מדינות רבות החלו לנקוט צעדי מיסוי וחינוך כדי להילחם בהשמנת יתר

נשלח 21 בספט׳ 2012, 2:16 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 21 בספט׳ 2012, 2:17 ]

השמנת יתר הפכה למגפה בעולם המערבי ומדינות רבות החלו לנקוט צעדי מיסוי וחינוך כדי להילחם בתופעה. בחברת ההשקעות הבריטית שרודרס מעריכים כי לאחרונה ניכר שינוי מגמה והאווירה הציבורית מאפשרת לממשלות להתערב בנושא יותר מבעבר

מאת מורן רייכמן, 20/9/2012
 
תגיות: ג'אנק פוד
האם המשקיעים ביצרני הג'אנק פוד ובמוצרים עתירי קלוריות ושומן צריכים לחשוש מחקיקת אנטי-השמנה שמקודמת במדינות שונות ברחבי העולם? התשובה אינה מוחלטת, כפי שעולה מניתוח עדכני של הסקטור, שביצע צ'ארלס סומרס, מומחה בסקטור חברות הצריכה בחברת ההשקעות הבריטית שרודרס. סומרס בדק אם הסנטינמנט המתגבר נגד יצרני המזון והמשקאות הלא בריאים כבר פגע או צפוי לפגוע ברווחיהם בשנים הקרובות.

בינתיים, בשנה האחרונה לא ניכרת פגיעה במניות היצרניות המרכזיות. קוקה קולה רשמה עלייה של 11% בשנה האחרונה, המתחרה הגדולה פפסיקו זינקה בתקופה זו ב-23% ומקדונלד'ס עלתה ב-9%.

ב-30 השנים האחרונות השמנת היתר היא מגפה של ממש בעולם המערבי ושיעורי האוכלוסייה שסובלים מהשמנת יתר הוכפלו בתקופה זו. 1.4 מיליארד איש סובלים כיום מהשמנת יתר, והצפי הוא כי עד 2030 יהיו מדינות רבות שבהן 60%-50% מהאוכלוסייה יסבלו מהתופעה. 
יח''צ
מניות יצרניות הג'אנק פוד עוד לא נפגעו. יח''צ
 
בעקבות הסיגריות

"בעולם כבר מבינים שלהשמנת היתר יש מחיר גבוה," כותב סומרס, "בארה"ב לבדה מחלות שקשורות בהשמנת יתר גורמות להוצאה של 190 מיליארד דולר, המהווים 8% מההוצאה השנתית על בריאות." סומרס משווה את היחס המתפתח לנושא לשינוי היחס כלפי עישון. בשנות ה50- חלה התעוררות בעולם לסכנות הטמונות בהרגל המגונה, ומדינות החלו להילחם בו באמצעות מיסוי, חינוך ואמצעים נוספים.

השינוי הביא לתפנית במגמה ולירידה הדרגתית בהיקף המעשנים בעולם המפותח.

"עד כה ממשלות המערב עמדו בלחצים לעודד צריכת מזון בריא באמצעות תמריצים כספיים, דוגמת ייקור מזונות לא בריאים," כותב סומרס. "למרות זאת, בתקופה האחרונה ניכר שינוי מגמה: הממשלות ערניות יותר לנזקי התופעה והאווירה הציבורית מאפשרת לממשלות להתערב בנושא יותר מבעבר."
 
משהו רזה בממלכת דנמרק

דנמרק היתה המדינה ראשונה שב-2011 קבעה מיסוי גבוה יותר למזונות שמכילים 2.3% שומן רווי או יותר. משרד החקלאות העריך אז כי משפחה שלא תשנה את הרגלי התזונה שלה תשלם בממוצע 100 ליש"ט יותר בשנה על מזון.

עד כה אין מדינה שהשלימה חקיקה כה מרחיקת לכת כמו ממשלת דנמרק. בארה"ב יש מיסוי נמוך על משקאות ממותקים ב30- מדינות, אך הלובי החזק של היצרנים הצליח לעצור את הסחף. "מדינות רבות ממתינות לתוצאות הניסוי הדני לפני שיילכו בדרך דומה," מעריך סומרס. "גם בדנמרק עצמה עוד לא ברורה הצלחת המהלך, ונשמעים לאחרונה יותר קולות מצד פוליטיקאים שמוכנים להקל במיסוי על יצרני הג'אנק פוד." שינוי הרגלי צריכת המזון בעקבות מיסוי הוא נושא שלא נחקר מספיק, אך הממצא הבולט הוא שדרוש מיסוי גבוה כדי לגרום לשינוי בהרגלי צריכת המזון, אם בכלל.

בינתיים הגיבו היצרנים בצעדים משלהם כדי להקל את הביקורת: לדוגמה, יצרנית השוקולד מארס הודיעה כי תפחית ב15%- את השומן הרווי בחטיפי מארס וסניקרס. מארס דיווחה כי היא השקיעה מיליוני דולרים במחקר ופיתוח בנושא, מה שצפוי להכביד על רווחי החברות. גם פפסיקו הכריזה זה מכבר על מהלך גדול להפחתת שומן ומלח בחטיפיה.

לצד הדיונים על הטלת מסים, ממשלות נוקטות בהגבלות אחרות כגון איסור השיווק והפרסום של מזונות מזיקים לילדים. לחקיקה זו היתה הצלחה גדולה יותר בעולם, וגם החברות עצמן ניסו להפחית את הביקורת: כמה חברות מרכזיות באיחוד האירופי חתמו על אמנה להימנע מפרסום מוצריהן לילדים שלא הגיעו לגיל .12 ביוני האחרון הודיעה דיסני כי תפסיק לשדר פרסומות לג'אנק פוד בערוציה בטלוויזיה, ברדיו ובאינטרנט, מהלך שיכנס לתוקף מ-2015.

לכתבה באתר nrg


כתבות קשורות:
 
 
Comments