מי אמר שצריך בשר? 4 מיתוסים על צמחונים

נשלח 29 בנוב׳ 2012, 2:17 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 29 בנוב׳ 2012, 2:18 ]
מאת נטעחן לבנה, 21/5/2012, מתוך אתר הכללית

הזהירו אותנו מאנמיה, אמרו שנשמין ושפשוט נהנה פחות מהחיים. אבל אזהרות לחוד ומציאות לחוד. איך אפשר להשלים את החסר, ולמה יכול להיות שצמחונים שמחים יותר? 

מי לא מכיר את האיום: צמחונים סובלים מחוסרים תזונתיים, מאנמיה, מנשירת שיער ועוד - ופשוט חיים פחות טוב מהקרניבורים שבינינו. האמת כמובן רחוקה.
 
אנשים שנמנעים מאכילת בשר נמצאים ברמת סיכון מופחתת לפתח מחלות כרוניות כמו מחלות לב וכלי דם, לחץ דם גבוה ועוד. לאחרונה אפילו התפרסם מחקר, שמצא כי התנזרות מבשר, עוף ודגים משפרת את מצב הרוח.

לכבוד שבועות, החג ללא בשר: הנה כמה מיתוסים על צמחונים - ואיך אפשר בכל זאת להקפיד על תפריט צמחוני מאוזן, בריא וגם טעים.

בלי בשר אין חלבון - תשכחו מלהתנפח בחדר כושר!
ישנן אלטרנטיבות רבות לבשר, לעוף ולדגים. רובן גם דלות בשומן רווי ולכן בריאות בהרבה.

מוצרי חלב וביצים מכילים כמויות נאות של חלבון, כמו גם ויטמינים ומינרלים החיוניים לבריאותנו. סויה, קטניות ואגוזים מכילים אף הם חלבון.

גם אם אומרים לכם שהחלבון שנמצא בהם אינו איכותי כמו זה המצוי במוצרים מהחי, חשוב לדעת ששילוב בין קטניות ודגנים (דוגמת מג'דרה או פיתה עם חומוס) ייצור השלמה, אשר תקזז לגמרי את הוויתור על מוצרים מהחי. (שאלות נפוצות על חלבון)

בלי בשר אדום אין ברזל - תהיה לכם אנמיה! 
חסר בברזל שכיח מאוד גם בקרב אנשים שצורכים מוצרים מהחי על בסיס קבוע. ניתן להגיע לצריכה מספקת של ברזל גם עם תפריט צמחוני.

חשוב לזכור שהברזל המצוי במזונות מהצומח נספג טוב יותר בליווי של מזונות שמכילים ויטמין C (מיץ לימון, פלפלים ופירות הדר שונים). את הברזל מן הצומח נמצא בירקות ירוקים עליים, קטניות, דגנים וחלק מהפירות היבשים.

לצמחונים אין 12B - המחסור עלול לגרום לבעיות נוירולוגיות ולדיכאון קליני!
רוב דגני הבוקר מועשרים בוויטמין B12, ולא רק הם. צמחונים (שאינם טבעונים) יכולים להעשיר את התפריט ב־B12 על ידי אכילת חלמון ביצה ומוצרי חלב. (מה מצבך? פענוח בדיקות מעבדה)

בלי בשר נצרוך יותר פחמימות - ונשמין!
תזונה צמחונית אמנם עשירה יותר בפחמימות. אך אם נדע להעשיר את התפריט בפחמימות מורכבות יותר, המכילות כמות גבוהה של סיבים תזונתיים, הרווחנו - וגם חסכנו שומן רווי וכולסטרול. (יש אפילו דיאטת פחמימות

צמחונים ונהנים:


נטעחן ליבנה היא דיאטנית קלינית ומתמחה בתזונת כושר במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת כללית

Comments