עוד 11 קילו בשנה: הקלוריות הרעות במשקאות קלים

נשלח 26 ביוני 2011, 5:23 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 26 ביוני 2011, 5:27 ]
הם מזיקים ללב ולכבד, קשורים בסוגי סרטן שונים ופוגעים בבריאות השיניים - זה הזמן להיגמל משתיית משקאות קלים ממותקים, ובמיוחד להפסיק לתת אותם לילדים שלכם
ד"ר פליציה שטרן ודורית וורמן, 26/6/2011

בעולם המערבי הפכה ההשמנה למגפה, ולמשקאות קלים תרומה נכבדת לצריכת הקלוריות היומית אצל ילדים ומבוגרים כאחד. המשקאות הקלים המתוקים מספקים לגוף אנרגיה זמינה, שמטעה אותנו ויוצרת תחושה של שובע רגעי - על חשבון מזונות ומשקאות מזינים ובריאים יותר, ובתוספת סוכר מזיקה.

 

נלחמים בהשמנה אצל צעירים
סקר: רבע מהנוער שמן; נערים שמנים יותר מנערות / מיטל יסעור בית-אור
נתונים שאספה "מכבי" בקרב 12,500 נערים ונערות בני 13 עד 18 מעלים: כרבע מהנערים והנערות סובלים מעודף משקל או השמנה, ונערים שמנים יותר מנערות
לכתבה המלאה

בסופו של דבר שתיית משקאות קלים מובילה לאכילה לא מתוכננת, כך שצורכים יותר אנרגיה מהדרוש לגוף לצורך קיום.

 

נתוני סקר לאומי אמריקני מצביעים על עלייה בצריכת קלוריות ממשקאות קלים: מ-242 קלוריות ליום בעשור 1994-1984 ל-270 קלוריות ליום בין השנים 2004-1999.

 

במחקר שפורסם בביטאון האיגוד האמריקני לתזונה התברר כי לילדות שצרכו משקאות קלים ממותקים היו אחוזי שומן, היקף מותניים ו-BMI גבוהים יותר מאשר אצל ילדות בנות אותו הגיל שלא שתו משקאות אלה.

 

על פי מחקר נוסף מאותו ביטאון, ילדות שהוגדרו כצרכניות משקאות קלים שתו פחות חלב וצרכו פחות רכיבי תזונה חיוניים מאשר ילדות שנמנעו משתייתם.

 

עוד 11 קילו בשנה

הישראלים קונים כ-780 מיליון ליטר משקאות קלים בשנה. על פי סקר בריאות ותזונה של משרד הבריאות, בשנים 2004-2003 עמדה צריכת משקאות קלים בקרב בני נוער על שתי כוסות ליום, כלומר עוד כ-225 קלוריות ליום.

 

כדי לשרוף את הקלוריות הללו נחוצה הליכה בקצב מתון במשך יותר משעתיים. אם שותים בכל יום במשך שנה שתי כוסות משקה ממותק, כמות האנרגיה ממשקאות קלים מסתכמת בכ-82,000 קלוריות, שהן תוספת משקל של 11 קילו, אם צריכת האנרגיה גבוהה מהוצאתה.

 

בסקר שנערך על ידי ארגון הבריאות העולמי בשנים 2002-2001 ב-35 מדינות, דורגו ילדי ישראל בגיל 13 במקום הראשון בצריכת משקאות קלים. כמחציתם שתו בכל יום משקה קל ממותק. בכך עלינו בדירוג על ארצות הברית, אנגליה, גרמניה, צרפת, יוון, פינלנד ועוד. שיעור צריכת המשקאות הגבוה ביותר בארץ היה בגילאי 15.

 

על פי דו"ח של הכנסת מ-2009, כ-42% מבני 15-11 בישראל דיווחו על צריכת משקאות קלים לפחות פעם ביום. לצורך השוואה, הממוצע הבינלאומי בקבוצת גיל זו הוא 26%.


מהלו בהדרגה את המיץ בבקבוק במים (צילום: shutterstock)

 

גורם סיכון למחלות רבות

ידוע כי השמנה בילדות מעלה את הסיכון להשמנה בגיל מבוגר, וכי לשתיית משקאות קלים ממותקים השלכות בריאותיות.

 

קיים קשר בין משקאות ממותקים לעלייה בשיעור ההשמנה והמחלות הכרוכות בה, בהן סוכרת, יתר לחץ דם, יתר שומנים וכולסטרול בדם, מחלות לב ומספר סוגי סרטן. אנו עדים כיום לעלייה בקרב ילדים בשיעור הסוכרת מסוג 2 ולחץ דם גבוה.

 

שתייה ממותקת עלולה להוות גם גורם סיכון עצמאי, ללא קשר להשמנה, למחלות שונות. בביטאון איגוד הלב האמריקני נטען כי שתייה מרובה של משקאות ממותקים מעלה את העומס הגליקמי, המביא עם הזמן להתפתחות דלקת בכלי הדם ומשם להתפתחות טרשת העורקים, לתנגודת לאינסולין ולתפקוד לקוי של הלבלב.

 

על פי מחקר שהתפרסם בכתב העת Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention, שתייה קבועה של משקאות קלים עלולה להוות גורם סיכון להתפתחות סרטן הלבלב. החוקרים מסבירים את הקשר בהפרעות בהפרשת האינסולין בלבלב.

  

גם השיניים סובלות משתיית משקאות קלים ממותקים: הסוכר המצוי בהם מפורק על ידי החיידקים בפה לחומצה הפוגעת באמאייל שתפקידו להגן על השן. מכאן קצרה הדרך להיווצרות חורים בשיניים.

 

לפי חוק הסימון התזונתי בישראל אין חובה לציין את כמות הסוכר הפשוט אלא את סך הפחמימות בלבד. כדי לדעת אם כמות הסוכר במוצר גבוהה, יש להסתכל ברשימת הרכיבים ולבדוק היכן ממוקם הסוכר. ככל שהוא ממוקם קרוב יותר לתחילת הרשימה, כך גבוהה כמות הסוכר במשקה.

 

איך להפחית בצריכת משקאות קלים?

  • מהלו בהדרגה במים את המיץ שאתם נוהגים לשתות.
  • הוסיפו נענע ופרוסות לימון למי השתייה, כדי שיהיה קל לכם לשתות יותר. 
  • בעת הכנת משקה ממותק השתמשו בכמות קטנה יותר של תרכיז. 
  • שמרו את המשקאות הקלים לאירועים מיוחדים בלבד. 
  • הרגילו את הילדים לשתות מים מגיל צעיר. 
  • דרשו מהגננות להגיש לילדים בגן מים בלבד. 
  • דרשו מבית הספר לאסור הכנסת משקאות ממותקים לבתי הספר (גם לא למכור אותם) ולאפשר להביא בבקבוקים האישיים מים בלבד.

  • ד"ר פליציה שטרן היא מנהלת תחום תזונה נבונה, האגודה לבריאות הציבור .
  • דורית וורמן היא דיאטנית ארצית לקידום בריאות ילדים ונוער, האגודה לבריאות הציבור. 
  • לכתבה באתר ynet

    Comments