורנל, סיפרו כי "אפילו חשיפה ברמה נמוכה יש לה השפעה ישירה על תפקוד הגנים ברקמות התאים המרפדים את מעברי האוויר במערכת הנשימה והריאות".

החשיפה לעשן

הסיגריות גורמת לכך שפעילות הגנים בתאים משתבשת. בעבר המחשבה היתה שמדובר רק במצב שנוצר בקרב מעשנים כבדים, ועתה התברר שגם כשמדובר במעשנים מזדמנים או מי שנחשף לעשן סיגריות באופן סביל ישנה השפעה דומה.

"גנים מסוימים בתאי רקמת הריפוד בריאות ובמעברי האוויר רגישים במיוחד לעשן מטבק ותפקודם משתנה לרעה", הדגיש ד"ר קריסטל. "חשיפה לסיגריות בכל צורה שהיא ובכל רמה, אינה יכולה להיחשב לבטוחה מבחינה בריאותית". הוא כינה את ממצאי המחקר "אות אזהרה מהדהד" בכל הקשור להופעת מחלה עתידית בעלת פוטנציאל מאיים.
השלכות קשות

המחקר השני שפורסם לאחרונה בכתב העת של המכון הלאומי האמריקאי לסרטן (NCI), בוצע באוניברסיטה הרפואית של טייפה בטייוואן, והוא חשף כי ניקוטין, הרכיב הכימי המרכזי בטבק הסיגריות, מעודד הופעת סרטן השד. הסיגריות מכילות לפחות 60 רכיבים כימיים מעוררי סרטן ובהם פחמן דו חמצני, זפת, ארסניק, אבל עד כה הניקוטין לא צוין ברשימה.

ד"ר יואן סון הון, ביולוג ורופא ומי שעמד בראש צוות המחקר, ביצע אנליזה של דגימות תאים ממאירים מגופם של 276 חולות סרטן השד שטופלו בבית החולים האוניברסיטאי בטייפה.

אז התברר כי בסביבה שבה פגשו התאים את הניקוטין החלו להתפתח מאפיינים ברורים של תאים סרטניים וגדילה מואצת של התאים הממאירים. כשהופחתה רמת הניקוטין נעצרה הגדילה של התאים הממאירים.

צוות החוקרים ביצע גם השוואה לתאים בריאים וההערכה היא כי לממצאים עלולות להיות השלכות קשות על יצרניות מדבקות הניקוטין ומסטיק הניקוטין וגם ליצרניות סיגריות אלקטרוניות. כל אלו תכשירים המיועדים לסייע בגמילה מעישון, ומכילים ניקוטין.

לכתבה באתר nrg